Pelaksanaan pembelajaran melalui buku teks digital dalam memperkasakan pengajaran guru di sekolah

Kajian ini dijalankan untuk mengkaji persepsi guru dan cabaran dalam pelaksanaan pembelajaran melalui buku teks digital dalam memperkasakan pengajaran guru di sekolah. Selain itu, untuk mengetahui kecenderungan guru untuk melibatkan diri dalam pembelajaran melalui buku teks digital. Kajian ini berbe...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hamid, Hashima, Madar, Ahmad Rizal
Other Authors: Rahim, Mohd Bekri
Format: Book Section
Language:English
Published: Penerbit UTHM 2017
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/4337/1/Chapter%201_PPRB_S1.pdf
_version_ 1825709825345978368
author Hamid, Hashima
Madar, Ahmad Rizal
author2 Rahim, Mohd Bekri
author_facet Rahim, Mohd Bekri
Hamid, Hashima
Madar, Ahmad Rizal
author_sort Hamid, Hashima
collection UTHM
description Kajian ini dijalankan untuk mengkaji persepsi guru dan cabaran dalam pelaksanaan pembelajaran melalui buku teks digital dalam memperkasakan pengajaran guru di sekolah. Selain itu, untuk mengetahui kecenderungan guru untuk melibatkan diri dalam pembelajaran melalui buku teks digital. Kajian ini berbentuk kuantitatif dan melibatkan guru-guru di sekolah yang melaksanakan pembelajaran melalui buku teks digital. Borang soal selidik telah disebarkan kepada 75 sampel kajian yang terlibat. Terdapat tiga buah sekolah yang terlibat dalam kajian ini iaitu Sekolah Kebangsaan Telok Kalong, Sekolah Kebangsaan Paya Bunga dan Sekolah Kebangsaan Kompleks Seberang Takir. Data kajian telah dianalisis menggunakan perisian Statistical Packages For The Social Sciences 20.0 (SPSS) dengan menjalankan analisis deskriptif iaitu nilai min dan sisihan piawai bagi persoalan kajian pertama, kedua dan ketiga. Manakala bagi persoalan kajian keempat dianalisis menggunakan analisis korelasi Spearman untuk mengetahui hubungan antara persepsi guru bagi aspek kesediaan, penggunaan dan kemahuan dengan kecenderungan guru untuk melibatkan diri dalam pembelajaran melalui buku teks digital. Hasil analisis mendapati pekali korelasi menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan, sekaligus menunjukkan HO tidak diterima. Kesimpulannya, kajian ini telah berjaya mencapai objektif yang ditetapkan tetapi pelaksanaannya masih ditahap kurang memuaskan dan masih memerlukan penambahbaikan pada masa akan datang.
first_indexed 2024-03-05T21:48:17Z
format Book Section
id uthm.eprints-4337
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-05T21:48:17Z
publishDate 2017
publisher Penerbit UTHM
record_format dspace
spelling uthm.eprints-43372022-01-13T04:38:45Z http://eprints.uthm.edu.my/4337/ Pelaksanaan pembelajaran melalui buku teks digital dalam memperkasakan pengajaran guru di sekolah Hamid, Hashima Madar, Ahmad Rizal T61-173 Technical education. Technical schools Kajian ini dijalankan untuk mengkaji persepsi guru dan cabaran dalam pelaksanaan pembelajaran melalui buku teks digital dalam memperkasakan pengajaran guru di sekolah. Selain itu, untuk mengetahui kecenderungan guru untuk melibatkan diri dalam pembelajaran melalui buku teks digital. Kajian ini berbentuk kuantitatif dan melibatkan guru-guru di sekolah yang melaksanakan pembelajaran melalui buku teks digital. Borang soal selidik telah disebarkan kepada 75 sampel kajian yang terlibat. Terdapat tiga buah sekolah yang terlibat dalam kajian ini iaitu Sekolah Kebangsaan Telok Kalong, Sekolah Kebangsaan Paya Bunga dan Sekolah Kebangsaan Kompleks Seberang Takir. Data kajian telah dianalisis menggunakan perisian Statistical Packages For The Social Sciences 20.0 (SPSS) dengan menjalankan analisis deskriptif iaitu nilai min dan sisihan piawai bagi persoalan kajian pertama, kedua dan ketiga. Manakala bagi persoalan kajian keempat dianalisis menggunakan analisis korelasi Spearman untuk mengetahui hubungan antara persepsi guru bagi aspek kesediaan, penggunaan dan kemahuan dengan kecenderungan guru untuk melibatkan diri dalam pembelajaran melalui buku teks digital. Hasil analisis mendapati pekali korelasi menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan, sekaligus menunjukkan HO tidak diterima. Kesimpulannya, kajian ini telah berjaya mencapai objektif yang ditetapkan tetapi pelaksanaannya masih ditahap kurang memuaskan dan masih memerlukan penambahbaikan pada masa akan datang. Penerbit UTHM Rahim, Mohd Bekri Yunus, Faizal Amin Nur Abd Baser, Jamil 2017 Book Section PeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/4337/1/Chapter%201_PPRB_S1.pdf Hamid, Hashima and Madar, Ahmad Rizal (2017) Pelaksanaan pembelajaran melalui buku teks digital dalam memperkasakan pengajaran guru di sekolah. In: Pembangunan Produk dan Reka Bentuk Siri 1. Penerbit UTHM, Batu Pahat, Johor, pp. 1-20. ISBN 9789672110477
spellingShingle T61-173 Technical education. Technical schools
Hamid, Hashima
Madar, Ahmad Rizal
Pelaksanaan pembelajaran melalui buku teks digital dalam memperkasakan pengajaran guru di sekolah
title Pelaksanaan pembelajaran melalui buku teks digital dalam memperkasakan pengajaran guru di sekolah
title_full Pelaksanaan pembelajaran melalui buku teks digital dalam memperkasakan pengajaran guru di sekolah
title_fullStr Pelaksanaan pembelajaran melalui buku teks digital dalam memperkasakan pengajaran guru di sekolah
title_full_unstemmed Pelaksanaan pembelajaran melalui buku teks digital dalam memperkasakan pengajaran guru di sekolah
title_short Pelaksanaan pembelajaran melalui buku teks digital dalam memperkasakan pengajaran guru di sekolah
title_sort pelaksanaan pembelajaran melalui buku teks digital dalam memperkasakan pengajaran guru di sekolah
topic T61-173 Technical education. Technical schools
url http://eprints.uthm.edu.my/4337/1/Chapter%201_PPRB_S1.pdf
work_keys_str_mv AT hamidhashima pelaksanaanpembelajaranmelaluibukuteksdigitaldalammemperkasakanpengajarangurudisekolah
AT madarahmadrizal pelaksanaanpembelajaranmelaluibukuteksdigitaldalammemperkasakanpengajarangurudisekolah