Indikator pelajar cemerlang: satu kajian di Sekolah Menengah Teknik Batu Pahat

Laporan projek saijana ini mempersembahkan hasil kajian yang bertajuk "Indikator Pelajar Cemerlang: Satu Kajian di Sekolah Menengah Teknik Batu Pahat. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti sejauhmana pelajar-pelajar Sekolah Menengah Teknik Batu Pahat yang diwakili oleh pelajar-pelajar aliran...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Adiman, Rohayah
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2003
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/2426/1/ROHAYAH%20BINTI%20ADIMAN%20-%2024p.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2426/2/ROHAYAH%20BINTI%20ADIMAN%20-%20declaration.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2426/3/ROHAYAH%20BINTI%20ADIMAN%20-%20fulltext.pdf
_version_ 1796868646828507136
author Adiman, Rohayah
author_facet Adiman, Rohayah
author_sort Adiman, Rohayah
collection UTHM
description Laporan projek saijana ini mempersembahkan hasil kajian yang bertajuk "Indikator Pelajar Cemerlang: Satu Kajian di Sekolah Menengah Teknik Batu Pahat. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti sejauhmana pelajar-pelajar Sekolah Menengah Teknik Batu Pahat yang diwakili oleh pelajar-pelajar aliran kejuruteraan awam cemerlang, mengenalpasti sejauhmana indikator yang dihasilkan sesuai menggambarkan kecemerlangan pelajar aliran kejuruteraan awam sekolah ini serta untuk mengetahui halangan-halangan yang wujud dalam meningkatkan kecemerlangan pelajar dan cara mengatasinya. Responden adalah terdiri daripada guru, staf sokongan sekolah dan 80 orang pelajar tingkatan empat dan lima aliran kejuruteraan awam Sekolah Menengah Teknik Batu Pahat. Indikator yang dihasilkan dapat dijadikan sebagai satu piawaian yang dapat menjadi panduan samaada pelajar-pelajar Sekolah Menengah Teknik Batu Pahat yang diwakili oleh pelajar-pelajar aliran kejuruteraan Awam itu cemerlang atau tidak. Borang soal selidik diedarkan untuk mendapatkan maklumat dan program SPSS 11.0 for windows (Statistical Package for the social Science Version 11.0) digunakan untuk menganalisfs data yang diperolehi. Data dianalisis dan dikemukakan dalam bentuk analisis statistik secara deskriptif iaitu taburan skor min dan peratusan. Dapatan menunjukkan hampir keseluruhan responden menyatakan pelajar-pelajar aliran kejuruteraan awam Sekolah Menengah Teknik Batu Pahat cemerlang dan indikator yang dihasilkan sesuai digunakan. Responden pelajar telah memilih masalah displin pelajar yang kurang memuaskan sebagai halangan utama dalam meningkatkan kecemerlangan pelajar sementara guru dan staf sokongan pula memilih faktor guru yang selalu menangguhkan kelas kerana terlalu sibuk dengan aktiviti di peringkat sekolah dan daerah sebagi halangan utama dalam meningkatkan kecemerlangan pelajar di Sekolah Menengah Teknik Batu Pahat.
first_indexed 2024-03-05T21:42:55Z
format Thesis
id uthm.eprints-2426
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
language English
English
English
last_indexed 2024-03-05T21:42:55Z
publishDate 2003
record_format dspace
spelling uthm.eprints-24262021-11-01T01:00:56Z http://eprints.uthm.edu.my/2426/ Indikator pelajar cemerlang: satu kajian di Sekolah Menengah Teknik Batu Pahat Adiman, Rohayah LB1050.9-1091 Educational psychology Laporan projek saijana ini mempersembahkan hasil kajian yang bertajuk "Indikator Pelajar Cemerlang: Satu Kajian di Sekolah Menengah Teknik Batu Pahat. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti sejauhmana pelajar-pelajar Sekolah Menengah Teknik Batu Pahat yang diwakili oleh pelajar-pelajar aliran kejuruteraan awam cemerlang, mengenalpasti sejauhmana indikator yang dihasilkan sesuai menggambarkan kecemerlangan pelajar aliran kejuruteraan awam sekolah ini serta untuk mengetahui halangan-halangan yang wujud dalam meningkatkan kecemerlangan pelajar dan cara mengatasinya. Responden adalah terdiri daripada guru, staf sokongan sekolah dan 80 orang pelajar tingkatan empat dan lima aliran kejuruteraan awam Sekolah Menengah Teknik Batu Pahat. Indikator yang dihasilkan dapat dijadikan sebagai satu piawaian yang dapat menjadi panduan samaada pelajar-pelajar Sekolah Menengah Teknik Batu Pahat yang diwakili oleh pelajar-pelajar aliran kejuruteraan Awam itu cemerlang atau tidak. Borang soal selidik diedarkan untuk mendapatkan maklumat dan program SPSS 11.0 for windows (Statistical Package for the social Science Version 11.0) digunakan untuk menganalisfs data yang diperolehi. Data dianalisis dan dikemukakan dalam bentuk analisis statistik secara deskriptif iaitu taburan skor min dan peratusan. Dapatan menunjukkan hampir keseluruhan responden menyatakan pelajar-pelajar aliran kejuruteraan awam Sekolah Menengah Teknik Batu Pahat cemerlang dan indikator yang dihasilkan sesuai digunakan. Responden pelajar telah memilih masalah displin pelajar yang kurang memuaskan sebagai halangan utama dalam meningkatkan kecemerlangan pelajar sementara guru dan staf sokongan pula memilih faktor guru yang selalu menangguhkan kelas kerana terlalu sibuk dengan aktiviti di peringkat sekolah dan daerah sebagi halangan utama dalam meningkatkan kecemerlangan pelajar di Sekolah Menengah Teknik Batu Pahat. 2003-09 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/2426/1/ROHAYAH%20BINTI%20ADIMAN%20-%2024p.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/2426/2/ROHAYAH%20BINTI%20ADIMAN%20-%20declaration.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/2426/3/ROHAYAH%20BINTI%20ADIMAN%20-%20fulltext.pdf Adiman, Rohayah (2003) Indikator pelajar cemerlang: satu kajian di Sekolah Menengah Teknik Batu Pahat. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.
spellingShingle LB1050.9-1091 Educational psychology
Adiman, Rohayah
Indikator pelajar cemerlang: satu kajian di Sekolah Menengah Teknik Batu Pahat
title Indikator pelajar cemerlang: satu kajian di Sekolah Menengah Teknik Batu Pahat
title_full Indikator pelajar cemerlang: satu kajian di Sekolah Menengah Teknik Batu Pahat
title_fullStr Indikator pelajar cemerlang: satu kajian di Sekolah Menengah Teknik Batu Pahat
title_full_unstemmed Indikator pelajar cemerlang: satu kajian di Sekolah Menengah Teknik Batu Pahat
title_short Indikator pelajar cemerlang: satu kajian di Sekolah Menengah Teknik Batu Pahat
title_sort indikator pelajar cemerlang satu kajian di sekolah menengah teknik batu pahat
topic LB1050.9-1091 Educational psychology
url http://eprints.uthm.edu.my/2426/1/ROHAYAH%20BINTI%20ADIMAN%20-%2024p.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2426/2/ROHAYAH%20BINTI%20ADIMAN%20-%20declaration.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2426/3/ROHAYAH%20BINTI%20ADIMAN%20-%20fulltext.pdf
work_keys_str_mv AT adimanrohayah indikatorpelajarcemerlangsatukajiandisekolahmenengahteknikbatupahat