Hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar aliran vokasional

Analisis keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2011 menunjukkan penurunan pencapaian bagi Sekolah Menengah Vokasional. Oleh itu, kajian ini dilaksanakan bertujuan untuk mengkaji hubungan di antara gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar. Kajian ini juga ingin mengenalpasti gaya...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Anwar, Nurul Farahanaa
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/2052/1/24p%20NURUL%20FARAHANAA%20ANWAR.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2052/2/NURUL%20FARAHANAA%20ANWAR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2052/3/NURUL%20FARAHANAA%20ANWAR%20WATERMARK.pdf
_version_ 1825709651469008896
author Anwar, Nurul Farahanaa
author_facet Anwar, Nurul Farahanaa
author_sort Anwar, Nurul Farahanaa
collection UTHM
description Analisis keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2011 menunjukkan penurunan pencapaian bagi Sekolah Menengah Vokasional. Oleh itu, kajian ini dilaksanakan bertujuan untuk mengkaji hubungan di antara gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar. Kajian ini juga ingin mengenalpasti gaya pembelajaran paling dominan yang diamalkan oleh pelajar serta melihat perbezaan gaya pembelajaran dengan jantina pelajar. Seramai 131 orang Pelajar Tingkatan Empat Kursus Vokasional Di Sekolah Menengah Vokasional Segamat di Johor telah terlibat dalam kajian ini. Soal selidik Index of Learning Style (ILS) yang dibangunkan oleh Felder dan Silverman (1991) yang mengandungi 44 soalan telah digunakan untukh menjalankan kajian ini. Gaya pembelajaran pelajar dapat dilihat melalui empat dimensi gaya pembelajaran yang terdiri dari dua sub-skala yang bertentangan iaitu dimensi pelajar Aktif dan Reflektif, dimensi pelajar Konkrit dan Intuitif, dimensi pelajar Verbal dan Visual, serta dimensi pelajar Tersusun dan Global. Data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package for Social Science for WINDOW release 20.0 (SPSS.20.0). Ujian Korelasi Pearson digunakan untuk menganalisis data dalam mengkaji hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar. Nilai pekali p yang diperolehi di antara gaya pembelajaran dengan pencapaian pelajar adalah (p=0.1 hingga 0.4). Ini menunjukkan tidak terdapat hubungan yang signifikan di antara dua pembolehubah tersebut. Kajian ini juga mendapati bahawa gaya pembelajaran yang menjadi amalan pelajar ialah gaya pembelajaran Tersusun. Hasil kajian juga mendapati bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara gaya pembelajaran dengan jantina pelajar.
first_indexed 2024-03-05T21:41:49Z
format Thesis
id uthm.eprints-2052
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
language English
English
English
last_indexed 2024-03-05T21:41:49Z
publishDate 2013
record_format dspace
spelling uthm.eprints-20522021-10-31T01:32:42Z http://eprints.uthm.edu.my/2052/ Hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar aliran vokasional Anwar, Nurul Farahanaa LC Special aspects of education LC1037-1037.8 Career education Analisis keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2011 menunjukkan penurunan pencapaian bagi Sekolah Menengah Vokasional. Oleh itu, kajian ini dilaksanakan bertujuan untuk mengkaji hubungan di antara gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar. Kajian ini juga ingin mengenalpasti gaya pembelajaran paling dominan yang diamalkan oleh pelajar serta melihat perbezaan gaya pembelajaran dengan jantina pelajar. Seramai 131 orang Pelajar Tingkatan Empat Kursus Vokasional Di Sekolah Menengah Vokasional Segamat di Johor telah terlibat dalam kajian ini. Soal selidik Index of Learning Style (ILS) yang dibangunkan oleh Felder dan Silverman (1991) yang mengandungi 44 soalan telah digunakan untukh menjalankan kajian ini. Gaya pembelajaran pelajar dapat dilihat melalui empat dimensi gaya pembelajaran yang terdiri dari dua sub-skala yang bertentangan iaitu dimensi pelajar Aktif dan Reflektif, dimensi pelajar Konkrit dan Intuitif, dimensi pelajar Verbal dan Visual, serta dimensi pelajar Tersusun dan Global. Data yang diperolehi dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package for Social Science for WINDOW release 20.0 (SPSS.20.0). Ujian Korelasi Pearson digunakan untuk menganalisis data dalam mengkaji hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar. Nilai pekali p yang diperolehi di antara gaya pembelajaran dengan pencapaian pelajar adalah (p=0.1 hingga 0.4). Ini menunjukkan tidak terdapat hubungan yang signifikan di antara dua pembolehubah tersebut. Kajian ini juga mendapati bahawa gaya pembelajaran yang menjadi amalan pelajar ialah gaya pembelajaran Tersusun. Hasil kajian juga mendapati bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara gaya pembelajaran dengan jantina pelajar. 2013-01 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/2052/1/24p%20NURUL%20FARAHANAA%20ANWAR.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/2052/2/NURUL%20FARAHANAA%20ANWAR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/2052/3/NURUL%20FARAHANAA%20ANWAR%20WATERMARK.pdf Anwar, Nurul Farahanaa (2013) Hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar aliran vokasional. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.
spellingShingle LC Special aspects of education
LC1037-1037.8 Career education
Anwar, Nurul Farahanaa
Hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar aliran vokasional
title Hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar aliran vokasional
title_full Hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar aliran vokasional
title_fullStr Hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar aliran vokasional
title_full_unstemmed Hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar aliran vokasional
title_short Hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar aliran vokasional
title_sort hubungan gaya pembelajaran dengan pencapaian akademik pelajar aliran vokasional
topic LC Special aspects of education
LC1037-1037.8 Career education
url http://eprints.uthm.edu.my/2052/1/24p%20NURUL%20FARAHANAA%20ANWAR.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2052/2/NURUL%20FARAHANAA%20ANWAR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2052/3/NURUL%20FARAHANAA%20ANWAR%20WATERMARK.pdf
work_keys_str_mv AT anwarnurulfarahanaa hubungangayapembelajarandenganpencapaianakademikpelajaraliranvokasional