Pembelajaran berasaskan masalah (PBM) dalam memberikan langkah penyelesaian masalah, motivasi dan minat pelajar terhadap bab litar arus terus: satu kajian di SMT Bukit Katil, Melaka
Kajian ini dijalankan untuk mengkaji kaedah Pembelajaran Berasaskan Masalah (PBM) dalam membantu keboleh fahaman pelajar dan mengenalpasti Iangkah penyelesaian masalah, motivasi dan minat pelajar terhadap Bab Litar Arus Terus melalui kaedah tersebut. Responden kajian ini adalah seramai 30 oran...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2004
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/7920/1/24p%20SUHAIZILA%20SARI.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7920/2/SUHAIZILA%20SARI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/7920/3/SUHAIZILA%20SARI%20WATERMARK.pdf |
Summary: | Kajian ini dijalankan untuk mengkaji kaedah Pembelajaran Berasaskan Masalah (PBM)
dalam membantu keboleh fahaman pelajar dan mengenalpasti Iangkah penyelesaian
masalah, motivasi dan minat pelajar terhadap Bab Litar Arus Terus melalui kaedah
tersebut. Responden kajian ini adalah seramai 30 orang yang terdiri daripada pelajar
tingkatan 4 kursus Kejuruteraan Elektrik, Sekolah Menengah Teknik Bukit Katil,
Melaka. Instrumen kajian adalah soalan permasalahan yang berkaitan litar anis terus,
soal selidik dan senarai semak jawapan. Data yang diperolehi dianalisis menggunakan
program SPSS versi 11.0 untuk mencari nilai peratusan bagi item-item yang ditentukan
dalam borang soal selidik. Hasil kajian ini menunjukkan peratusan bagi keboleh
fahaman pelajar menggunakan kaedah PBM dan Iangkah penyelesaian pelajar adalah
sederhana iaitu 50%. Manakala peratusan bagi motivasi dan minat pelajar terhadap
kaedah PBM ini adalah tinggi iaitu melebihi 50%. Kajian ini dapat membantu pelajar
memperolehi kemahiran menyelesaikan soalan yang berbentuk aplikasi dalam
peperiksaan dan seterusnya meningkatkan pencapaian pelajar dalam subjek Kejuruteraan
Elektrik dan Elektronik di Sekolah Menengah Teknik. |
---|