Penggunaan jenis-jenis penilaian oleh pensyarah dalam pengajaran dan pembelajaran di Jabatan Kejuruteraan Awam, Politeknik Ungku Omar

Penilaian ialah satu sistem atau proses yang meliputi aktiviti-aktiviti mengumpul maklumat tentang st'artegi dan aktiviti pengajaran dan pembelajaran, untuk membuat analisis dan keputusan denagn tujuan mengambil tindakan yang sewajamya seperti merancang aktiviti pengajaran dan pembelajaran sela...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ahmad, Noor Afzan, Yahya, Noorhayani, Tan, May Ling
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2001
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/2418/1/NOOR%20AFZAN%20AHMAD%20-%2024p.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2418/2/NOOR%20AFZAN%20AHMAD%20-%20declaration.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2418/3/NOOR%20AFZAN%20AHMAD%20-%20fulltext.pdf
_version_ 1825709721151078400
author Ahmad, Noor Afzan
Yahya, Noorhayani
Tan, May Ling
author_facet Ahmad, Noor Afzan
Yahya, Noorhayani
Tan, May Ling
author_sort Ahmad, Noor Afzan
collection UTHM
description Penilaian ialah satu sistem atau proses yang meliputi aktiviti-aktiviti mengumpul maklumat tentang st'artegi dan aktiviti pengajaran dan pembelajaran, untuk membuat analisis dan keputusan denagn tujuan mengambil tindakan yang sewajamya seperti merancang aktiviti pengajaran dan pembelajaran selanjutnya dengan cara yang lebih berkesan. Penilaian terdiri daripada empat iaitu pra penempatan, formatif, diognastik dan sumatif. Keempat-empat jenis penilaian ini mempunyai kelebihan dan kelemahan yang tersendiri. Melalui dapatan kajian menunjukkan bahawa pensyarah lelaki lebih banyak menggunakan jenis-jenis penilaian dalam bilik kuliah iaitu min 3.37 berbanding dengan pensyarah perempuan iaitu min 3.28. Selain daripada itu, dapatan kajian juga menunjukkan sebanyak 47 % responden mempunyai pengetahuan tentang penilaian pendidikan jenis objektif, 6 4 % responden mengaplikasikan jenis penilaian kaedah lisan dalam aktiviti pengajaran dan 84 % responden bersetuju bahawa penilaian pendidikan telah dapat meningkatkan mutu diri pensyarah dalam aktiviti pengajaran. Manakala 2.7 % responden tidak bersetuju bahawa pelajar diberi masa yang mencukupi sebelum sesuatu jenis penilaian dilakukan. Sehubungan dengan itu pengkaji mencadangkan supaya pensyarah-pensyarah didedahkan dengan penggunaan jenis-jenis penilaian untuk meningkatkan keupayaan dan kecekapan dalam usaha membina jenis-jenis ujian dengan lebih bermutu. Pensyarah juga digalakkan untuk melakukan jenis-jenis penilaian dalam bilik kuliah. Selain daripada itu, pensyarah juga perlu memastikan pelajar sentiasa bersedia untuk dibuat penilaian. Seterusnya pensyarah perlu mempelbagaikan jenis-jenis penilaian pendidikan dalam aktiviti pengajaran bagi mengesan peringkat penguasaan dan kemajuan pelajar dalam semua bidang yang berkaitan dengan pendidikan
first_indexed 2024-03-05T21:42:54Z
format Thesis
id uthm.eprints-2418
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
language English
English
English
last_indexed 2024-03-05T21:42:54Z
publishDate 2001
record_format dspace
spelling uthm.eprints-24182021-11-01T00:54:12Z http://eprints.uthm.edu.my/2418/ Penggunaan jenis-jenis penilaian oleh pensyarah dalam pengajaran dan pembelajaran di Jabatan Kejuruteraan Awam, Politeknik Ungku Omar Ahmad, Noor Afzan Yahya, Noorhayani Tan, May Ling LB2801-3095 School administration and organization Penilaian ialah satu sistem atau proses yang meliputi aktiviti-aktiviti mengumpul maklumat tentang st'artegi dan aktiviti pengajaran dan pembelajaran, untuk membuat analisis dan keputusan denagn tujuan mengambil tindakan yang sewajamya seperti merancang aktiviti pengajaran dan pembelajaran selanjutnya dengan cara yang lebih berkesan. Penilaian terdiri daripada empat iaitu pra penempatan, formatif, diognastik dan sumatif. Keempat-empat jenis penilaian ini mempunyai kelebihan dan kelemahan yang tersendiri. Melalui dapatan kajian menunjukkan bahawa pensyarah lelaki lebih banyak menggunakan jenis-jenis penilaian dalam bilik kuliah iaitu min 3.37 berbanding dengan pensyarah perempuan iaitu min 3.28. Selain daripada itu, dapatan kajian juga menunjukkan sebanyak 47 % responden mempunyai pengetahuan tentang penilaian pendidikan jenis objektif, 6 4 % responden mengaplikasikan jenis penilaian kaedah lisan dalam aktiviti pengajaran dan 84 % responden bersetuju bahawa penilaian pendidikan telah dapat meningkatkan mutu diri pensyarah dalam aktiviti pengajaran. Manakala 2.7 % responden tidak bersetuju bahawa pelajar diberi masa yang mencukupi sebelum sesuatu jenis penilaian dilakukan. Sehubungan dengan itu pengkaji mencadangkan supaya pensyarah-pensyarah didedahkan dengan penggunaan jenis-jenis penilaian untuk meningkatkan keupayaan dan kecekapan dalam usaha membina jenis-jenis ujian dengan lebih bermutu. Pensyarah juga digalakkan untuk melakukan jenis-jenis penilaian dalam bilik kuliah. Selain daripada itu, pensyarah juga perlu memastikan pelajar sentiasa bersedia untuk dibuat penilaian. Seterusnya pensyarah perlu mempelbagaikan jenis-jenis penilaian pendidikan dalam aktiviti pengajaran bagi mengesan peringkat penguasaan dan kemajuan pelajar dalam semua bidang yang berkaitan dengan pendidikan 2001-03 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/2418/1/NOOR%20AFZAN%20AHMAD%20-%2024p.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/2418/2/NOOR%20AFZAN%20AHMAD%20-%20declaration.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/2418/3/NOOR%20AFZAN%20AHMAD%20-%20fulltext.pdf Ahmad, Noor Afzan and Yahya, Noorhayani and Tan, May Ling (2001) Penggunaan jenis-jenis penilaian oleh pensyarah dalam pengajaran dan pembelajaran di Jabatan Kejuruteraan Awam, Politeknik Ungku Omar. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.
spellingShingle LB2801-3095 School administration and organization
Ahmad, Noor Afzan
Yahya, Noorhayani
Tan, May Ling
Penggunaan jenis-jenis penilaian oleh pensyarah dalam pengajaran dan pembelajaran di Jabatan Kejuruteraan Awam, Politeknik Ungku Omar
title Penggunaan jenis-jenis penilaian oleh pensyarah dalam pengajaran dan pembelajaran di Jabatan Kejuruteraan Awam, Politeknik Ungku Omar
title_full Penggunaan jenis-jenis penilaian oleh pensyarah dalam pengajaran dan pembelajaran di Jabatan Kejuruteraan Awam, Politeknik Ungku Omar
title_fullStr Penggunaan jenis-jenis penilaian oleh pensyarah dalam pengajaran dan pembelajaran di Jabatan Kejuruteraan Awam, Politeknik Ungku Omar
title_full_unstemmed Penggunaan jenis-jenis penilaian oleh pensyarah dalam pengajaran dan pembelajaran di Jabatan Kejuruteraan Awam, Politeknik Ungku Omar
title_short Penggunaan jenis-jenis penilaian oleh pensyarah dalam pengajaran dan pembelajaran di Jabatan Kejuruteraan Awam, Politeknik Ungku Omar
title_sort penggunaan jenis jenis penilaian oleh pensyarah dalam pengajaran dan pembelajaran di jabatan kejuruteraan awam politeknik ungku omar
topic LB2801-3095 School administration and organization
url http://eprints.uthm.edu.my/2418/1/NOOR%20AFZAN%20AHMAD%20-%2024p.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2418/2/NOOR%20AFZAN%20AHMAD%20-%20declaration.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2418/3/NOOR%20AFZAN%20AHMAD%20-%20fulltext.pdf
work_keys_str_mv AT ahmadnoorafzan penggunaanjenisjenispenilaianolehpensyarahdalampengajarandanpembelajarandijabatankejuruteraanawampoliteknikungkuomar
AT yahyanoorhayani penggunaanjenisjenispenilaianolehpensyarahdalampengajarandanpembelajarandijabatankejuruteraanawampoliteknikungkuomar
AT tanmayling penggunaanjenisjenispenilaianolehpensyarahdalampengajarandanpembelajarandijabatankejuruteraanawampoliteknikungkuomar