Pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) bagi mata pelajaran sains di Sekolah Kebangsaan Daerah Pontian, Johor

Pentaksiran berasaskan sekolah (PBS) merupakan satu pentaksiran yang bersifat holistik iaitu menilai aspek kognitif (intelek), afektif (emosi dan rohani) dan psikomotor (jasmani) selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR). Kajian ini bertujuan untuk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Maskan, Norsyuhadah
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/2033/1/24p%20NORSYUHADAH%20MASKAN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2033/2/NORSYUHADAH%20MASKAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2033/3/NORSYUHADAH%20MASKAN%20WATERMARK.pdf
_version_ 1825709648400875520
author Maskan, Norsyuhadah
author_facet Maskan, Norsyuhadah
author_sort Maskan, Norsyuhadah
collection UTHM
description Pentaksiran berasaskan sekolah (PBS) merupakan satu pentaksiran yang bersifat holistik iaitu menilai aspek kognitif (intelek), afektif (emosi dan rohani) dan psikomotor (jasmani) selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR). Kajian ini bertujuan untuk mengkaji pelaksanaan PBS bagi mata pelajaran sains di sekolah kebangsaan daerah Pontian, Johor. Elemen yang akan dikaji ialah tahap kesediaan guru dan masalah yang dihadapi dalam pelaksanaan PBS. Jenis persampelan yang digunakan adalah persampelan rawak mudah dimana sampel kajian adalah seramai 108 orang guruguru yang terdiri daripada guru yang mengajar pelajar Tahun 1, Tahun 2 dan Tahun 3 dari 10 buah sekolah yang telah dipilih. Instrumen kajian yang digunakan adalah borang soal selidik yang akan diedarkan kepada responden. Data yang telah dikumpul akan dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Packages For Social Science (SPSS). Data dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif (skor min dan sisihan piawai) dan statistik inferensi (Ujian Mann Whitney U dan Ujian Kruskal Wallis). Dapatan kajian menunjukkan guru-guru telah bersedia untuk melaksanakan PBS di mana skor min setiap elemen adalah tinggi iaitu pengetahuan (3.88), kemahiran (3.65), sikap (3.97) serta peralatan dan kemudahan (3.84). Manakala skor min bagi masalah yang dihadapi oleh guru sewaktu melaksanakan PBS pula adalah tinggi iaitu 3.70 yang mana menunjukkan guru-guru berhadapan dengan masalah yang sama. Ujian hipotesis menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara tahap kesediaan oleh guru mengikut jantina dan umur dalam pelaksanaan PBS. Kesimpulannya, guru-guru telah bersedia untuk melaksanakan PBS di sekolah kebangsaan.
first_indexed 2024-03-05T21:41:46Z
format Thesis
id uthm.eprints-2033
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
language English
English
English
last_indexed 2024-03-05T21:41:46Z
publishDate 2013
record_format dspace
spelling uthm.eprints-20332021-10-31T01:19:00Z http://eprints.uthm.edu.my/2033/ Pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) bagi mata pelajaran sains di Sekolah Kebangsaan Daerah Pontian, Johor Maskan, Norsyuhadah LB2801-3095 School administration and organization Pentaksiran berasaskan sekolah (PBS) merupakan satu pentaksiran yang bersifat holistik iaitu menilai aspek kognitif (intelek), afektif (emosi dan rohani) dan psikomotor (jasmani) selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR). Kajian ini bertujuan untuk mengkaji pelaksanaan PBS bagi mata pelajaran sains di sekolah kebangsaan daerah Pontian, Johor. Elemen yang akan dikaji ialah tahap kesediaan guru dan masalah yang dihadapi dalam pelaksanaan PBS. Jenis persampelan yang digunakan adalah persampelan rawak mudah dimana sampel kajian adalah seramai 108 orang guruguru yang terdiri daripada guru yang mengajar pelajar Tahun 1, Tahun 2 dan Tahun 3 dari 10 buah sekolah yang telah dipilih. Instrumen kajian yang digunakan adalah borang soal selidik yang akan diedarkan kepada responden. Data yang telah dikumpul akan dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Packages For Social Science (SPSS). Data dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif (skor min dan sisihan piawai) dan statistik inferensi (Ujian Mann Whitney U dan Ujian Kruskal Wallis). Dapatan kajian menunjukkan guru-guru telah bersedia untuk melaksanakan PBS di mana skor min setiap elemen adalah tinggi iaitu pengetahuan (3.88), kemahiran (3.65), sikap (3.97) serta peralatan dan kemudahan (3.84). Manakala skor min bagi masalah yang dihadapi oleh guru sewaktu melaksanakan PBS pula adalah tinggi iaitu 3.70 yang mana menunjukkan guru-guru berhadapan dengan masalah yang sama. Ujian hipotesis menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara tahap kesediaan oleh guru mengikut jantina dan umur dalam pelaksanaan PBS. Kesimpulannya, guru-guru telah bersedia untuk melaksanakan PBS di sekolah kebangsaan. 2013-01 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/2033/1/24p%20NORSYUHADAH%20MASKAN.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/2033/2/NORSYUHADAH%20MASKAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/2033/3/NORSYUHADAH%20MASKAN%20WATERMARK.pdf Maskan, Norsyuhadah (2013) Pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) bagi mata pelajaran sains di Sekolah Kebangsaan Daerah Pontian, Johor. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Malaysia.
spellingShingle LB2801-3095 School administration and organization
Maskan, Norsyuhadah
Pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) bagi mata pelajaran sains di Sekolah Kebangsaan Daerah Pontian, Johor
title Pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) bagi mata pelajaran sains di Sekolah Kebangsaan Daerah Pontian, Johor
title_full Pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) bagi mata pelajaran sains di Sekolah Kebangsaan Daerah Pontian, Johor
title_fullStr Pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) bagi mata pelajaran sains di Sekolah Kebangsaan Daerah Pontian, Johor
title_full_unstemmed Pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) bagi mata pelajaran sains di Sekolah Kebangsaan Daerah Pontian, Johor
title_short Pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) bagi mata pelajaran sains di Sekolah Kebangsaan Daerah Pontian, Johor
title_sort pelaksanaan pentaksiran berasaskan sekolah pbs bagi mata pelajaran sains di sekolah kebangsaan daerah pontian johor
topic LB2801-3095 School administration and organization
url http://eprints.uthm.edu.my/2033/1/24p%20NORSYUHADAH%20MASKAN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2033/2/NORSYUHADAH%20MASKAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2033/3/NORSYUHADAH%20MASKAN%20WATERMARK.pdf
work_keys_str_mv AT maskannorsyuhadah pelaksanaanpentaksiranberasaskansekolahpbsbagimatapelajaransainsdisekolahkebangsaandaerahpontianjohor