Cabaran pelajar antarabangsa di Kolej Kediaman UTHM

Setiap pelajar mempunyai pelbagai cabaran tersendiri semasa mereka mengikuti pengajian di peringkat universiti. Cabaran ini terpaksa dilalui oleh mereka dan besar kemungkinan ianya akan mempengaruhi pencapaian akademik pelajar. Oleh sebab itu, kajian ini dilakukan untuk mengenal pasti masalah...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hamid, Nurul Hidayati
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2013
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/2053/1/24p%20NURUL%20HIDAYATI%20HAMID.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2053/2/NURUL%20HIDAYATI%20HAMID%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2053/3/NURUL%20HIDAYATI%20HAMID%20WATERMARK.pdf
_version_ 1796868574656069632
author Hamid, Nurul Hidayati
author_facet Hamid, Nurul Hidayati
author_sort Hamid, Nurul Hidayati
collection UTHM
description Setiap pelajar mempunyai pelbagai cabaran tersendiri semasa mereka mengikuti pengajian di peringkat universiti. Cabaran ini terpaksa dilalui oleh mereka dan besar kemungkinan ianya akan mempengaruhi pencapaian akademik pelajar. Oleh sebab itu, kajian ini dilakukan untuk mengenal pasti masalah dominan yang dihadapi oleh pelajar antarabangsa yang tinggal di Kolej Kediaman UTHM. Masalah penyesuaian yang dikaji meliputi akademik, sosial dan peribadi-emosi. Selain itu, kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti tahap keselesaan interaksi dalam kalangan pelajar antarabangsa. Perbezaan antara masalah yang dihadapi dengan ciri-ciri demografi juga turut dikaji. Kajian berbentuk tinjauan deskriptif dan inferensi ini menggunakan borang soal selidik sebagai instrumen di mana ia melibatkan 98 orang pelajar antarabangsa yang tinggal di Kolej Kediaman UTHM. Data yang diperoleh telah dianalisis menggunakan pendekatan Rasch Model melalui perisian Winstep versi 3.69. Hasil kajian mendapati (i) masalah penyesuaian sosial dilihat sebagai masalah dominan yang dihadapi oleh pelajar antarabangsa dengan nilai mean measure 0.18 logit; (ii) tahap keselesaan interaksi dalam kalangan pelajar antarabangsa pula berada pada tahap sederhana dengan nilai skor min 2.70; (iii) tiada perbezaan yang signifikan antara masalah penyesuaian akademik dengan CPA; (iv) tiada perbezaan yang signifikan antara masalah penyesuaian sosial dengan CPA; (v) tiada perbezaan yang signifikan antara masalah penyesuaian peribadi-emosi dengan CPA; (vi) tiada perbezaan yang signifikan antara masalah penyesuaian akademik dengan negara; (vii) tiada perbezaan yang signifikan antara masalah penyesuaian sosial dengan negara; (viii) terdapat perbezaan yang signifikan antara masalah penyesuaian peribadi-emosi dengan negara. Diharap maklumat daripada tulisan ini akan memberikan kesedaran dan manfaat bagi semua mengenai isu berkaitan dengan cabaran pelajar antarabangsa untuk kesejahteraan warga dan organisasi.
first_indexed 2024-03-05T21:41:50Z
format Thesis
id uthm.eprints-2053
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
language English
English
English
last_indexed 2024-03-05T21:41:50Z
publishDate 2013
record_format dspace
spelling uthm.eprints-20532021-10-31T01:35:21Z http://eprints.uthm.edu.my/2053/ Cabaran pelajar antarabangsa di Kolej Kediaman UTHM Hamid, Nurul Hidayati TH Building construction Setiap pelajar mempunyai pelbagai cabaran tersendiri semasa mereka mengikuti pengajian di peringkat universiti. Cabaran ini terpaksa dilalui oleh mereka dan besar kemungkinan ianya akan mempengaruhi pencapaian akademik pelajar. Oleh sebab itu, kajian ini dilakukan untuk mengenal pasti masalah dominan yang dihadapi oleh pelajar antarabangsa yang tinggal di Kolej Kediaman UTHM. Masalah penyesuaian yang dikaji meliputi akademik, sosial dan peribadi-emosi. Selain itu, kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti tahap keselesaan interaksi dalam kalangan pelajar antarabangsa. Perbezaan antara masalah yang dihadapi dengan ciri-ciri demografi juga turut dikaji. Kajian berbentuk tinjauan deskriptif dan inferensi ini menggunakan borang soal selidik sebagai instrumen di mana ia melibatkan 98 orang pelajar antarabangsa yang tinggal di Kolej Kediaman UTHM. Data yang diperoleh telah dianalisis menggunakan pendekatan Rasch Model melalui perisian Winstep versi 3.69. Hasil kajian mendapati (i) masalah penyesuaian sosial dilihat sebagai masalah dominan yang dihadapi oleh pelajar antarabangsa dengan nilai mean measure 0.18 logit; (ii) tahap keselesaan interaksi dalam kalangan pelajar antarabangsa pula berada pada tahap sederhana dengan nilai skor min 2.70; (iii) tiada perbezaan yang signifikan antara masalah penyesuaian akademik dengan CPA; (iv) tiada perbezaan yang signifikan antara masalah penyesuaian sosial dengan CPA; (v) tiada perbezaan yang signifikan antara masalah penyesuaian peribadi-emosi dengan CPA; (vi) tiada perbezaan yang signifikan antara masalah penyesuaian akademik dengan negara; (vii) tiada perbezaan yang signifikan antara masalah penyesuaian sosial dengan negara; (viii) terdapat perbezaan yang signifikan antara masalah penyesuaian peribadi-emosi dengan negara. Diharap maklumat daripada tulisan ini akan memberikan kesedaran dan manfaat bagi semua mengenai isu berkaitan dengan cabaran pelajar antarabangsa untuk kesejahteraan warga dan organisasi. 2013-01 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/2053/1/24p%20NURUL%20HIDAYATI%20HAMID.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/2053/2/NURUL%20HIDAYATI%20HAMID%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/2053/3/NURUL%20HIDAYATI%20HAMID%20WATERMARK.pdf Hamid, Nurul Hidayati (2013) Cabaran pelajar antarabangsa di Kolej Kediaman UTHM. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.
spellingShingle TH Building construction
Hamid, Nurul Hidayati
Cabaran pelajar antarabangsa di Kolej Kediaman UTHM
title Cabaran pelajar antarabangsa di Kolej Kediaman UTHM
title_full Cabaran pelajar antarabangsa di Kolej Kediaman UTHM
title_fullStr Cabaran pelajar antarabangsa di Kolej Kediaman UTHM
title_full_unstemmed Cabaran pelajar antarabangsa di Kolej Kediaman UTHM
title_short Cabaran pelajar antarabangsa di Kolej Kediaman UTHM
title_sort cabaran pelajar antarabangsa di kolej kediaman uthm
topic TH Building construction
url http://eprints.uthm.edu.my/2053/1/24p%20NURUL%20HIDAYATI%20HAMID.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2053/2/NURUL%20HIDAYATI%20HAMID%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2053/3/NURUL%20HIDAYATI%20HAMID%20WATERMARK.pdf
work_keys_str_mv AT hamidnurulhidayati cabaranpelajarantarabangsadikolejkediamanuthm