Keberkesanan modul pengintegrasian teori penyelesaian masalah inventif dalam pembelajaran berasaskan masalah di UTHM

Penguasaan kemahiran penyelesaian masalah merupakan aspek yang diperlukan dalam bidang industri. Oleh itu, pendidik haruslah mengubah strategi pengajaran kepada kaedah Pembelajaran Berasaskan Masalah (PBM) yang diintergrasikan Teori Penyelesaian Masalah Secara Inventif (Theory of Inventive Proble...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Che Wan Razak, Che Wan Husna Syahirah
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2021
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/6491/1/24p%20CHE%20WAN%20HUSNA%20SYAHIRAH%20CHE%20WAN%20RAZAK.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/6491/2/CHE%20WAN%20HUSNA%20SYAHIRAH%20CHE%20WAN%20RAZAK%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/6491/3/CHE%20WAN%20HUSNA%20SYAHIRAH%20CHE%20WAN%20RAZAK%20WATERMARK.pdf
_version_ 1825710198164029440
author Che Wan Razak, Che Wan Husna Syahirah
author_facet Che Wan Razak, Che Wan Husna Syahirah
author_sort Che Wan Razak, Che Wan Husna Syahirah
collection UTHM
description Penguasaan kemahiran penyelesaian masalah merupakan aspek yang diperlukan dalam bidang industri. Oleh itu, pendidik haruslah mengubah strategi pengajaran kepada kaedah Pembelajaran Berasaskan Masalah (PBM) yang diintergrasikan Teori Penyelesaian Masalah Secara Inventif (Theory of Inventive Problem Solving (TRIZ)). Tujuan kajian ini adalah untuk menilai keberkesanan pengintegrasian TRIZ dalam PBM untuk menyelesaikan masalah semasa menyiapkan tugasan kerja kursus. Reka bentuk kajian ini adalah berbentuk kuasi eksperimental “Pretest-Posttest Nonequivalent Control Group Design”. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif yang melibatkan pelajar teknikal di Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM). Sampel kajian merangkumi dua kumpulan iaitu Kumpulan Rawatan (KR) seramai 54 orang dan Kumpulan Kawalan (KK) seramai 60 orang pelajar yang mengambil kursus BBP10502 Kreativiti dan Inovasi dalam Pendidikan Teknikal dan Vokasional (PTV) semester II 2019/2020. Instrumen kajian merangkumi tugasan kerja kursus pra dan pasca serta rubrik penilaian tugasan kerja kursus untuk menilai tahap penguasaan kemahiran penyelesaian masalah dalam kalangan pelajar KR dan KK. Hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa pelajar KR dan KK mempunyai tahap penguasaan kemahiran penyelesaian masalah yang sama iaitu majoriti pelajar mendapat tahap yang lemah dan diikuti dengan tahap sangat lemah dan memuaskan. Terdapat perbezaan yang signifikan secara statistik min markah tugasan kerja kursus pasca antara KR dan KK secara keseluruhan. Hasil dapatan juga menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan secara statistik min markah antara tugasan kerja kursus pra dan pasca secara keseluruhan bagi KR dan KK. Modul Pengintegrasian TRIZ dalam PBM dapat meningkatkan tahap penguasaan kemahiran penyelesaian masalah disamping memberi kesan yang signifikan kepada pencapaian pelajar untuk penyelesaian masalah semasa menyelesaikan tugasan kerja kursus yang berbentuk PBM.
first_indexed 2024-03-05T21:53:58Z
format Thesis
id uthm.eprints-6491
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
language English
English
English
last_indexed 2024-03-05T21:53:58Z
publishDate 2021
record_format dspace
spelling uthm.eprints-64912022-02-06T21:17:45Z http://eprints.uthm.edu.my/6491/ Keberkesanan modul pengintegrasian teori penyelesaian masalah inventif dalam pembelajaran berasaskan masalah di UTHM Che Wan Razak, Che Wan Husna Syahirah T Technology (General) LB1050.9-1091 Educational psychology Penguasaan kemahiran penyelesaian masalah merupakan aspek yang diperlukan dalam bidang industri. Oleh itu, pendidik haruslah mengubah strategi pengajaran kepada kaedah Pembelajaran Berasaskan Masalah (PBM) yang diintergrasikan Teori Penyelesaian Masalah Secara Inventif (Theory of Inventive Problem Solving (TRIZ)). Tujuan kajian ini adalah untuk menilai keberkesanan pengintegrasian TRIZ dalam PBM untuk menyelesaikan masalah semasa menyiapkan tugasan kerja kursus. Reka bentuk kajian ini adalah berbentuk kuasi eksperimental “Pretest-Posttest Nonequivalent Control Group Design”. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif yang melibatkan pelajar teknikal di Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM). Sampel kajian merangkumi dua kumpulan iaitu Kumpulan Rawatan (KR) seramai 54 orang dan Kumpulan Kawalan (KK) seramai 60 orang pelajar yang mengambil kursus BBP10502 Kreativiti dan Inovasi dalam Pendidikan Teknikal dan Vokasional (PTV) semester II 2019/2020. Instrumen kajian merangkumi tugasan kerja kursus pra dan pasca serta rubrik penilaian tugasan kerja kursus untuk menilai tahap penguasaan kemahiran penyelesaian masalah dalam kalangan pelajar KR dan KK. Hasil dapatan kajian menunjukkan bahawa pelajar KR dan KK mempunyai tahap penguasaan kemahiran penyelesaian masalah yang sama iaitu majoriti pelajar mendapat tahap yang lemah dan diikuti dengan tahap sangat lemah dan memuaskan. Terdapat perbezaan yang signifikan secara statistik min markah tugasan kerja kursus pasca antara KR dan KK secara keseluruhan. Hasil dapatan juga menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang signifikan secara statistik min markah antara tugasan kerja kursus pra dan pasca secara keseluruhan bagi KR dan KK. Modul Pengintegrasian TRIZ dalam PBM dapat meningkatkan tahap penguasaan kemahiran penyelesaian masalah disamping memberi kesan yang signifikan kepada pencapaian pelajar untuk penyelesaian masalah semasa menyelesaikan tugasan kerja kursus yang berbentuk PBM. 2021-08 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/6491/1/24p%20CHE%20WAN%20HUSNA%20SYAHIRAH%20CHE%20WAN%20RAZAK.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/6491/2/CHE%20WAN%20HUSNA%20SYAHIRAH%20CHE%20WAN%20RAZAK%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/6491/3/CHE%20WAN%20HUSNA%20SYAHIRAH%20CHE%20WAN%20RAZAK%20WATERMARK.pdf Che Wan Razak, Che Wan Husna Syahirah (2021) Keberkesanan modul pengintegrasian teori penyelesaian masalah inventif dalam pembelajaran berasaskan masalah di UTHM. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Malaysia.
spellingShingle T Technology (General)
LB1050.9-1091 Educational psychology
Che Wan Razak, Che Wan Husna Syahirah
Keberkesanan modul pengintegrasian teori penyelesaian masalah inventif dalam pembelajaran berasaskan masalah di UTHM
title Keberkesanan modul pengintegrasian teori penyelesaian masalah inventif dalam pembelajaran berasaskan masalah di UTHM
title_full Keberkesanan modul pengintegrasian teori penyelesaian masalah inventif dalam pembelajaran berasaskan masalah di UTHM
title_fullStr Keberkesanan modul pengintegrasian teori penyelesaian masalah inventif dalam pembelajaran berasaskan masalah di UTHM
title_full_unstemmed Keberkesanan modul pengintegrasian teori penyelesaian masalah inventif dalam pembelajaran berasaskan masalah di UTHM
title_short Keberkesanan modul pengintegrasian teori penyelesaian masalah inventif dalam pembelajaran berasaskan masalah di UTHM
title_sort keberkesanan modul pengintegrasian teori penyelesaian masalah inventif dalam pembelajaran berasaskan masalah di uthm
topic T Technology (General)
LB1050.9-1091 Educational psychology
url http://eprints.uthm.edu.my/6491/1/24p%20CHE%20WAN%20HUSNA%20SYAHIRAH%20CHE%20WAN%20RAZAK.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/6491/2/CHE%20WAN%20HUSNA%20SYAHIRAH%20CHE%20WAN%20RAZAK%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/6491/3/CHE%20WAN%20HUSNA%20SYAHIRAH%20CHE%20WAN%20RAZAK%20WATERMARK.pdf
work_keys_str_mv AT chewanrazakchewanhusnasyahirah keberkesananmodulpengintegrasianteoripenyelesaianmasalahinventifdalampembelajaranberasaskanmasalahdiuthm