Hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar aliran vokasional
Analisis keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2011 menunjukkan penurunan pencapaian bagi Sekolah Menengah Vokasional. Oleh itu, kajian ini dilaksanakan bertujuan untuk mengkaji hubungan di antara gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar. Kajian ini juga ingin mengenalpasti gaya...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2013
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/2052/1/24p%20NURUL%20FARAHANAA%20ANWAR.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2052/2/NURUL%20FARAHANAA%20ANWAR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2052/3/NURUL%20FARAHANAA%20ANWAR%20WATERMARK.pdf |
_version_ | 1825709651469008896 |
---|---|
author | Anwar, Nurul Farahanaa |
author_facet | Anwar, Nurul Farahanaa |
author_sort | Anwar, Nurul Farahanaa |
collection | UTHM |
description | Analisis keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2011 menunjukkan penurunan
pencapaian bagi Sekolah Menengah Vokasional. Oleh itu, kajian ini dilaksanakan
bertujuan untuk mengkaji hubungan di antara gaya pembelajaran dengan pencapaian
akademik pelajar. Kajian ini juga ingin mengenalpasti gaya pembelajaran paling
dominan yang diamalkan oleh pelajar serta melihat perbezaan gaya pembelajaran
dengan jantina pelajar. Seramai 131 orang Pelajar Tingkatan Empat Kursus
Vokasional Di Sekolah Menengah Vokasional Segamat di Johor telah terlibat dalam
kajian ini. Soal selidik Index of Learning Style (ILS) yang dibangunkan oleh Felder
dan Silverman (1991) yang mengandungi 44 soalan telah digunakan untukh
menjalankan kajian ini. Gaya pembelajaran pelajar dapat dilihat melalui empat
dimensi gaya pembelajaran yang terdiri dari dua sub-skala yang bertentangan iaitu
dimensi pelajar Aktif dan Reflektif, dimensi pelajar Konkrit dan Intuitif, dimensi
pelajar Verbal dan Visual, serta dimensi pelajar Tersusun dan Global. Data yang
diperolehi dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package for Social
Science for WINDOW release 20.0 (SPSS.20.0). Ujian Korelasi Pearson digunakan
untuk menganalisis data dalam mengkaji hubungan gaya pembelajaran dengan
pencapaian akademik pelajar. Nilai pekali p yang diperolehi di antara gaya
pembelajaran dengan pencapaian pelajar adalah (p=0.1 hingga 0.4). Ini menunjukkan
tidak terdapat hubungan yang signifikan di antara dua pembolehubah tersebut. Kajian
ini juga mendapati bahawa gaya pembelajaran yang menjadi amalan pelajar ialah
gaya pembelajaran Tersusun. Hasil kajian juga mendapati bahawa tidak terdapat
perbezaan yang signifikan di antara gaya pembelajaran dengan jantina pelajar. |
first_indexed | 2024-03-05T21:41:49Z |
format | Thesis |
id | uthm.eprints-2052 |
institution | Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
language | English English English |
last_indexed | 2024-03-05T21:41:49Z |
publishDate | 2013 |
record_format | dspace |
spelling | uthm.eprints-20522021-10-31T01:32:42Z http://eprints.uthm.edu.my/2052/ Hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar aliran vokasional Anwar, Nurul Farahanaa LC Special aspects of education LC1037-1037.8 Career education Analisis keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2011 menunjukkan penurunan pencapaian bagi Sekolah Menengah Vokasional. Oleh itu, kajian ini dilaksanakan bertujuan untuk mengkaji hubungan di antara gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar. Kajian ini juga ingin mengenalpasti gaya pembelajaran paling dominan yang diamalkan oleh pelajar serta melihat perbezaan gaya pembelajaran dengan jantina pelajar. Seramai 131 orang Pelajar Tingkatan Empat Kursus Vokasional Di Sekolah Menengah Vokasional Segamat di Johor telah terlibat dalam kajian ini. Soal selidik Index of Learning Style (ILS) yang dibangunkan oleh Felder dan Silverman (1991) yang mengandungi 44 soalan telah digunakan untukh menjalankan kajian ini. Gaya pembelajaran pelajar dapat dilihat melalui empat dimensi gaya pembelajaran yang terdiri dari dua sub-skala yang bertentangan iaitu dimensi pelajar Aktif dan Reflektif, dimensi pelajar Konkrit dan Intuitif, dimensi pelajar Verbal dan Visual, serta dimensi pelajar Tersusun dan Global. Data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package for Social Science for WINDOW release 20.0 (SPSS.20.0). Ujian Korelasi Pearson digunakan untuk menganalisis data dalam mengkaji hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar. Nilai pekali p yang diperolehi di antara gaya pembelajaran dengan pencapaian pelajar adalah (p=0.1 hingga 0.4). Ini menunjukkan tidak terdapat hubungan yang signifikan di antara dua pembolehubah tersebut. Kajian ini juga mendapati bahawa gaya pembelajaran yang menjadi amalan pelajar ialah gaya pembelajaran Tersusun. Hasil kajian juga mendapati bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara gaya pembelajaran dengan jantina pelajar. 2013-01 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/2052/1/24p%20NURUL%20FARAHANAA%20ANWAR.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/2052/2/NURUL%20FARAHANAA%20ANWAR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/2052/3/NURUL%20FARAHANAA%20ANWAR%20WATERMARK.pdf Anwar, Nurul Farahanaa (2013) Hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar aliran vokasional. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia. |
spellingShingle | LC Special aspects of education LC1037-1037.8 Career education Anwar, Nurul Farahanaa Hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar aliran vokasional |
title | Hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar aliran vokasional |
title_full | Hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar aliran vokasional |
title_fullStr | Hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar aliran vokasional |
title_full_unstemmed | Hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar aliran vokasional |
title_short | Hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar aliran vokasional |
title_sort | hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar aliran vokasional |
topic | LC Special aspects of education LC1037-1037.8 Career education |
url | http://eprints.uthm.edu.my/2052/1/24p%20NURUL%20FARAHANAA%20ANWAR.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2052/2/NURUL%20FARAHANAA%20ANWAR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2052/3/NURUL%20FARAHANAA%20ANWAR%20WATERMARK.pdf |
work_keys_str_mv | AT anwarnurulfarahanaa hubungangayapembelajarandenganpencapaianakademikpelajaraliranvokasional |