Persepsi penggunaan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru sekolah menengah teknik

Kajian ini dilaksanakan untuk melihat persepsi guru-guru terhadap penggunaan komputer yang diterapkan dalam sistem pengajaran dan pembelajaran di sekolah menengah teknik khususnya. Seiring dengan itu, kajian ini juga dijalankan untuk mengetahui kelebihan dan masalah atau kekangan yang dijangka me...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Abd Latiff, Hamidah
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2002
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/3281/1/HAMIDAH%20BT%20ABD.%20LATIFF%20-%20declaration.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/3281/2/HAMIDAH%20BT%20ABD.%20LATIFF%20-%2024p.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/3281/3/HAMIDAH%20BT%20ABD.%20LATIFF%20-%20fulltext.pdf
_version_ 1796868809444818944
author Abd Latiff, Hamidah
author_facet Abd Latiff, Hamidah
author_sort Abd Latiff, Hamidah
collection UTHM
description Kajian ini dilaksanakan untuk melihat persepsi guru-guru terhadap penggunaan komputer yang diterapkan dalam sistem pengajaran dan pembelajaran di sekolah menengah teknik khususnya. Seiring dengan itu, kajian ini juga dijalankan untuk mengetahui kelebihan dan masalah atau kekangan yang dijangka mempengaruhi guruguru untuk menggunakan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan. Seramai 136 orang guru daripada 3 buah sekolah menengah teknik telah dipilih sebagai responden bagi membantu menjayakan kajian ini. Kajian ini dilaksanakan dengan menggunakan borang soal selidik dan analisis data dibuat menggunakan perisian Statistical Package For Social Science (SPSS). Data-data yang diperolehi daripada borang kaji selidik dianalisa menggunakan kekerapan, peratusan dan pengiraan min. Secara keseluruhannya, hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa aplikasi komputer di kalangan guru-guru di sekolah menengah teknik sememangnya wujud. Pandangan positif daripada para guru terhadap aplikasinya dalam proses pembelajaran serta persetujuan mereka dengan faedah yang diperolehi telah membuktikan kejayaan penyerapan penggunaan komputer dalam sistem pendidikan masa kini. Selain daripada itu, telah diketahui juga bahawa kurangnya kemudahan infrastruktur dan fizikal serta bebanan tugas merupakan punca utama yang mempengaruhi penggunaan komputer di sekolah-sekolah. Ini menunjukkan masih terdapat kecacatan dalam perlaksanaan idea ini dan diharapkan kajian ini dapat dijadikan garis panduan mahupun mencetus idea bagi menyelesaikan masalah tersebut di samping mempertingkatkan lagi penggunaan komputer di sekolah-sekolah.
first_indexed 2024-03-05T21:45:23Z
format Thesis
id uthm.eprints-3281
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
language English
English
English
last_indexed 2024-03-05T21:45:23Z
publishDate 2002
record_format dspace
spelling uthm.eprints-32812021-11-02T03:16:36Z http://eprints.uthm.edu.my/3281/ Persepsi penggunaan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru sekolah menengah teknik Abd Latiff, Hamidah LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Kajian ini dilaksanakan untuk melihat persepsi guru-guru terhadap penggunaan komputer yang diterapkan dalam sistem pengajaran dan pembelajaran di sekolah menengah teknik khususnya. Seiring dengan itu, kajian ini juga dijalankan untuk mengetahui kelebihan dan masalah atau kekangan yang dijangka mempengaruhi guruguru untuk menggunakan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan. Seramai 136 orang guru daripada 3 buah sekolah menengah teknik telah dipilih sebagai responden bagi membantu menjayakan kajian ini. Kajian ini dilaksanakan dengan menggunakan borang soal selidik dan analisis data dibuat menggunakan perisian Statistical Package For Social Science (SPSS). Data-data yang diperolehi daripada borang kaji selidik dianalisa menggunakan kekerapan, peratusan dan pengiraan min. Secara keseluruhannya, hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa aplikasi komputer di kalangan guru-guru di sekolah menengah teknik sememangnya wujud. Pandangan positif daripada para guru terhadap aplikasinya dalam proses pembelajaran serta persetujuan mereka dengan faedah yang diperolehi telah membuktikan kejayaan penyerapan penggunaan komputer dalam sistem pendidikan masa kini. Selain daripada itu, telah diketahui juga bahawa kurangnya kemudahan infrastruktur dan fizikal serta bebanan tugas merupakan punca utama yang mempengaruhi penggunaan komputer di sekolah-sekolah. Ini menunjukkan masih terdapat kecacatan dalam perlaksanaan idea ini dan diharapkan kajian ini dapat dijadikan garis panduan mahupun mencetus idea bagi menyelesaikan masalah tersebut di samping mempertingkatkan lagi penggunaan komputer di sekolah-sekolah. 2002-09 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/3281/1/HAMIDAH%20BT%20ABD.%20LATIFF%20-%20declaration.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/3281/2/HAMIDAH%20BT%20ABD.%20LATIFF%20-%2024p.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/3281/3/HAMIDAH%20BT%20ABD.%20LATIFF%20-%20fulltext.pdf Abd Latiff, Hamidah (2002) Persepsi penggunaan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru sekolah menengah teknik. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.
spellingShingle LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Abd Latiff, Hamidah
Persepsi penggunaan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru sekolah menengah teknik
title Persepsi penggunaan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru sekolah menengah teknik
title_full Persepsi penggunaan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru sekolah menengah teknik
title_fullStr Persepsi penggunaan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru sekolah menengah teknik
title_full_unstemmed Persepsi penggunaan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru sekolah menengah teknik
title_short Persepsi penggunaan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru sekolah menengah teknik
title_sort persepsi penggunaan komputer dalam proses pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru sekolah menengah teknik
topic LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
url http://eprints.uthm.edu.my/3281/1/HAMIDAH%20BT%20ABD.%20LATIFF%20-%20declaration.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/3281/2/HAMIDAH%20BT%20ABD.%20LATIFF%20-%2024p.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/3281/3/HAMIDAH%20BT%20ABD.%20LATIFF%20-%20fulltext.pdf
work_keys_str_mv AT abdlatiffhamidah persepsipenggunaankomputerdalamprosespengajarandanpembelajarandikalangangurusekolahmenengahteknik