Tahap penggunaan pembelajaran maya dalam kalangan guru reka bentuk teknologi: satu tinjauan di sekolah rendah luar bandar
Sejajar dengan matlamat anjakan ketujuh dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (2013-2025) iaitu untuk mentransformasikan sistem pendidikan negara, kerajaan telah menyediakan akses internet dan persekitaran pembelajaran maya melalui 1BestariNet di 10,000 sekolah seluruh Malaysia termasuk sekola...
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
UTHM Publisher
2017
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/4751/1/AJ%202017%20%28613%29.pdf |
_version_ | 1796869078501031936 |
---|---|
author | Lai, Chee Sern Kamarudin, Noormawati Lip, Rashidah Hasnan, Noridah |
author_facet | Lai, Chee Sern Kamarudin, Noormawati Lip, Rashidah Hasnan, Noridah |
author_sort | Lai, Chee Sern |
collection | UTHM |
description | Sejajar dengan matlamat anjakan ketujuh dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (2013-2025) iaitu untuk mentransformasikan sistem pendidikan negara, kerajaan telah menyediakan akses internet dan persekitaran pembelajaran maya melalui 1BestariNet di 10,000 sekolah seluruh Malaysia termasuk sekolah-sekolah luar bandar. Pembelajaran Maya (Virtual Learning Environment - VLE) merupakan platform pembelajaran yang menjadi agenda utama terutamanya di sekolah rendah. Secara spesifiknya, platform VLE Frog telah digunakan dalam kalangan guru dan pelajar sekolah rendah. Sehubungan itu, kajian berbentuk tinjauan ini dijalankan untuk mengkaji tahap penggunaan VLE Frog dalam aktiviti Pengajaran dan Pembelajaan (PdP) bagi subjek Reka Bentuk Teknologi (RBT) di sekolah rendah luar bandar. Selain itu, kajian ini juga bertujuan untuk mengkaji masalah utama yang dihadapi oleh guru-guru yang menggunakan VLE Frog di dalam aktiviti PdP. Responden yang terlibat dalam kajian ini adalah seramai 36 guru yang mengajar mata pelajaran RBT di 18 buah sekolah rendah luar bandar di daerah Batu Pahat. Borang soal selidik digunakan sebagai instrumen untuk proses pengumpulan data. Hasil kajian menunjukkan bahawa tahap penggunaan VLE Frog dalam kalang guru yang mengajar mata pelajaran RBT di sekolah luar bandar di Daerah Batu Pahat adalah serdehana. Selain itu, kajian ini juga mengunjukkan bahawa capaian internet merupakan masalah utama yang dihadapi oleh guru RBT semasa menggunakan VLE Frog di sekolah. |
first_indexed | 2024-03-05T21:49:26Z |
format | Article |
id | uthm.eprints-4751 |
institution | Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
language | English |
last_indexed | 2024-03-05T21:49:26Z |
publishDate | 2017 |
publisher | UTHM Publisher |
record_format | dspace |
spelling | uthm.eprints-47512021-12-16T03:56:32Z http://eprints.uthm.edu.my/4751/ Tahap penggunaan pembelajaran maya dalam kalangan guru reka bentuk teknologi: satu tinjauan di sekolah rendah luar bandar Lai, Chee Sern Kamarudin, Noormawati Lip, Rashidah Hasnan, Noridah L Education (General) LB1050.9-1091 Educational psychology Sejajar dengan matlamat anjakan ketujuh dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (2013-2025) iaitu untuk mentransformasikan sistem pendidikan negara, kerajaan telah menyediakan akses internet dan persekitaran pembelajaran maya melalui 1BestariNet di 10,000 sekolah seluruh Malaysia termasuk sekolah-sekolah luar bandar. Pembelajaran Maya (Virtual Learning Environment - VLE) merupakan platform pembelajaran yang menjadi agenda utama terutamanya di sekolah rendah. Secara spesifiknya, platform VLE Frog telah digunakan dalam kalangan guru dan pelajar sekolah rendah. Sehubungan itu, kajian berbentuk tinjauan ini dijalankan untuk mengkaji tahap penggunaan VLE Frog dalam aktiviti Pengajaran dan Pembelajaan (PdP) bagi subjek Reka Bentuk Teknologi (RBT) di sekolah rendah luar bandar. Selain itu, kajian ini juga bertujuan untuk mengkaji masalah utama yang dihadapi oleh guru-guru yang menggunakan VLE Frog di dalam aktiviti PdP. Responden yang terlibat dalam kajian ini adalah seramai 36 guru yang mengajar mata pelajaran RBT di 18 buah sekolah rendah luar bandar di daerah Batu Pahat. Borang soal selidik digunakan sebagai instrumen untuk proses pengumpulan data. Hasil kajian menunjukkan bahawa tahap penggunaan VLE Frog dalam kalang guru yang mengajar mata pelajaran RBT di sekolah luar bandar di Daerah Batu Pahat adalah serdehana. Selain itu, kajian ini juga mengunjukkan bahawa capaian internet merupakan masalah utama yang dihadapi oleh guru RBT semasa menggunakan VLE Frog di sekolah. UTHM Publisher 2017 Article PeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/4751/1/AJ%202017%20%28613%29.pdf Lai, Chee Sern and Kamarudin, Noormawati and Lip, Rashidah and Hasnan, Noridah (2017) Tahap penggunaan pembelajaran maya dalam kalangan guru reka bentuk teknologi: satu tinjauan di sekolah rendah luar bandar. Online Journal for TVET Practitioners, 2 (2). pp. 1-8. ISSN 2289-7410 |
spellingShingle | L Education (General) LB1050.9-1091 Educational psychology Lai, Chee Sern Kamarudin, Noormawati Lip, Rashidah Hasnan, Noridah Tahap penggunaan pembelajaran maya dalam kalangan guru reka bentuk teknologi: satu tinjauan di sekolah rendah luar bandar |
title | Tahap penggunaan pembelajaran maya dalam kalangan guru reka bentuk teknologi: satu tinjauan di sekolah rendah luar bandar |
title_full | Tahap penggunaan pembelajaran maya dalam kalangan guru reka bentuk teknologi: satu tinjauan di sekolah rendah luar bandar |
title_fullStr | Tahap penggunaan pembelajaran maya dalam kalangan guru reka bentuk teknologi: satu tinjauan di sekolah rendah luar bandar |
title_full_unstemmed | Tahap penggunaan pembelajaran maya dalam kalangan guru reka bentuk teknologi: satu tinjauan di sekolah rendah luar bandar |
title_short | Tahap penggunaan pembelajaran maya dalam kalangan guru reka bentuk teknologi: satu tinjauan di sekolah rendah luar bandar |
title_sort | tahap penggunaan pembelajaran maya dalam kalangan guru reka bentuk teknologi satu tinjauan di sekolah rendah luar bandar |
topic | L Education (General) LB1050.9-1091 Educational psychology |
url | http://eprints.uthm.edu.my/4751/1/AJ%202017%20%28613%29.pdf |
work_keys_str_mv | AT laicheesern tahappenggunaanpembelajaranmayadalamkalangangururekabentukteknologisatutinjauandisekolahrendahluarbandar AT kamarudinnoormawati tahappenggunaanpembelajaranmayadalamkalangangururekabentukteknologisatutinjauandisekolahrendahluarbandar AT liprashidah tahappenggunaanpembelajaranmayadalamkalangangururekabentukteknologisatutinjauandisekolahrendahluarbandar AT hasnannoridah tahappenggunaanpembelajaranmayadalamkalangangururekabentukteknologisatutinjauandisekolahrendahluarbandar |