Pembinaan e-modul mata pelajaran hidrologi : kajian di Politeknik Shah Alam
Modul Pembelajaran Kendiri (MPK) bukan perkara yang baru diperkenalkan di arena pendidikan. Pelbagai bentuk MPK yang semakin berkembang di negara kita terutamanya modul bercetak yang merupakan modul paling popular di kalangan pengajar dan pelajar. Sungguhpun begitu, MPK dalam bentuk elektronik ya...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2004
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/2995/1/NOR%20HIDAYAH%20BT%20HJ%20MOHAMED%20-%20declaration.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2995/2/NOR%20HIDAYAH%20BT%20HJ%20MOHAMED%20-%2024p.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2995/3/NOR%20HIDAYAH%20BT%20HJ%20MOHAMED%20-%20fulltext.pdf |
_version_ | 1796868754990170112 |
---|---|
author | Mohamed, Nor Hidayah |
author_facet | Mohamed, Nor Hidayah |
author_sort | Mohamed, Nor Hidayah |
collection | UTHM |
description | Modul Pembelajaran Kendiri (MPK) bukan perkara yang baru diperkenalkan di
arena pendidikan. Pelbagai bentuk MPK yang semakin berkembang di negara kita
terutamanya modul bercetak yang merupakan modul paling popular di kalangan
pengajar dan pelajar. Sungguhpun begitu, MPK dalam bentuk elektronik yang
berintegrasikan multimedia merupakan perkara baru yang semakin berkembang dan
perlu diberi penekanan dalam meningkatkan kualiti dalam bidang pendidikan di negara
kita amnya. Justeru, kajian berbentuk tinjauan dan penilaian ini bertujuan menilai
sejauhmana keberkesanan MPK berasaskan multimedia yang dikenali sebagai e-modul
yang dibangunkan bagi membantu proses pengajaran dan pembelajaran di Politeknik.
Penyelidik telah menguji sejauhmana e-modul ini dapat meningkatkan kefahaman para
pelajar, bersifat interaktif, mesra pelajar, fleksibel dan tahap kepuasan pelajar terhadap
hasil keseluruhan e-modul yang dibina. Responden bagi kajian ini terdiri daripada 40
orang pelajar Diploma Kejuruteraan Awam, Semester 6, Politeknik Shah Alam. Melalui
penggunaan instrumen soal selidik, pengumpulan data atau penilaian kajian adalah
berdasarkan kepada persepsi pelajar terhadap keberkesanan e-modul yang dibangunkan.
Segala data yang telah dikumpulkan dianalisis dengan menggunakan 'Statistical
Packages for Social Sciences' (SPSS) Versi 11.0 yang melibatkan skor min. Dapatan
kajian menunjukkan bahawa tahap peningkatan kefahaman pelajar, interaktif, mesra
pengguna, fleksibel serta hasil keseluruhan berada pada tahap yang tinggi. |
first_indexed | 2024-03-05T21:44:33Z |
format | Thesis |
id | uthm.eprints-2995 |
institution | Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
language | English English English |
last_indexed | 2024-03-05T21:44:33Z |
publishDate | 2004 |
record_format | dspace |
spelling | uthm.eprints-29952021-11-02T01:26:23Z http://eprints.uthm.edu.my/2995/ Pembinaan e-modul mata pelajaran hidrologi : kajian di Politeknik Shah Alam Mohamed, Nor Hidayah GB651 - 2998 Hydrology. Water Modul Pembelajaran Kendiri (MPK) bukan perkara yang baru diperkenalkan di arena pendidikan. Pelbagai bentuk MPK yang semakin berkembang di negara kita terutamanya modul bercetak yang merupakan modul paling popular di kalangan pengajar dan pelajar. Sungguhpun begitu, MPK dalam bentuk elektronik yang berintegrasikan multimedia merupakan perkara baru yang semakin berkembang dan perlu diberi penekanan dalam meningkatkan kualiti dalam bidang pendidikan di negara kita amnya. Justeru, kajian berbentuk tinjauan dan penilaian ini bertujuan menilai sejauhmana keberkesanan MPK berasaskan multimedia yang dikenali sebagai e-modul yang dibangunkan bagi membantu proses pengajaran dan pembelajaran di Politeknik. Penyelidik telah menguji sejauhmana e-modul ini dapat meningkatkan kefahaman para pelajar, bersifat interaktif, mesra pelajar, fleksibel dan tahap kepuasan pelajar terhadap hasil keseluruhan e-modul yang dibina. Responden bagi kajian ini terdiri daripada 40 orang pelajar Diploma Kejuruteraan Awam, Semester 6, Politeknik Shah Alam. Melalui penggunaan instrumen soal selidik, pengumpulan data atau penilaian kajian adalah berdasarkan kepada persepsi pelajar terhadap keberkesanan e-modul yang dibangunkan. Segala data yang telah dikumpulkan dianalisis dengan menggunakan 'Statistical Packages for Social Sciences' (SPSS) Versi 11.0 yang melibatkan skor min. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap peningkatan kefahaman pelajar, interaktif, mesra pengguna, fleksibel serta hasil keseluruhan berada pada tahap yang tinggi. 2004-02 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/2995/1/NOR%20HIDAYAH%20BT%20HJ%20MOHAMED%20-%20declaration.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/2995/2/NOR%20HIDAYAH%20BT%20HJ%20MOHAMED%20-%2024p.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/2995/3/NOR%20HIDAYAH%20BT%20HJ%20MOHAMED%20-%20fulltext.pdf Mohamed, Nor Hidayah (2004) Pembinaan e-modul mata pelajaran hidrologi : kajian di Politeknik Shah Alam. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia. |
spellingShingle | GB651 - 2998 Hydrology. Water Mohamed, Nor Hidayah Pembinaan e-modul mata pelajaran hidrologi : kajian di Politeknik Shah Alam |
title | Pembinaan e-modul mata pelajaran hidrologi : kajian di Politeknik Shah Alam |
title_full | Pembinaan e-modul mata pelajaran hidrologi : kajian di Politeknik Shah Alam |
title_fullStr | Pembinaan e-modul mata pelajaran hidrologi : kajian di Politeknik Shah Alam |
title_full_unstemmed | Pembinaan e-modul mata pelajaran hidrologi : kajian di Politeknik Shah Alam |
title_short | Pembinaan e-modul mata pelajaran hidrologi : kajian di Politeknik Shah Alam |
title_sort | pembinaan e modul mata pelajaran hidrologi kajian di politeknik shah alam |
topic | GB651 - 2998 Hydrology. Water |
url | http://eprints.uthm.edu.my/2995/1/NOR%20HIDAYAH%20BT%20HJ%20MOHAMED%20-%20declaration.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2995/2/NOR%20HIDAYAH%20BT%20HJ%20MOHAMED%20-%2024p.pdf http://eprints.uthm.edu.my/2995/3/NOR%20HIDAYAH%20BT%20HJ%20MOHAMED%20-%20fulltext.pdf |
work_keys_str_mv | AT mohamednorhidayah pembinaanemodulmatapelajaranhidrologikajiandipoliteknikshahalam |