Summary: | Alat bahan bantu mengajar (ABBM) adalah penting digunakan untuk
meningkatkan pemahaman pelajar sepanjang proses pengajaran dan pembelajaran
dijalankan. Kajian ini bertujuan untuk merekabentuk dan membangun ABBM bagi
konsep asas transformer dalam mesin kimpalan serta mengenal pasti
kebolehfungsian ABBM yang dibangunkan. Dalam membangunkan ABBM ini,
pengkaji akan menggunakan model ADDIE sebagai panduan. Berdasarkan dapatan
kajian ini, pengkaji telah merekabentuk ABBM yang baru dengan menggunakan
transformer sebagai komponen utama menggantikan transformer sebelum ini yang
terdapat di dalam mesin kimpalan. Manakala mentol pula adalah sebagai indikator
bagi output keluaran menggantikan osiloskop yang ingin digunakan pada awalnya.
Dapatan kajian ini menunjukkan bahawa ABBM yang dibangunkan ini sesuai serta
boleh digunakan oleh pelajar kimpalan bagi mengetahui fungsi utama transformer.
Ini kerana, berdasarkan kepada subjek kimpalan yang pelajar pelajari, terdapat
konsep asas transformer di dalam mesin kimpalan arka. Pelajar seharusnya
memahami konsep asas transformer serta kaitkan dengan penggunaan voltan bagi
pengendalian di dalam mesin kimpalan. Justeru itu, ABBM ini sesuai untuk
digunakan di dalam bidang kimpalan bagi mengetahui fungsi asas transfomer.
Selain itu, ABBM yang dibangunkan ini boleh dimajukan lagi penggunaannya
untuk pelajar elektrik gunakan sebagai ABBM bagi subjek transformer.
|