Pembangunan dan penilaian bahan pembelajaran berbantukan komputer (PBK) berasaskan CD interaktif bagi mata pelajaran pemasaran 1 di politeknik

Kajian ini adaiah bertujuan untuk membangun dan menilai bahan Pembelajaran Berbantukan Komputer (PBK) berasaskan CD Interaktif bagi mata pelajaran Pemasaran 1 yang dihasiikan oleh pengkaji. Peniiaian yang dibuat ialah dari segi penerimaan peiajar terhadap produk yang dibangunkan, peniiaian isi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Omar, Darvina
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2003
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/7312/1/24p%20DARVINA%20OMAR.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7312/2/DARVINA%20OMAR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7312/3/DARVINA%20OMAR%20WATERMARK.pdf
_version_ 1796869536665829376
author Omar, Darvina
author_facet Omar, Darvina
author_sort Omar, Darvina
collection UTHM
description Kajian ini adaiah bertujuan untuk membangun dan menilai bahan Pembelajaran Berbantukan Komputer (PBK) berasaskan CD Interaktif bagi mata pelajaran Pemasaran 1 yang dihasiikan oleh pengkaji. Peniiaian yang dibuat ialah dari segi penerimaan peiajar terhadap produk yang dibangunkan, peniiaian isi kandungan dan juga melihat kepada aspek mesra pengguna. Responden kajian terdiri daripada 45 orang peiajar Semester 1, Diploma Pemasaran di Politeknik Sultan Abdul Hamid Mu'adzam Shah, Jitra Kedah. Pemilihan sampei adalah secara bertujuan (pH/pose/M/ .yanzp/fngJ. Instrumen yang digunakan ialah jenis soal selidik di mana peniiaian dilakukan berdasarkan kepada maklum balas responden terhadap CD Interaktif Pemasaran 1 yang dihasiikan. Kesemua data yang dikumpulkan dianalisis 7MgHggM7MAaH AafMrfca/ PacAagay For ^ocM/J Areas' (SP ^ Per-sw/: 77.0 yang melibatkan skor min dan peratus (kekerapan). Dapatan kajian menunjukkan penerimaan peiajar terhadap CD Interaktif Pemasaran 1 (skor min=3.14), isi kandungan (skor min = 3.48) dan antara muka mesra pengguna (skor min =3.19). Secara keseiuruhannya nilai skor min menunjukkan keputusan pada tahap tinggi. Daripada dapatan kajian yang diperoleh menunjukkan bahawa PBK CD Interaktif Pemasaran 1 yang dihasiikan oleh pengkaji dapat diterima oleh peiajar, memadai dari segi isi kandungan dan juga dari aspek mesra pengguna. Oleh itu ia sesuai digunakan oleh peiajar-pelajar Diploma Pemasaran Semester 1 di peringkat politeknik. Cadangan- cadangan diberikan untuk menunjukkan bagaimana CD Interaktif Pemasaran 1 boleh dilaksanakan dengan lebih efektif dan efisien daiam usaha membantu memudahkan proses pembelajaran peiajar.
first_indexed 2024-03-05T21:56:21Z
format Thesis
id uthm.eprints-7312
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
language English
English
English
last_indexed 2024-03-05T21:56:21Z
publishDate 2003
record_format dspace
spelling uthm.eprints-73122022-07-21T03:52:10Z http://eprints.uthm.edu.my/7312/ Pembangunan dan penilaian bahan pembelajaran berbantukan komputer (PBK) berasaskan CD interaktif bagi mata pelajaran pemasaran 1 di politeknik Omar, Darvina LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Kajian ini adaiah bertujuan untuk membangun dan menilai bahan Pembelajaran Berbantukan Komputer (PBK) berasaskan CD Interaktif bagi mata pelajaran Pemasaran 1 yang dihasiikan oleh pengkaji. Peniiaian yang dibuat ialah dari segi penerimaan peiajar terhadap produk yang dibangunkan, peniiaian isi kandungan dan juga melihat kepada aspek mesra pengguna. Responden kajian terdiri daripada 45 orang peiajar Semester 1, Diploma Pemasaran di Politeknik Sultan Abdul Hamid Mu'adzam Shah, Jitra Kedah. Pemilihan sampei adalah secara bertujuan (pH/pose/M/ .yanzp/fngJ. Instrumen yang digunakan ialah jenis soal selidik di mana peniiaian dilakukan berdasarkan kepada maklum balas responden terhadap CD Interaktif Pemasaran 1 yang dihasiikan. Kesemua data yang dikumpulkan dianalisis 7MgHggM7MAaH AafMrfca/ PacAagay For ^ocM/J Areas' (SP ^ Per-sw/: 77.0 yang melibatkan skor min dan peratus (kekerapan). Dapatan kajian menunjukkan penerimaan peiajar terhadap CD Interaktif Pemasaran 1 (skor min=3.14), isi kandungan (skor min = 3.48) dan antara muka mesra pengguna (skor min =3.19). Secara keseiuruhannya nilai skor min menunjukkan keputusan pada tahap tinggi. Daripada dapatan kajian yang diperoleh menunjukkan bahawa PBK CD Interaktif Pemasaran 1 yang dihasiikan oleh pengkaji dapat diterima oleh peiajar, memadai dari segi isi kandungan dan juga dari aspek mesra pengguna. Oleh itu ia sesuai digunakan oleh peiajar-pelajar Diploma Pemasaran Semester 1 di peringkat politeknik. Cadangan- cadangan diberikan untuk menunjukkan bagaimana CD Interaktif Pemasaran 1 boleh dilaksanakan dengan lebih efektif dan efisien daiam usaha membantu memudahkan proses pembelajaran peiajar. 2003-09 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/7312/1/24p%20DARVINA%20OMAR.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/7312/2/DARVINA%20OMAR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/7312/3/DARVINA%20OMAR%20WATERMARK.pdf Omar, Darvina (2003) Pembangunan dan penilaian bahan pembelajaran berbantukan komputer (PBK) berasaskan CD interaktif bagi mata pelajaran pemasaran 1 di politeknik. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn.
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Omar, Darvina
Pembangunan dan penilaian bahan pembelajaran berbantukan komputer (PBK) berasaskan CD interaktif bagi mata pelajaran pemasaran 1 di politeknik
title Pembangunan dan penilaian bahan pembelajaran berbantukan komputer (PBK) berasaskan CD interaktif bagi mata pelajaran pemasaran 1 di politeknik
title_full Pembangunan dan penilaian bahan pembelajaran berbantukan komputer (PBK) berasaskan CD interaktif bagi mata pelajaran pemasaran 1 di politeknik
title_fullStr Pembangunan dan penilaian bahan pembelajaran berbantukan komputer (PBK) berasaskan CD interaktif bagi mata pelajaran pemasaran 1 di politeknik
title_full_unstemmed Pembangunan dan penilaian bahan pembelajaran berbantukan komputer (PBK) berasaskan CD interaktif bagi mata pelajaran pemasaran 1 di politeknik
title_short Pembangunan dan penilaian bahan pembelajaran berbantukan komputer (PBK) berasaskan CD interaktif bagi mata pelajaran pemasaran 1 di politeknik
title_sort pembangunan dan penilaian bahan pembelajaran berbantukan komputer pbk berasaskan cd interaktif bagi mata pelajaran pemasaran 1 di politeknik
topic LB Theory and practice of education
LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
url http://eprints.uthm.edu.my/7312/1/24p%20DARVINA%20OMAR.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7312/2/DARVINA%20OMAR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7312/3/DARVINA%20OMAR%20WATERMARK.pdf
work_keys_str_mv AT omardarvina pembangunandanpenilaianbahanpembelajaranberbantukankomputerpbkberasaskancdinteraktifbagimatapelajaranpemasaran1dipoliteknik