Tahap penggunaan pembelajaran maya dalam kalangan guru reka bentuk teknologi: satu tinjauan di sekolah rendah luar bandar

Sejajar dengan matlamat anjakan ketujuh dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (2013-2025) iaitu untuk mentransformasikan sistem pendidikan negara, kerajaan telah menyediakan akses internet dan persekitaran pembelajaran maya melalui 1BestariNet di 10,000 sekolah seluruh Malaysia termasuk sekola...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Lai, Chee Sern, Kamarudin, Noormawati, Lip, Rashidah, Hasnan, Noridah
Format: Article
Language:English
Published: UTHM Publisher 2017
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/4751/1/AJ%202017%20%28613%29.pdf
_version_ 1796869078501031936
author Lai, Chee Sern
Kamarudin, Noormawati
Lip, Rashidah
Hasnan, Noridah
author_facet Lai, Chee Sern
Kamarudin, Noormawati
Lip, Rashidah
Hasnan, Noridah
author_sort Lai, Chee Sern
collection UTHM
description Sejajar dengan matlamat anjakan ketujuh dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (2013-2025) iaitu untuk mentransformasikan sistem pendidikan negara, kerajaan telah menyediakan akses internet dan persekitaran pembelajaran maya melalui 1BestariNet di 10,000 sekolah seluruh Malaysia termasuk sekolah-sekolah luar bandar. Pembelajaran Maya (Virtual Learning Environment - VLE) merupakan platform pembelajaran yang menjadi agenda utama terutamanya di sekolah rendah. Secara spesifiknya, platform VLE Frog telah digunakan dalam kalangan guru dan pelajar sekolah rendah. Sehubungan itu, kajian berbentuk tinjauan ini dijalankan untuk mengkaji tahap penggunaan VLE Frog dalam aktiviti Pengajaran dan Pembelajaan (PdP) bagi subjek Reka Bentuk Teknologi (RBT) di sekolah rendah luar bandar. Selain itu, kajian ini juga bertujuan untuk mengkaji masalah utama yang dihadapi oleh guru-guru yang menggunakan VLE Frog di dalam aktiviti PdP. Responden yang terlibat dalam kajian ini adalah seramai 36 guru yang mengajar mata pelajaran RBT di 18 buah sekolah rendah luar bandar di daerah Batu Pahat. Borang soal selidik digunakan sebagai instrumen untuk proses pengumpulan data. Hasil kajian menunjukkan bahawa tahap penggunaan VLE Frog dalam kalang guru yang mengajar mata pelajaran RBT di sekolah luar bandar di Daerah Batu Pahat adalah serdehana. Selain itu, kajian ini juga mengunjukkan bahawa capaian internet merupakan masalah utama yang dihadapi oleh guru RBT semasa menggunakan VLE Frog di sekolah.
first_indexed 2024-03-05T21:49:26Z
format Article
id uthm.eprints-4751
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-05T21:49:26Z
publishDate 2017
publisher UTHM Publisher
record_format dspace
spelling uthm.eprints-47512021-12-16T03:56:32Z http://eprints.uthm.edu.my/4751/ Tahap penggunaan pembelajaran maya dalam kalangan guru reka bentuk teknologi: satu tinjauan di sekolah rendah luar bandar Lai, Chee Sern Kamarudin, Noormawati Lip, Rashidah Hasnan, Noridah L Education (General) LB1050.9-1091 Educational psychology Sejajar dengan matlamat anjakan ketujuh dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (2013-2025) iaitu untuk mentransformasikan sistem pendidikan negara, kerajaan telah menyediakan akses internet dan persekitaran pembelajaran maya melalui 1BestariNet di 10,000 sekolah seluruh Malaysia termasuk sekolah-sekolah luar bandar. Pembelajaran Maya (Virtual Learning Environment - VLE) merupakan platform pembelajaran yang menjadi agenda utama terutamanya di sekolah rendah. Secara spesifiknya, platform VLE Frog telah digunakan dalam kalangan guru dan pelajar sekolah rendah. Sehubungan itu, kajian berbentuk tinjauan ini dijalankan untuk mengkaji tahap penggunaan VLE Frog dalam aktiviti Pengajaran dan Pembelajaan (PdP) bagi subjek Reka Bentuk Teknologi (RBT) di sekolah rendah luar bandar. Selain itu, kajian ini juga bertujuan untuk mengkaji masalah utama yang dihadapi oleh guru-guru yang menggunakan VLE Frog di dalam aktiviti PdP. Responden yang terlibat dalam kajian ini adalah seramai 36 guru yang mengajar mata pelajaran RBT di 18 buah sekolah rendah luar bandar di daerah Batu Pahat. Borang soal selidik digunakan sebagai instrumen untuk proses pengumpulan data. Hasil kajian menunjukkan bahawa tahap penggunaan VLE Frog dalam kalang guru yang mengajar mata pelajaran RBT di sekolah luar bandar di Daerah Batu Pahat adalah serdehana. Selain itu, kajian ini juga mengunjukkan bahawa capaian internet merupakan masalah utama yang dihadapi oleh guru RBT semasa menggunakan VLE Frog di sekolah. UTHM Publisher 2017 Article PeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/4751/1/AJ%202017%20%28613%29.pdf Lai, Chee Sern and Kamarudin, Noormawati and Lip, Rashidah and Hasnan, Noridah (2017) Tahap penggunaan pembelajaran maya dalam kalangan guru reka bentuk teknologi: satu tinjauan di sekolah rendah luar bandar. Online Journal for TVET Practitioners, 2 (2). pp. 1-8. ISSN 2289-7410
spellingShingle L Education (General)
LB1050.9-1091 Educational psychology
Lai, Chee Sern
Kamarudin, Noormawati
Lip, Rashidah
Hasnan, Noridah
Tahap penggunaan pembelajaran maya dalam kalangan guru reka bentuk teknologi: satu tinjauan di sekolah rendah luar bandar
title Tahap penggunaan pembelajaran maya dalam kalangan guru reka bentuk teknologi: satu tinjauan di sekolah rendah luar bandar
title_full Tahap penggunaan pembelajaran maya dalam kalangan guru reka bentuk teknologi: satu tinjauan di sekolah rendah luar bandar
title_fullStr Tahap penggunaan pembelajaran maya dalam kalangan guru reka bentuk teknologi: satu tinjauan di sekolah rendah luar bandar
title_full_unstemmed Tahap penggunaan pembelajaran maya dalam kalangan guru reka bentuk teknologi: satu tinjauan di sekolah rendah luar bandar
title_short Tahap penggunaan pembelajaran maya dalam kalangan guru reka bentuk teknologi: satu tinjauan di sekolah rendah luar bandar
title_sort tahap penggunaan pembelajaran maya dalam kalangan guru reka bentuk teknologi satu tinjauan di sekolah rendah luar bandar
topic L Education (General)
LB1050.9-1091 Educational psychology
url http://eprints.uthm.edu.my/4751/1/AJ%202017%20%28613%29.pdf
work_keys_str_mv AT laicheesern tahappenggunaanpembelajaranmayadalamkalangangururekabentukteknologisatutinjauandisekolahrendahluarbandar
AT kamarudinnoormawati tahappenggunaanpembelajaranmayadalamkalangangururekabentukteknologisatutinjauandisekolahrendahluarbandar
AT liprashidah tahappenggunaanpembelajaranmayadalamkalangangururekabentukteknologisatutinjauandisekolahrendahluarbandar
AT hasnannoridah tahappenggunaanpembelajaranmayadalamkalangangururekabentukteknologisatutinjauandisekolahrendahluarbandar