Instrumen penilaian pembimbing dalam pelaksanaan pembelajaran berasaskan kerja pelajar di industry

Kajian ini bertujuan untuk membina dan mengesahkan instrumen bagi penilaian pembimbing yang berkesan dalam pelaksanaan Pembelajaran Berasaskan Kerja (PBK). Pembangunan instrumen ini melibatkan tiga fasa iaitu; Fasa 1, pembentukan konsep dan item; Fasa 2, kajian rintis; dan Fasa 3, kajian seben...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hasan, Azman
Format: Thesis
Language:English
Published: 2012
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/2534/1/24p%20AZMAN%20HASAN.pdf
_version_ 1796868666467287040
author Hasan, Azman
author_facet Hasan, Azman
author_sort Hasan, Azman
collection UTHM
description Kajian ini bertujuan untuk membina dan mengesahkan instrumen bagi penilaian pembimbing yang berkesan dalam pelaksanaan Pembelajaran Berasaskan Kerja (PBK). Pembangunan instrumen ini melibatkan tiga fasa iaitu; Fasa 1, pembentukan konsep dan item; Fasa 2, kajian rintis; dan Fasa 3, kajian sebenar serta pengesahan kerangka Pembimbing Berkesan. Analisis kualitatif di Fasa 1 telah mengenal pasti lima konstruk yang berkaitan dengan kerangka pembimbing berkesan iaitu: peranan, pengetahuan, maklum balas, sifat peribadi dan model peranan. Sebanyak 115 item dihasilkan berdasarkan taksonomi Krathwohl. Nilai pekali persetujuan Fleiss Kappa yang diperoleh ialah 0.82, justeru menunjukkan tahap persetujuan yang sangat baik. Walau bagaimanapun, sebanyak 3 item telah dibaiki dan 4 item digugurkan dari senarai item awal. Pada Fasa 2, kajian rintis telah dijalankan berdasarkan 111 item dengan melibatkan 30 orang pelajar diploma lanjutan dalam bidang Kejuruteraan Elektronik (Perubatan) serta Kejuruteraan Reka bentuk dan Pembuatan Automotif yang mengikuti program di Politeknik Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia. Data telah dianalisis dengan menggunakan pendekatan model pengukuran Rasch. Pada peringkat ini, terdapat 12 item diasingkan dan dibuang. Selebihnya, 99 item telah ditadbir oleh 81 orang pelajar yang terlibat dalam PBK di industri dan yang tidak terlibat dalam Fasa 2. Pada Fasa 3, 4 item telah diasingkan dan dibuang dan hanya 95 item sahaja dikekalkan. Kajian ini telah menggunakan skala Likert 5 mata. Dapatan kajian telah menghasilkan instrument yang mempunyai kebolehpercayaan dan kesahan yang tinggi dalam menilai pembimbing di industri. Sehubungan itu, kerangka Pembimbing Berkesan telah dibangunkan dan disahkan melalui Analisis Komponen Utama bagi menentukan unidimensionaliti konstruk. Secara ringkasnya, kajian ini membuktikan konstruk yang bersifat unidimensi ini disahkan sebagai faktor bagi mengukur keberkesanan pembimbing dalam pelaksanaan Pembelajaran Berasaskan Kerja
first_indexed 2024-03-05T21:43:13Z
format Thesis
id uthm.eprints-2534
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-05T21:43:13Z
publishDate 2012
record_format dspace
spelling uthm.eprints-25342021-11-01T02:25:36Z http://eprints.uthm.edu.my/2534/ Instrumen penilaian pembimbing dalam pelaksanaan pembelajaran berasaskan kerja pelajar di industry Hasan, Azman LC Special aspects of education LC1049-1049.8 Cooperative education Kajian ini bertujuan untuk membina dan mengesahkan instrumen bagi penilaian pembimbing yang berkesan dalam pelaksanaan Pembelajaran Berasaskan Kerja (PBK). Pembangunan instrumen ini melibatkan tiga fasa iaitu; Fasa 1, pembentukan konsep dan item; Fasa 2, kajian rintis; dan Fasa 3, kajian sebenar serta pengesahan kerangka Pembimbing Berkesan. Analisis kualitatif di Fasa 1 telah mengenal pasti lima konstruk yang berkaitan dengan kerangka pembimbing berkesan iaitu: peranan, pengetahuan, maklum balas, sifat peribadi dan model peranan. Sebanyak 115 item dihasilkan berdasarkan taksonomi Krathwohl. Nilai pekali persetujuan Fleiss Kappa yang diperoleh ialah 0.82, justeru menunjukkan tahap persetujuan yang sangat baik. Walau bagaimanapun, sebanyak 3 item telah dibaiki dan 4 item digugurkan dari senarai item awal. Pada Fasa 2, kajian rintis telah dijalankan berdasarkan 111 item dengan melibatkan 30 orang pelajar diploma lanjutan dalam bidang Kejuruteraan Elektronik (Perubatan) serta Kejuruteraan Reka bentuk dan Pembuatan Automotif yang mengikuti program di Politeknik Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia. Data telah dianalisis dengan menggunakan pendekatan model pengukuran Rasch. Pada peringkat ini, terdapat 12 item diasingkan dan dibuang. Selebihnya, 99 item telah ditadbir oleh 81 orang pelajar yang terlibat dalam PBK di industri dan yang tidak terlibat dalam Fasa 2. Pada Fasa 3, 4 item telah diasingkan dan dibuang dan hanya 95 item sahaja dikekalkan. Kajian ini telah menggunakan skala Likert 5 mata. Dapatan kajian telah menghasilkan instrument yang mempunyai kebolehpercayaan dan kesahan yang tinggi dalam menilai pembimbing di industri. Sehubungan itu, kerangka Pembimbing Berkesan telah dibangunkan dan disahkan melalui Analisis Komponen Utama bagi menentukan unidimensionaliti konstruk. Secara ringkasnya, kajian ini membuktikan konstruk yang bersifat unidimensi ini disahkan sebagai faktor bagi mengukur keberkesanan pembimbing dalam pelaksanaan Pembelajaran Berasaskan Kerja 2012-08 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/2534/1/24p%20AZMAN%20HASAN.pdf Hasan, Azman (2012) Instrumen penilaian pembimbing dalam pelaksanaan pembelajaran berasaskan kerja pelajar di industry. Doctoral thesis, Universiti Teknologi Malaysia.
spellingShingle LC Special aspects of education
LC1049-1049.8 Cooperative education
Hasan, Azman
Instrumen penilaian pembimbing dalam pelaksanaan pembelajaran berasaskan kerja pelajar di industry
title Instrumen penilaian pembimbing dalam pelaksanaan pembelajaran berasaskan kerja pelajar di industry
title_full Instrumen penilaian pembimbing dalam pelaksanaan pembelajaran berasaskan kerja pelajar di industry
title_fullStr Instrumen penilaian pembimbing dalam pelaksanaan pembelajaran berasaskan kerja pelajar di industry
title_full_unstemmed Instrumen penilaian pembimbing dalam pelaksanaan pembelajaran berasaskan kerja pelajar di industry
title_short Instrumen penilaian pembimbing dalam pelaksanaan pembelajaran berasaskan kerja pelajar di industry
title_sort instrumen penilaian pembimbing dalam pelaksanaan pembelajaran berasaskan kerja pelajar di industry
topic LC Special aspects of education
LC1049-1049.8 Cooperative education
url http://eprints.uthm.edu.my/2534/1/24p%20AZMAN%20HASAN.pdf
work_keys_str_mv AT hasanazman instrumenpenilaianpembimbingdalampelaksanaanpembelajaranberasaskankerjapelajardiindustry