Pembinaan e-modul mata pelajaran hidrologi : kajian di Politeknik Shah Alam

Modul Pembelajaran Kendiri (MPK) bukan perkara yang baru diperkenalkan di arena pendidikan. Pelbagai bentuk MPK yang semakin berkembang di negara kita terutamanya modul bercetak yang merupakan modul paling popular di kalangan pengajar dan pelajar. Sungguhpun begitu, MPK dalam bentuk elektronik ya...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mohamed, Nor Hidayah
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2004
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/2995/1/NOR%20HIDAYAH%20BT%20HJ%20MOHAMED%20-%20declaration.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2995/2/NOR%20HIDAYAH%20BT%20HJ%20MOHAMED%20-%2024p.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2995/3/NOR%20HIDAYAH%20BT%20HJ%20MOHAMED%20-%20fulltext.pdf
_version_ 1796868754990170112
author Mohamed, Nor Hidayah
author_facet Mohamed, Nor Hidayah
author_sort Mohamed, Nor Hidayah
collection UTHM
description Modul Pembelajaran Kendiri (MPK) bukan perkara yang baru diperkenalkan di arena pendidikan. Pelbagai bentuk MPK yang semakin berkembang di negara kita terutamanya modul bercetak yang merupakan modul paling popular di kalangan pengajar dan pelajar. Sungguhpun begitu, MPK dalam bentuk elektronik yang berintegrasikan multimedia merupakan perkara baru yang semakin berkembang dan perlu diberi penekanan dalam meningkatkan kualiti dalam bidang pendidikan di negara kita amnya. Justeru, kajian berbentuk tinjauan dan penilaian ini bertujuan menilai sejauhmana keberkesanan MPK berasaskan multimedia yang dikenali sebagai e-modul yang dibangunkan bagi membantu proses pengajaran dan pembelajaran di Politeknik. Penyelidik telah menguji sejauhmana e-modul ini dapat meningkatkan kefahaman para pelajar, bersifat interaktif, mesra pelajar, fleksibel dan tahap kepuasan pelajar terhadap hasil keseluruhan e-modul yang dibina. Responden bagi kajian ini terdiri daripada 40 orang pelajar Diploma Kejuruteraan Awam, Semester 6, Politeknik Shah Alam. Melalui penggunaan instrumen soal selidik, pengumpulan data atau penilaian kajian adalah berdasarkan kepada persepsi pelajar terhadap keberkesanan e-modul yang dibangunkan. Segala data yang telah dikumpulkan dianalisis dengan menggunakan 'Statistical Packages for Social Sciences' (SPSS) Versi 11.0 yang melibatkan skor min. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap peningkatan kefahaman pelajar, interaktif, mesra pengguna, fleksibel serta hasil keseluruhan berada pada tahap yang tinggi.
first_indexed 2024-03-05T21:44:33Z
format Thesis
id uthm.eprints-2995
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
language English
English
English
last_indexed 2024-03-05T21:44:33Z
publishDate 2004
record_format dspace
spelling uthm.eprints-29952021-11-02T01:26:23Z http://eprints.uthm.edu.my/2995/ Pembinaan e-modul mata pelajaran hidrologi : kajian di Politeknik Shah Alam Mohamed, Nor Hidayah GB651 - 2998 Hydrology. Water Modul Pembelajaran Kendiri (MPK) bukan perkara yang baru diperkenalkan di arena pendidikan. Pelbagai bentuk MPK yang semakin berkembang di negara kita terutamanya modul bercetak yang merupakan modul paling popular di kalangan pengajar dan pelajar. Sungguhpun begitu, MPK dalam bentuk elektronik yang berintegrasikan multimedia merupakan perkara baru yang semakin berkembang dan perlu diberi penekanan dalam meningkatkan kualiti dalam bidang pendidikan di negara kita amnya. Justeru, kajian berbentuk tinjauan dan penilaian ini bertujuan menilai sejauhmana keberkesanan MPK berasaskan multimedia yang dikenali sebagai e-modul yang dibangunkan bagi membantu proses pengajaran dan pembelajaran di Politeknik. Penyelidik telah menguji sejauhmana e-modul ini dapat meningkatkan kefahaman para pelajar, bersifat interaktif, mesra pelajar, fleksibel dan tahap kepuasan pelajar terhadap hasil keseluruhan e-modul yang dibina. Responden bagi kajian ini terdiri daripada 40 orang pelajar Diploma Kejuruteraan Awam, Semester 6, Politeknik Shah Alam. Melalui penggunaan instrumen soal selidik, pengumpulan data atau penilaian kajian adalah berdasarkan kepada persepsi pelajar terhadap keberkesanan e-modul yang dibangunkan. Segala data yang telah dikumpulkan dianalisis dengan menggunakan 'Statistical Packages for Social Sciences' (SPSS) Versi 11.0 yang melibatkan skor min. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap peningkatan kefahaman pelajar, interaktif, mesra pengguna, fleksibel serta hasil keseluruhan berada pada tahap yang tinggi. 2004-02 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/2995/1/NOR%20HIDAYAH%20BT%20HJ%20MOHAMED%20-%20declaration.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/2995/2/NOR%20HIDAYAH%20BT%20HJ%20MOHAMED%20-%2024p.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/2995/3/NOR%20HIDAYAH%20BT%20HJ%20MOHAMED%20-%20fulltext.pdf Mohamed, Nor Hidayah (2004) Pembinaan e-modul mata pelajaran hidrologi : kajian di Politeknik Shah Alam. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.
spellingShingle GB651 - 2998 Hydrology. Water
Mohamed, Nor Hidayah
Pembinaan e-modul mata pelajaran hidrologi : kajian di Politeknik Shah Alam
title Pembinaan e-modul mata pelajaran hidrologi : kajian di Politeknik Shah Alam
title_full Pembinaan e-modul mata pelajaran hidrologi : kajian di Politeknik Shah Alam
title_fullStr Pembinaan e-modul mata pelajaran hidrologi : kajian di Politeknik Shah Alam
title_full_unstemmed Pembinaan e-modul mata pelajaran hidrologi : kajian di Politeknik Shah Alam
title_short Pembinaan e-modul mata pelajaran hidrologi : kajian di Politeknik Shah Alam
title_sort pembinaan e modul mata pelajaran hidrologi kajian di politeknik shah alam
topic GB651 - 2998 Hydrology. Water
url http://eprints.uthm.edu.my/2995/1/NOR%20HIDAYAH%20BT%20HJ%20MOHAMED%20-%20declaration.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2995/2/NOR%20HIDAYAH%20BT%20HJ%20MOHAMED%20-%2024p.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/2995/3/NOR%20HIDAYAH%20BT%20HJ%20MOHAMED%20-%20fulltext.pdf
work_keys_str_mv AT mohamednorhidayah pembinaanemodulmatapelajaranhidrologikajiandipoliteknikshahalam