Aplikasi android pembelajaran abjad Bahasa Jepun (JingoCat Apps)
Bahasa asing menjadi salah satu bahasa yang perlu dipelajari oleh pelajar Ijazah Sarjana Muda di Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM). Pelajar yang mempelajari Bahasa Jepun sebagai satu kursus bahasa ketiga mempunyai masalah menguasai perbendaharaan kata (leksikal), struktur bahasa serta t...
Main Authors: | , , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Universiti Teknologi Malaysia
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/7780/1/J14611_979a0b31faa0a6b5148a5d4c5f5f4670.pdf |
_version_ | 1796869630797545472 |
---|---|
author | Hamzah, Norhasyimah Mohd Rosli, Nor Farah Emilia Rubani, Siti Nur Kamariah Ariffin, Arihasnida Zakaria, Normah |
author_facet | Hamzah, Norhasyimah Mohd Rosli, Nor Farah Emilia Rubani, Siti Nur Kamariah Ariffin, Arihasnida Zakaria, Normah |
author_sort | Hamzah, Norhasyimah |
collection | UTHM |
description | Bahasa asing menjadi salah satu bahasa yang perlu dipelajari oleh pelajar Ijazah Sarjana Muda di Universiti Tun Hussein Onn
Malaysia (UTHM). Pelajar yang mempelajari Bahasa Jepun sebagai satu kursus bahasa ketiga mempunyai masalah
menguasai perbendaharaan kata (leksikal), struktur bahasa serta tatabahasa. Faktor masalah ini berlaku adalah
disebabkan, perbendaharan kata (leksikal) yang asing bagi pelajar, menyebabkan sukar untuk dihafal dan diaplikasi
dalam latihan sama ada latihan komunikasi atau latihan untuk membuat ayat (Noor Aizah Abas, 2009). Kajian ini
bertujuan untuk membangunkan satu aplikasi android pembelajaran abjad bahasa jepun aras satu dan dua kepada pelajar UTHM
khususnya dan umumnya boleh digunakan kepada mana-mana pengguna yang berminat. Aplikasi ini merupakan pembelajaran awal
dalam mempelajari abjad Jepun di samping memudahkan pelajar untuk menguasai huruf Hiragana dan Katakana melalui aplikasi
pembelajaran mudah alih berasaskan multimedia. Aplikasi android pembelajaran abjad jepun tahap 1 dan 2 (JingoCat Apps)
mempunyai tiga menu utama iaitu Learn, Game dan Review di mana setiap menu mengandungi pembelajaran yang berbeza
kandungan. Reka bentuk maklumat adalah berdasarkan Teori Kognitif, Teori Behaviorisme dan Teori Konstruktivisme. Model reka
bentuk produk adalah berdasarkan Model Hannafin dan Peck (1988) terdiri daripada fasa Analisis, Reka Bentuk, Pembangunan dan
Pengulangan dan Penilaian. Oleh itu, semua fasa akan mengandungi proses penilaian dan menyemak semula setiap fasa. Reka
bentuk yang terlibat dalam pembangunan aplikasi JingoCat adalah informasi, interaksi dan antara muka. Metodologi kajian
melibatkan temubual berstruktur untuk menilai kebolehfungsian aplikasi android yang dibangunkan. Penilaian terhadap pakar yang
terdiri daripada empat orang pakar iaitu dua orang pakar dalam bidang Multimedia Kreatif dan dua orang pakar dalam bahasa asing
(Bahasa Jepun). Hasil dapatan menunjukkan, keseluruhan pakar bersetuju bahawa reka bentuk informasi, interaksi dan antara muka
memenuhi keperluan dan bersesuaian. Kesimpulannya, aplikasi pembelajaran abjad Jepun JingoCat menjadi satu Alat Bahan Bantu
Mengajar (ABBM) dan mudah digunakan oleh semua pihak yang memerlukan. |
first_indexed | 2024-03-05T21:57:44Z |
format | Article |
id | uthm.eprints-7780 |
institution | Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
language | English |
last_indexed | 2024-03-05T21:57:44Z |
publishDate | 2022 |
publisher | Universiti Teknologi Malaysia |
record_format | dspace |
spelling | uthm.eprints-77802022-10-12T01:37:06Z http://eprints.uthm.edu.my/7780/ Aplikasi android pembelajaran abjad Bahasa Jepun (JingoCat Apps) Hamzah, Norhasyimah Mohd Rosli, Nor Farah Emilia Rubani, Siti Nur Kamariah Ariffin, Arihasnida Zakaria, Normah T Technology (General) Bahasa asing menjadi salah satu bahasa yang perlu dipelajari oleh pelajar Ijazah Sarjana Muda di Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM). Pelajar yang mempelajari Bahasa Jepun sebagai satu kursus bahasa ketiga mempunyai masalah menguasai perbendaharaan kata (leksikal), struktur bahasa serta tatabahasa. Faktor masalah ini berlaku adalah disebabkan, perbendaharan kata (leksikal) yang asing bagi pelajar, menyebabkan sukar untuk dihafal dan diaplikasi dalam latihan sama ada latihan komunikasi atau latihan untuk membuat ayat (Noor Aizah Abas, 2009). Kajian ini bertujuan untuk membangunkan satu aplikasi android pembelajaran abjad bahasa jepun aras satu dan dua kepada pelajar UTHM khususnya dan umumnya boleh digunakan kepada mana-mana pengguna yang berminat. Aplikasi ini merupakan pembelajaran awal dalam mempelajari abjad Jepun di samping memudahkan pelajar untuk menguasai huruf Hiragana dan Katakana melalui aplikasi pembelajaran mudah alih berasaskan multimedia. Aplikasi android pembelajaran abjad jepun tahap 1 dan 2 (JingoCat Apps) mempunyai tiga menu utama iaitu Learn, Game dan Review di mana setiap menu mengandungi pembelajaran yang berbeza kandungan. Reka bentuk maklumat adalah berdasarkan Teori Kognitif, Teori Behaviorisme dan Teori Konstruktivisme. Model reka bentuk produk adalah berdasarkan Model Hannafin dan Peck (1988) terdiri daripada fasa Analisis, Reka Bentuk, Pembangunan dan Pengulangan dan Penilaian. Oleh itu, semua fasa akan mengandungi proses penilaian dan menyemak semula setiap fasa. Reka bentuk yang terlibat dalam pembangunan aplikasi JingoCat adalah informasi, interaksi dan antara muka. Metodologi kajian melibatkan temubual berstruktur untuk menilai kebolehfungsian aplikasi android yang dibangunkan. Penilaian terhadap pakar yang terdiri daripada empat orang pakar iaitu dua orang pakar dalam bidang Multimedia Kreatif dan dua orang pakar dalam bahasa asing (Bahasa Jepun). Hasil dapatan menunjukkan, keseluruhan pakar bersetuju bahawa reka bentuk informasi, interaksi dan antara muka memenuhi keperluan dan bersesuaian. Kesimpulannya, aplikasi pembelajaran abjad Jepun JingoCat menjadi satu Alat Bahan Bantu Mengajar (ABBM) dan mudah digunakan oleh semua pihak yang memerlukan. Universiti Teknologi Malaysia 2022 Article PeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/7780/1/J14611_979a0b31faa0a6b5148a5d4c5f5f4670.pdf Hamzah, Norhasyimah and Mohd Rosli, Nor Farah Emilia and Rubani, Siti Nur Kamariah and Ariffin, Arihasnida and Zakaria, Normah (2022) Aplikasi android pembelajaran abjad Bahasa Jepun (JingoCat Apps). Innovative Teaching and Learning Journal. pp. 52-60. ISSN 2600-8572 |
spellingShingle | T Technology (General) Hamzah, Norhasyimah Mohd Rosli, Nor Farah Emilia Rubani, Siti Nur Kamariah Ariffin, Arihasnida Zakaria, Normah Aplikasi android pembelajaran abjad Bahasa Jepun (JingoCat Apps) |
title | Aplikasi android pembelajaran abjad Bahasa Jepun (JingoCat Apps) |
title_full | Aplikasi android pembelajaran abjad Bahasa Jepun (JingoCat Apps) |
title_fullStr | Aplikasi android pembelajaran abjad Bahasa Jepun (JingoCat Apps) |
title_full_unstemmed | Aplikasi android pembelajaran abjad Bahasa Jepun (JingoCat Apps) |
title_short | Aplikasi android pembelajaran abjad Bahasa Jepun (JingoCat Apps) |
title_sort | aplikasi android pembelajaran abjad bahasa jepun jingocat apps |
topic | T Technology (General) |
url | http://eprints.uthm.edu.my/7780/1/J14611_979a0b31faa0a6b5148a5d4c5f5f4670.pdf |
work_keys_str_mv | AT hamzahnorhasyimah aplikasiandroidpembelajaranabjadbahasajepunjingocatapps AT mohdroslinorfarahemilia aplikasiandroidpembelajaranabjadbahasajepunjingocatapps AT rubanisitinurkamariah aplikasiandroidpembelajaranabjadbahasajepunjingocatapps AT ariffinarihasnida aplikasiandroidpembelajaranabjadbahasajepunjingocatapps AT zakarianormah aplikasiandroidpembelajaranabjadbahasajepunjingocatapps |