Persepsi pelajar tentang keberkesanan aktiviti pengajaran dan pembelajaran dalam amali kejuruteraan elektrik
Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti persepsi pelajar terhadap amali kejuruteraan yang diamalkan di politeknik bagi subjek Praktikal Kejuruteraan Modul 1 (El003). Kebanyakkan teori pendidikan hanya menekankan kepada teori pembelajaran yang formal di dalam bilik daijah. Oleh itu tidak banyak...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/3290/1/SYAHRUL%20NAZAR%20BIN%20AHMAD%20-%20declaration.pdf http://eprints.uthm.edu.my/3290/2/SYAHRUL%20NAZAR%20BIN%20AHMAD%20-%2024p.pdf http://eprints.uthm.edu.my/3290/3/SYAHRUL%20NAZAR%20BIN%20AHMAD%20-%20fulltext.pdf |
Summary: | Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti persepsi pelajar terhadap amali
kejuruteraan yang diamalkan di politeknik bagi subjek Praktikal Kejuruteraan Modul 1
(El003). Kebanyakkan teori pendidikan hanya menekankan kepada teori pembelajaran
yang formal di dalam bilik daijah. Oleh itu tidak banyak yang kita tabu mengenai aktiviti
pembelajaran pelajar melalui kaedah amali. Borang soal selidik telah digunakan sebagai
instrumen untuk mengetahui persepsi pelajar tentang perlaksanaan amali kejuruteraan
bagi subjek ini. Seramai 119 orang pelajar semester satu telah dipilih sebagai responden
kajian. Data telah dianalisis menggunakan perisian SPSS versi 11.0. Analisis statistik
diskriptif telah digunakan untuk menganalisis maklumat yang diperolehi. Hasil kajian
mendapati bahawa tahap kepuasan pelajar untuk aktiviti amali yang disediakan hanya
berada ditahap pertengahan. Pelajar telah menyatakan aktiviti amali yang dijalankan
dapat mencapai objektif pembelajaran dan pensyarah didapati dapat memberikan
penerangan dan penyeliaan yang baik semasa ujikaji dijalankan. Dapatan kajian ini juga
telah menunjukkan bahawa latihan amali yang diberikan dapat membantu pemahaman
teori pelajar tetapi pelajar tidak bersetuju bahawa ujikaji yang disediakan bersesuaian
dengan tahap pemahaman mereka. |
---|