Persepsi penggunaan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru sekolah menengah teknik
Kajian ini dilaksanakan untuk melihat persepsi guru-guru terhadap penggunaan komputer yang diterapkan dalam sistem pengajaran dan pembelajaran di sekolah menengah teknik khususnya. Seiring dengan itu, kajian ini juga dijalankan untuk mengetahui kelebihan dan masalah atau kekangan yang dijangka me...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2002
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/3281/1/HAMIDAH%20BT%20ABD.%20LATIFF%20-%20declaration.pdf http://eprints.uthm.edu.my/3281/2/HAMIDAH%20BT%20ABD.%20LATIFF%20-%2024p.pdf http://eprints.uthm.edu.my/3281/3/HAMIDAH%20BT%20ABD.%20LATIFF%20-%20fulltext.pdf |
_version_ | 1796868809444818944 |
---|---|
author | Abd Latiff, Hamidah |
author_facet | Abd Latiff, Hamidah |
author_sort | Abd Latiff, Hamidah |
collection | UTHM |
description | Kajian ini dilaksanakan untuk melihat persepsi guru-guru terhadap penggunaan
komputer yang diterapkan dalam sistem pengajaran dan pembelajaran di sekolah
menengah teknik khususnya. Seiring dengan itu, kajian ini juga dijalankan untuk
mengetahui kelebihan dan masalah atau kekangan yang dijangka mempengaruhi guruguru
untuk menggunakan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran yang
dijalankan. Seramai 136 orang guru daripada 3 buah sekolah menengah teknik telah
dipilih sebagai responden bagi membantu menjayakan kajian ini. Kajian ini
dilaksanakan dengan menggunakan borang soal selidik dan analisis data dibuat
menggunakan perisian Statistical Package For Social Science (SPSS). Data-data yang
diperolehi daripada borang kaji selidik dianalisa menggunakan kekerapan, peratusan dan
pengiraan min. Secara keseluruhannya, hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa
aplikasi komputer di kalangan guru-guru di sekolah menengah teknik sememangnya
wujud. Pandangan positif daripada para guru terhadap aplikasinya dalam proses
pembelajaran serta persetujuan mereka dengan faedah yang diperolehi telah
membuktikan kejayaan penyerapan penggunaan komputer dalam sistem pendidikan
masa kini. Selain daripada itu, telah diketahui juga bahawa kurangnya kemudahan
infrastruktur dan fizikal serta bebanan tugas merupakan punca utama yang
mempengaruhi penggunaan komputer di sekolah-sekolah. Ini menunjukkan masih
terdapat kecacatan dalam perlaksanaan idea ini dan diharapkan kajian ini dapat dijadikan
garis panduan mahupun mencetus idea bagi menyelesaikan masalah tersebut di samping
mempertingkatkan lagi penggunaan komputer di sekolah-sekolah. |
first_indexed | 2024-03-05T21:45:23Z |
format | Thesis |
id | uthm.eprints-3281 |
institution | Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
language | English English English |
last_indexed | 2024-03-05T21:45:23Z |
publishDate | 2002 |
record_format | dspace |
spelling | uthm.eprints-32812021-11-02T03:16:36Z http://eprints.uthm.edu.my/3281/ Persepsi penggunaan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru sekolah menengah teknik Abd Latiff, Hamidah LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Kajian ini dilaksanakan untuk melihat persepsi guru-guru terhadap penggunaan komputer yang diterapkan dalam sistem pengajaran dan pembelajaran di sekolah menengah teknik khususnya. Seiring dengan itu, kajian ini juga dijalankan untuk mengetahui kelebihan dan masalah atau kekangan yang dijangka mempengaruhi guruguru untuk menggunakan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan. Seramai 136 orang guru daripada 3 buah sekolah menengah teknik telah dipilih sebagai responden bagi membantu menjayakan kajian ini. Kajian ini dilaksanakan dengan menggunakan borang soal selidik dan analisis data dibuat menggunakan perisian Statistical Package For Social Science (SPSS). Data-data yang diperolehi daripada borang kaji selidik dianalisa menggunakan kekerapan, peratusan dan pengiraan min. Secara keseluruhannya, hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa aplikasi komputer di kalangan guru-guru di sekolah menengah teknik sememangnya wujud. Pandangan positif daripada para guru terhadap aplikasinya dalam proses pembelajaran serta persetujuan mereka dengan faedah yang diperolehi telah membuktikan kejayaan penyerapan penggunaan komputer dalam sistem pendidikan masa kini. Selain daripada itu, telah diketahui juga bahawa kurangnya kemudahan infrastruktur dan fizikal serta bebanan tugas merupakan punca utama yang mempengaruhi penggunaan komputer di sekolah-sekolah. Ini menunjukkan masih terdapat kecacatan dalam perlaksanaan idea ini dan diharapkan kajian ini dapat dijadikan garis panduan mahupun mencetus idea bagi menyelesaikan masalah tersebut di samping mempertingkatkan lagi penggunaan komputer di sekolah-sekolah. 2002-09 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/3281/1/HAMIDAH%20BT%20ABD.%20LATIFF%20-%20declaration.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/3281/2/HAMIDAH%20BT%20ABD.%20LATIFF%20-%2024p.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/3281/3/HAMIDAH%20BT%20ABD.%20LATIFF%20-%20fulltext.pdf Abd Latiff, Hamidah (2002) Persepsi penggunaan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru sekolah menengah teknik. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia. |
spellingShingle | LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Abd Latiff, Hamidah Persepsi penggunaan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru sekolah menengah teknik |
title | Persepsi penggunaan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru sekolah menengah teknik |
title_full | Persepsi penggunaan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru sekolah menengah teknik |
title_fullStr | Persepsi penggunaan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru sekolah menengah teknik |
title_full_unstemmed | Persepsi penggunaan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru sekolah menengah teknik |
title_short | Persepsi penggunaan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru sekolah menengah teknik |
title_sort | persepsi penggunaan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru sekolah menengah teknik |
topic | LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) |
url | http://eprints.uthm.edu.my/3281/1/HAMIDAH%20BT%20ABD.%20LATIFF%20-%20declaration.pdf http://eprints.uthm.edu.my/3281/2/HAMIDAH%20BT%20ABD.%20LATIFF%20-%2024p.pdf http://eprints.uthm.edu.my/3281/3/HAMIDAH%20BT%20ABD.%20LATIFF%20-%20fulltext.pdf |
work_keys_str_mv | AT abdlatiffhamidah persepsipenggunaankomputerdalamprosespengajarandanpembelajarandikalangangurusekolahmenengahteknik |