Keberkesanan program simulasi penapis sambutan dedenyut terhingga (FIR) terhadap kefahaman pelajar kejuruteraan elektrik

Kefahaman merupakan aset bagi setiap pelajar. Ini kerana melalui kefahaman pelajar dapat mengaplikasikan konsep yang dipelajari di dalam dan di luar kelas. Kajian ini dijalankan bertujuan menilai keberkesanan program simulasi penapis sambutan dedenyut terhingga (FIR) terhadap kefahaman pelajar...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Anwar Din, Rajabunesha
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2007
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/7738/1/24p%20RAJABUNESHA%20ANWAR%20DIN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7738/2/RAJABUNESHA%20ANWAR%20DIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7738/3/RAJABUNESHA%20ANWAR%20DIN%20WATERMARK.pdf
_version_ 1825710439086948352
author Anwar Din, Rajabunesha
author_facet Anwar Din, Rajabunesha
author_sort Anwar Din, Rajabunesha
collection UTHM
description Kefahaman merupakan aset bagi setiap pelajar. Ini kerana melalui kefahaman pelajar dapat mengaplikasikan konsep yang dipelajari di dalam dan di luar kelas. Kajian ini dijalankan bertujuan menilai keberkesanan program simulasi penapis sambutan dedenyut terhingga (FIR) terhadap kefahaman pelajar kejuruteraan elektrik FKEE, UTHM dalam mata pelajaran Pemprosesan Isyarat Digital (DSP) bagi topik penapis FIR. Metodologi kajian ini berbentuk kaedah reka bentuk kuasi�eksperimental ujian pra-pasca bagi kumpulan-kumpulan tidak seimbang. Seramai 40 responden kajian telah dipilih dan dibahagi secara rawak kepada dua kllmpulan iaitu kumpulan rawatan yang menggunakan program simulasi penapis FIR dan kumpulan kawalan yang menggunakan kaedah pembelajaran berorientasikan modul pembelajaran DSP UTHM. Setiap responden menduduki dua ujian pencapaian iaitu ujian pra dan ujian pasca yang berbentuk kuiz. Analisis data berbentuk deskriptif dan inferens dilakllkan dengan menggunakan Peri sian Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 11.0. Dapatan kajian menunjukkan kedua-dua kumpulan pelajar telah mengalami peningkatan dari segi kefahaman iaitu daripada tahap tidak memuaskan kepada tahap kepujian selepas menggunakan kaedah pembelajaran yang telah ditetapkan bagi kumpulan masing-masing. Walaubagaimanapun, pelajar kumpulan rawatan menunjukkan peningkatan yang lebih tinggi sedikit berbanding pelajar kumpulan kawalan. Namun begitu, dapatan kajian secara ujian statistik menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan dari segi pencapaian markah ujian pasca di antara pelajar kumpulan rawatan dengan pelajar kumpulan kawalan. Sungguhpun begitu, penggunaan program simulasi penapis FIR telah membantu dalam peningkatan kefahaman pelajar mengenai topik penapis FIR.
first_indexed 2024-03-05T21:57:37Z
format Thesis
id uthm.eprints-7738
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
language English
English
English
last_indexed 2024-03-05T21:57:37Z
publishDate 2007
record_format dspace
spelling uthm.eprints-77382022-09-22T07:14:22Z http://eprints.uthm.edu.my/7738/ Keberkesanan program simulasi penapis sambutan dedenyut terhingga (FIR) terhadap kefahaman pelajar kejuruteraan elektrik Anwar Din, Rajabunesha TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering TK7800-8360 Electronics Kefahaman merupakan aset bagi setiap pelajar. Ini kerana melalui kefahaman pelajar dapat mengaplikasikan konsep yang dipelajari di dalam dan di luar kelas. Kajian ini dijalankan bertujuan menilai keberkesanan program simulasi penapis sambutan dedenyut terhingga (FIR) terhadap kefahaman pelajar kejuruteraan elektrik FKEE, UTHM dalam mata pelajaran Pemprosesan Isyarat Digital (DSP) bagi topik penapis FIR. Metodologi kajian ini berbentuk kaedah reka bentuk kuasi�eksperimental ujian pra-pasca bagi kumpulan-kumpulan tidak seimbang. Seramai 40 responden kajian telah dipilih dan dibahagi secara rawak kepada dua kllmpulan iaitu kumpulan rawatan yang menggunakan program simulasi penapis FIR dan kumpulan kawalan yang menggunakan kaedah pembelajaran berorientasikan modul pembelajaran DSP UTHM. Setiap responden menduduki dua ujian pencapaian iaitu ujian pra dan ujian pasca yang berbentuk kuiz. Analisis data berbentuk deskriptif dan inferens dilakllkan dengan menggunakan Peri sian Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 11.0. Dapatan kajian menunjukkan kedua-dua kumpulan pelajar telah mengalami peningkatan dari segi kefahaman iaitu daripada tahap tidak memuaskan kepada tahap kepujian selepas menggunakan kaedah pembelajaran yang telah ditetapkan bagi kumpulan masing-masing. Walaubagaimanapun, pelajar kumpulan rawatan menunjukkan peningkatan yang lebih tinggi sedikit berbanding pelajar kumpulan kawalan. Namun begitu, dapatan kajian secara ujian statistik menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan dari segi pencapaian markah ujian pasca di antara pelajar kumpulan rawatan dengan pelajar kumpulan kawalan. Sungguhpun begitu, penggunaan program simulasi penapis FIR telah membantu dalam peningkatan kefahaman pelajar mengenai topik penapis FIR. 2007-11 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/7738/1/24p%20RAJABUNESHA%20ANWAR%20DIN.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/7738/2/RAJABUNESHA%20ANWAR%20DIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/7738/3/RAJABUNESHA%20ANWAR%20DIN%20WATERMARK.pdf Anwar Din, Rajabunesha (2007) Keberkesanan program simulasi penapis sambutan dedenyut terhingga (FIR) terhadap kefahaman pelajar kejuruteraan elektrik. Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.
spellingShingle TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering
TK7800-8360 Electronics
Anwar Din, Rajabunesha
Keberkesanan program simulasi penapis sambutan dedenyut terhingga (FIR) terhadap kefahaman pelajar kejuruteraan elektrik
title Keberkesanan program simulasi penapis sambutan dedenyut terhingga (FIR) terhadap kefahaman pelajar kejuruteraan elektrik
title_full Keberkesanan program simulasi penapis sambutan dedenyut terhingga (FIR) terhadap kefahaman pelajar kejuruteraan elektrik
title_fullStr Keberkesanan program simulasi penapis sambutan dedenyut terhingga (FIR) terhadap kefahaman pelajar kejuruteraan elektrik
title_full_unstemmed Keberkesanan program simulasi penapis sambutan dedenyut terhingga (FIR) terhadap kefahaman pelajar kejuruteraan elektrik
title_short Keberkesanan program simulasi penapis sambutan dedenyut terhingga (FIR) terhadap kefahaman pelajar kejuruteraan elektrik
title_sort keberkesanan program simulasi penapis sambutan dedenyut terhingga fir terhadap kefahaman pelajar kejuruteraan elektrik
topic TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering
TK7800-8360 Electronics
url http://eprints.uthm.edu.my/7738/1/24p%20RAJABUNESHA%20ANWAR%20DIN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7738/2/RAJABUNESHA%20ANWAR%20DIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7738/3/RAJABUNESHA%20ANWAR%20DIN%20WATERMARK.pdf
work_keys_str_mv AT anwardinrajabunesha keberkesananprogramsimulasipenapissambutandedenyutterhinggafirterhadapkefahamanpelajarkejuruteraanelektrik