Aplikasi android pembelajaran abjad Bahasa Jepun (JingoCat Apps)

Bahasa asing menjadi salah satu bahasa yang perlu dipelajari oleh pelajar Ijazah Sarjana Muda di Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM). Pelajar yang mempelajari Bahasa Jepun sebagai satu kursus bahasa ketiga mempunyai masalah menguasai perbendaharaan kata (leksikal), struktur bahasa serta t...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hamzah, Norhasyimah, Mohd Rosli, Nor Farah Emilia, Rubani, Siti Nur Kamariah, Ariffin, Arihasnida, Zakaria, Normah
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Teknologi Malaysia 2022
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/7780/1/J14611_979a0b31faa0a6b5148a5d4c5f5f4670.pdf
_version_ 1796869630797545472
author Hamzah, Norhasyimah
Mohd Rosli, Nor Farah Emilia
Rubani, Siti Nur Kamariah
Ariffin, Arihasnida
Zakaria, Normah
author_facet Hamzah, Norhasyimah
Mohd Rosli, Nor Farah Emilia
Rubani, Siti Nur Kamariah
Ariffin, Arihasnida
Zakaria, Normah
author_sort Hamzah, Norhasyimah
collection UTHM
description Bahasa asing menjadi salah satu bahasa yang perlu dipelajari oleh pelajar Ijazah Sarjana Muda di Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM). Pelajar yang mempelajari Bahasa Jepun sebagai satu kursus bahasa ketiga mempunyai masalah menguasai perbendaharaan kata (leksikal), struktur bahasa serta tatabahasa. Faktor masalah ini berlaku adalah disebabkan, perbendaharan kata (leksikal) yang asing bagi pelajar, menyebabkan sukar untuk dihafal dan diaplikasi dalam latihan sama ada latihan komunikasi atau latihan untuk membuat ayat (Noor Aizah Abas, 2009). Kajian ini bertujuan untuk membangunkan satu aplikasi android pembelajaran abjad bahasa jepun aras satu dan dua kepada pelajar UTHM khususnya dan umumnya boleh digunakan kepada mana-mana pengguna yang berminat. Aplikasi ini merupakan pembelajaran awal dalam mempelajari abjad Jepun di samping memudahkan pelajar untuk menguasai huruf Hiragana dan Katakana melalui aplikasi pembelajaran mudah alih berasaskan multimedia. Aplikasi android pembelajaran abjad jepun tahap 1 dan 2 (JingoCat Apps) mempunyai tiga menu utama iaitu Learn, Game dan Review di mana setiap menu mengandungi pembelajaran yang berbeza kandungan. Reka bentuk maklumat adalah berdasarkan Teori Kognitif, Teori Behaviorisme dan Teori Konstruktivisme. Model reka bentuk produk adalah berdasarkan Model Hannafin dan Peck (1988) terdiri daripada fasa Analisis, Reka Bentuk, Pembangunan dan Pengulangan dan Penilaian. Oleh itu, semua fasa akan mengandungi proses penilaian dan menyemak semula setiap fasa. Reka bentuk yang terlibat dalam pembangunan aplikasi JingoCat adalah informasi, interaksi dan antara muka. Metodologi kajian melibatkan temubual berstruktur untuk menilai kebolehfungsian aplikasi android yang dibangunkan. Penilaian terhadap pakar yang terdiri daripada empat orang pakar iaitu dua orang pakar dalam bidang Multimedia Kreatif dan dua orang pakar dalam bahasa asing (Bahasa Jepun). Hasil dapatan menunjukkan, keseluruhan pakar bersetuju bahawa reka bentuk informasi, interaksi dan antara muka memenuhi keperluan dan bersesuaian. Kesimpulannya, aplikasi pembelajaran abjad Jepun JingoCat menjadi satu Alat Bahan Bantu Mengajar (ABBM) dan mudah digunakan oleh semua pihak yang memerlukan.
first_indexed 2024-03-05T21:57:44Z
format Article
id uthm.eprints-7780
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-05T21:57:44Z
publishDate 2022
publisher Universiti Teknologi Malaysia
record_format dspace
spelling uthm.eprints-77802022-10-12T01:37:06Z http://eprints.uthm.edu.my/7780/ Aplikasi android pembelajaran abjad Bahasa Jepun (JingoCat Apps) Hamzah, Norhasyimah Mohd Rosli, Nor Farah Emilia Rubani, Siti Nur Kamariah Ariffin, Arihasnida Zakaria, Normah T Technology (General) Bahasa asing menjadi salah satu bahasa yang perlu dipelajari oleh pelajar Ijazah Sarjana Muda di Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM). Pelajar yang mempelajari Bahasa Jepun sebagai satu kursus bahasa ketiga mempunyai masalah menguasai perbendaharaan kata (leksikal), struktur bahasa serta tatabahasa. Faktor masalah ini berlaku adalah disebabkan, perbendaharan kata (leksikal) yang asing bagi pelajar, menyebabkan sukar untuk dihafal dan diaplikasi dalam latihan sama ada latihan komunikasi atau latihan untuk membuat ayat (Noor Aizah Abas, 2009). Kajian ini bertujuan untuk membangunkan satu aplikasi android pembelajaran abjad bahasa jepun aras satu dan dua kepada pelajar UTHM khususnya dan umumnya boleh digunakan kepada mana-mana pengguna yang berminat. Aplikasi ini merupakan pembelajaran awal dalam mempelajari abjad Jepun di samping memudahkan pelajar untuk menguasai huruf Hiragana dan Katakana melalui aplikasi pembelajaran mudah alih berasaskan multimedia. Aplikasi android pembelajaran abjad jepun tahap 1 dan 2 (JingoCat Apps) mempunyai tiga menu utama iaitu Learn, Game dan Review di mana setiap menu mengandungi pembelajaran yang berbeza kandungan. Reka bentuk maklumat adalah berdasarkan Teori Kognitif, Teori Behaviorisme dan Teori Konstruktivisme. Model reka bentuk produk adalah berdasarkan Model Hannafin dan Peck (1988) terdiri daripada fasa Analisis, Reka Bentuk, Pembangunan dan Pengulangan dan Penilaian. Oleh itu, semua fasa akan mengandungi proses penilaian dan menyemak semula setiap fasa. Reka bentuk yang terlibat dalam pembangunan aplikasi JingoCat adalah informasi, interaksi dan antara muka. Metodologi kajian melibatkan temubual berstruktur untuk menilai kebolehfungsian aplikasi android yang dibangunkan. Penilaian terhadap pakar yang terdiri daripada empat orang pakar iaitu dua orang pakar dalam bidang Multimedia Kreatif dan dua orang pakar dalam bahasa asing (Bahasa Jepun). Hasil dapatan menunjukkan, keseluruhan pakar bersetuju bahawa reka bentuk informasi, interaksi dan antara muka memenuhi keperluan dan bersesuaian. Kesimpulannya, aplikasi pembelajaran abjad Jepun JingoCat menjadi satu Alat Bahan Bantu Mengajar (ABBM) dan mudah digunakan oleh semua pihak yang memerlukan. Universiti Teknologi Malaysia 2022 Article PeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/7780/1/J14611_979a0b31faa0a6b5148a5d4c5f5f4670.pdf Hamzah, Norhasyimah and Mohd Rosli, Nor Farah Emilia and Rubani, Siti Nur Kamariah and Ariffin, Arihasnida and Zakaria, Normah (2022) Aplikasi android pembelajaran abjad Bahasa Jepun (JingoCat Apps). Innovative Teaching and Learning Journal. pp. 52-60. ISSN 2600-8572
spellingShingle T Technology (General)
Hamzah, Norhasyimah
Mohd Rosli, Nor Farah Emilia
Rubani, Siti Nur Kamariah
Ariffin, Arihasnida
Zakaria, Normah
Aplikasi android pembelajaran abjad Bahasa Jepun (JingoCat Apps)
title Aplikasi android pembelajaran abjad Bahasa Jepun (JingoCat Apps)
title_full Aplikasi android pembelajaran abjad Bahasa Jepun (JingoCat Apps)
title_fullStr Aplikasi android pembelajaran abjad Bahasa Jepun (JingoCat Apps)
title_full_unstemmed Aplikasi android pembelajaran abjad Bahasa Jepun (JingoCat Apps)
title_short Aplikasi android pembelajaran abjad Bahasa Jepun (JingoCat Apps)
title_sort aplikasi android pembelajaran abjad bahasa jepun jingocat apps
topic T Technology (General)
url http://eprints.uthm.edu.my/7780/1/J14611_979a0b31faa0a6b5148a5d4c5f5f4670.pdf
work_keys_str_mv AT hamzahnorhasyimah aplikasiandroidpembelajaranabjadbahasajepunjingocatapps
AT mohdroslinorfarahemilia aplikasiandroidpembelajaranabjadbahasajepunjingocatapps
AT rubanisitinurkamariah aplikasiandroidpembelajaranabjadbahasajepunjingocatapps
AT ariffinarihasnida aplikasiandroidpembelajaranabjadbahasajepunjingocatapps
AT zakarianormah aplikasiandroidpembelajaranabjadbahasajepunjingocatapps