Summary: | Kajian ini bertujuan untuk membina dan mengesahkan instrumen bagi
penilaian pembimbing yang berkesan dalam pelaksanaan Pembelajaran Berasaskan
Kerja (PBK). Pembangunan instrumen ini melibatkan tiga fasa iaitu; Fasa 1,
pembentukan konsep dan item; Fasa 2, kajian rintis; dan Fasa 3, kajian sebenar serta
pengesahan kerangka Pembimbing Berkesan. Analisis kualitatif di Fasa 1 telah
mengenal pasti lima konstruk yang berkaitan dengan kerangka pembimbing berkesan
iaitu: peranan, pengetahuan, maklum balas, sifat peribadi dan model peranan.
Sebanyak 115 item dihasilkan berdasarkan taksonomi Krathwohl. Nilai pekali
persetujuan Fleiss Kappa yang diperoleh ialah 0.82, justeru menunjukkan tahap
persetujuan yang sangat baik. Walau bagaimanapun, sebanyak 3 item telah dibaiki
dan 4 item digugurkan dari senarai item awal. Pada Fasa 2, kajian rintis telah
dijalankan berdasarkan 111 item dengan melibatkan 30 orang pelajar diploma
lanjutan dalam bidang Kejuruteraan Elektronik (Perubatan) serta Kejuruteraan Reka
bentuk dan Pembuatan Automotif yang mengikuti program di Politeknik
Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia. Data telah dianalisis dengan menggunakan
pendekatan model pengukuran Rasch. Pada peringkat ini, terdapat 12 item
diasingkan dan dibuang. Selebihnya, 99 item telah ditadbir oleh 81 orang pelajar
yang terlibat dalam PBK di industri dan yang tidak terlibat dalam Fasa 2. Pada Fasa
3, 4 item telah diasingkan dan dibuang dan hanya 95 item sahaja dikekalkan. Kajian
ini telah menggunakan skala Likert 5 mata. Dapatan kajian telah menghasilkan
instrument yang mempunyai kebolehpercayaan dan kesahan yang tinggi dalam
menilai pembimbing di industri. Sehubungan itu, kerangka Pembimbing Berkesan
telah dibangunkan dan disahkan melalui Analisis Komponen Utama bagi
menentukan unidimensionaliti konstruk. Secara ringkasnya, kajian ini membuktikan
konstruk yang bersifat unidimensi ini disahkan sebagai faktor bagi mengukur
keberkesanan pembimbing dalam pelaksanaan Pembelajaran Berasaskan Kerja
|