Model pembelajaran berasaskan kaedah penyelesaian masalah ke atas pelajar berbeza gaya kognitif dan kemahiran logik

Kajian bertujuan untuk mengkaji kesan penggunaan model pembelajaran berasaskan kaedah penyelesaian masalah ke atas pelajar berbcza gaya kognitif dan kemahiran logik. Ini kerana terdapat kajian-kajian lalu yang menyatakan bahawa pelajar-pelajar sukar untuk menguasai subjek Pengaturcaraan Komputer ker...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Musa, Nurliana
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2008
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/7410/1/24p%20NURLIANA%20MUSA.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7410/2/NURLIANA%20MUSA%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7410/3/NURLIANA%20MUSA%20WATERMARK.pdf
_version_ 1825710374949748736
author Musa, Nurliana
author_facet Musa, Nurliana
author_sort Musa, Nurliana
collection UTHM
description Kajian bertujuan untuk mengkaji kesan penggunaan model pembelajaran berasaskan kaedah penyelesaian masalah ke atas pelajar berbcza gaya kognitif dan kemahiran logik. Ini kerana terdapat kajian-kajian lalu yang menyatakan bahawa pelajar-pelajar sukar untuk menguasai subjek Pengaturcaraan Komputer kerana mereka lemah dalam strategi penyelesaian masalah. Gaya kognitif serta kemahiran berfikir secara logik pula mempengaruhi kebolehan individu membuat aturcara dan menyelesaikan masalah. Oleh itu, dengan menggunakan reka bentuk h.7msi eksperimental, kajian ini mengkaji kesan penggunaan model pembelajaran berasaskan kaedah penyelesaian masalal1 ke atas pelajar dengan gaya kognitif Field Dependent (FD) dan Field Independent (FI) serta tahap kemahiran logik tinggi (LT) dan tahap kemahiran logik rendah (LR). Sampel bagi kajian adalah pelajar semester 3 Diploma Kejuruteraan Elcktrik dan Eleh.ironik Politeknik Mcrlimau Melaka. Sampcl dipilih melalui kaedah persampelan bertujuan kerana san1pel yang perlu dipilih adalah sampel yang mengambil subjek Pengaturcaraan Komputer (E3062). Jumlah san1pel yang digunakan dalam kajian ini ialah seramai 71 orang pelajar. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini ialah Group Embedded Figures Test (GEFT), Sequences Test, ujian pra ujian pos serta model pembelajaran berasaskan kaedah penyelesaian masalah. Data yang diperolehi dianalisis menggunakan kaedab statistik deskriptif dan statistik inferens. Hasil analisis mendapati bahawa majoriti pelajar dikategorikan scbagai FI dan LT di mana Fl seramai 51 orang dan LT seramai 46 orang. Analisis deskriptif juga menunjukkan bahawa skor min pencapaian kumpulan rawatan tidak kira sama ada secara keseluruhan mahupun mengih1t gaya kognitif serta kemalliran logik adalah lebih tinggi daripada hrmpulan kawalan. Analisis inferens yang menggunakan ujian-t tidak bersandar mendapati terdapat perbezaan di antara pencapaian pelajar bagi kumpulan rawatan dengan kumpulan kawalan adalah signifikan. Hasil kajian juga mendapati prestasi pencapaian pelajar FI didapati adalah lebih tinggi daripada pelajar FD dan prestasi pencapaian pelajar LT adalah lebih tinggi daripada pelajar LR. Ujian-t tidak bersandar juga membuktikan terdapat perbezaan yang signifikan di antara kumpulan­kumpulan pelajar tersebut. Kesimpulannya, model pembelajaran berasaskan kaedah penyelesaian masalah berpotensi dalam meningkatkan pencapaian pelajar secara keseluruhannya bagi subjek Pengaturcaraan Komputer dengan pelajar kategori FI dan LT mendapat manfaat yang lebih daripada kategori FD dan LR.
first_indexed 2024-03-05T21:56:39Z
format Thesis
id uthm.eprints-7410
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
language English
English
English
last_indexed 2024-03-05T21:56:39Z
publishDate 2008
record_format dspace
spelling uthm.eprints-74102022-07-21T07:19:40Z http://eprints.uthm.edu.my/7410/ Model pembelajaran berasaskan kaedah penyelesaian masalah ke atas pelajar berbeza gaya kognitif dan kemahiran logik Musa, Nurliana BF Psychology Kajian bertujuan untuk mengkaji kesan penggunaan model pembelajaran berasaskan kaedah penyelesaian masalah ke atas pelajar berbcza gaya kognitif dan kemahiran logik. Ini kerana terdapat kajian-kajian lalu yang menyatakan bahawa pelajar-pelajar sukar untuk menguasai subjek Pengaturcaraan Komputer kerana mereka lemah dalam strategi penyelesaian masalah. Gaya kognitif serta kemahiran berfikir secara logik pula mempengaruhi kebolehan individu membuat aturcara dan menyelesaikan masalah. Oleh itu, dengan menggunakan reka bentuk h.7msi eksperimental, kajian ini mengkaji kesan penggunaan model pembelajaran berasaskan kaedah penyelesaian masalal1 ke atas pelajar dengan gaya kognitif Field Dependent (FD) dan Field Independent (FI) serta tahap kemahiran logik tinggi (LT) dan tahap kemahiran logik rendah (LR). Sampel bagi kajian adalah pelajar semester 3 Diploma Kejuruteraan Elcktrik dan Eleh.ironik Politeknik Mcrlimau Melaka. Sampcl dipilih melalui kaedah persampelan bertujuan kerana san1pel yang perlu dipilih adalah sampel yang mengambil subjek Pengaturcaraan Komputer (E3062). Jumlah san1pel yang digunakan dalam kajian ini ialah seramai 71 orang pelajar. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini ialah Group Embedded Figures Test (GEFT), Sequences Test, ujian pra ujian pos serta model pembelajaran berasaskan kaedah penyelesaian masalah. Data yang diperolehi dianalisis menggunakan kaedab statistik deskriptif dan statistik inferens. Hasil analisis mendapati bahawa majoriti pelajar dikategorikan scbagai FI dan LT di mana Fl seramai 51 orang dan LT seramai 46 orang. Analisis deskriptif juga menunjukkan bahawa skor min pencapaian kumpulan rawatan tidak kira sama ada secara keseluruhan mahupun mengih1t gaya kognitif serta kemalliran logik adalah lebih tinggi daripada hrmpulan kawalan. Analisis inferens yang menggunakan ujian-t tidak bersandar mendapati terdapat perbezaan di antara pencapaian pelajar bagi kumpulan rawatan dengan kumpulan kawalan adalah signifikan. Hasil kajian juga mendapati prestasi pencapaian pelajar FI didapati adalah lebih tinggi daripada pelajar FD dan prestasi pencapaian pelajar LT adalah lebih tinggi daripada pelajar LR. Ujian-t tidak bersandar juga membuktikan terdapat perbezaan yang signifikan di antara kumpulan­kumpulan pelajar tersebut. Kesimpulannya, model pembelajaran berasaskan kaedah penyelesaian masalah berpotensi dalam meningkatkan pencapaian pelajar secara keseluruhannya bagi subjek Pengaturcaraan Komputer dengan pelajar kategori FI dan LT mendapat manfaat yang lebih daripada kategori FD dan LR. 2008-04 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/7410/1/24p%20NURLIANA%20MUSA.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/7410/2/NURLIANA%20MUSA%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/7410/3/NURLIANA%20MUSA%20WATERMARK.pdf Musa, Nurliana (2008) Model pembelajaran berasaskan kaedah penyelesaian masalah ke atas pelajar berbeza gaya kognitif dan kemahiran logik. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.
spellingShingle BF Psychology
Musa, Nurliana
Model pembelajaran berasaskan kaedah penyelesaian masalah ke atas pelajar berbeza gaya kognitif dan kemahiran logik
title Model pembelajaran berasaskan kaedah penyelesaian masalah ke atas pelajar berbeza gaya kognitif dan kemahiran logik
title_full Model pembelajaran berasaskan kaedah penyelesaian masalah ke atas pelajar berbeza gaya kognitif dan kemahiran logik
title_fullStr Model pembelajaran berasaskan kaedah penyelesaian masalah ke atas pelajar berbeza gaya kognitif dan kemahiran logik
title_full_unstemmed Model pembelajaran berasaskan kaedah penyelesaian masalah ke atas pelajar berbeza gaya kognitif dan kemahiran logik
title_short Model pembelajaran berasaskan kaedah penyelesaian masalah ke atas pelajar berbeza gaya kognitif dan kemahiran logik
title_sort model pembelajaran berasaskan kaedah penyelesaian masalah ke atas pelajar berbeza gaya kognitif dan kemahiran logik
topic BF Psychology
url http://eprints.uthm.edu.my/7410/1/24p%20NURLIANA%20MUSA.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7410/2/NURLIANA%20MUSA%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7410/3/NURLIANA%20MUSA%20WATERMARK.pdf
work_keys_str_mv AT musanurliana modelpembelajaranberasaskankaedahpenyelesaianmasalahkeataspelajarberbezagayakognitifdankemahiranlogik