Pembelajaran berasaskan masalah (PBM) dalam memberikan langkah penyelesaian masalah, motivasi dan minat pelajar terhadap bab litar arus terus: satu kajian di SMT Bukit Katil, Melaka

Kajian ini dijalankan untuk mengkaji kaedah Pembelajaran Berasaskan Masalah (PBM) dalam membantu keboleh fahaman pelajar dan mengenalpasti Iangkah penyelesaian masalah, motivasi dan minat pelajar terhadap Bab Litar Arus Terus melalui kaedah tersebut. Responden kajian ini adalah seramai 30 oran...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sari, Suhaizila
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2004
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/7920/1/24p%20SUHAIZILA%20SARI.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7920/2/SUHAIZILA%20SARI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7920/3/SUHAIZILA%20SARI%20WATERMARK.pdf
_version_ 1796869658064715776
author Sari, Suhaizila
author_facet Sari, Suhaizila
author_sort Sari, Suhaizila
collection UTHM
description Kajian ini dijalankan untuk mengkaji kaedah Pembelajaran Berasaskan Masalah (PBM) dalam membantu keboleh fahaman pelajar dan mengenalpasti Iangkah penyelesaian masalah, motivasi dan minat pelajar terhadap Bab Litar Arus Terus melalui kaedah tersebut. Responden kajian ini adalah seramai 30 orang yang terdiri daripada pelajar tingkatan 4 kursus Kejuruteraan Elektrik, Sekolah Menengah Teknik Bukit Katil, Melaka. Instrumen kajian adalah soalan permasalahan yang berkaitan litar anis terus, soal selidik dan senarai semak jawapan. Data yang diperolehi dianalisis menggunakan program SPSS versi 11.0 untuk mencari nilai peratusan bagi item-item yang ditentukan dalam borang soal selidik. Hasil kajian ini menunjukkan peratusan bagi keboleh fahaman pelajar menggunakan kaedah PBM dan Iangkah penyelesaian pelajar adalah sederhana iaitu 50%. Manakala peratusan bagi motivasi dan minat pelajar terhadap kaedah PBM ini adalah tinggi iaitu melebihi 50%. Kajian ini dapat membantu pelajar memperolehi kemahiran menyelesaikan soalan yang berbentuk aplikasi dalam peperiksaan dan seterusnya meningkatkan pencapaian pelajar dalam subjek Kejuruteraan Elektrik dan Elektronik di Sekolah Menengah Teknik.
first_indexed 2024-03-05T21:58:09Z
format Thesis
id uthm.eprints-7920
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
language English
English
English
last_indexed 2024-03-05T21:58:09Z
publishDate 2004
record_format dspace
spelling uthm.eprints-79202022-10-17T06:25:22Z http://eprints.uthm.edu.my/7920/ Pembelajaran berasaskan masalah (PBM) dalam memberikan langkah penyelesaian masalah, motivasi dan minat pelajar terhadap bab litar arus terus: satu kajian di SMT Bukit Katil, Melaka Sari, Suhaizila TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering Kajian ini dijalankan untuk mengkaji kaedah Pembelajaran Berasaskan Masalah (PBM) dalam membantu keboleh fahaman pelajar dan mengenalpasti Iangkah penyelesaian masalah, motivasi dan minat pelajar terhadap Bab Litar Arus Terus melalui kaedah tersebut. Responden kajian ini adalah seramai 30 orang yang terdiri daripada pelajar tingkatan 4 kursus Kejuruteraan Elektrik, Sekolah Menengah Teknik Bukit Katil, Melaka. Instrumen kajian adalah soalan permasalahan yang berkaitan litar anis terus, soal selidik dan senarai semak jawapan. Data yang diperolehi dianalisis menggunakan program SPSS versi 11.0 untuk mencari nilai peratusan bagi item-item yang ditentukan dalam borang soal selidik. Hasil kajian ini menunjukkan peratusan bagi keboleh fahaman pelajar menggunakan kaedah PBM dan Iangkah penyelesaian pelajar adalah sederhana iaitu 50%. Manakala peratusan bagi motivasi dan minat pelajar terhadap kaedah PBM ini adalah tinggi iaitu melebihi 50%. Kajian ini dapat membantu pelajar memperolehi kemahiran menyelesaikan soalan yang berbentuk aplikasi dalam peperiksaan dan seterusnya meningkatkan pencapaian pelajar dalam subjek Kejuruteraan Elektrik dan Elektronik di Sekolah Menengah Teknik. 2004-03 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/7920/1/24p%20SUHAIZILA%20SARI.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/7920/2/SUHAIZILA%20SARI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/7920/3/SUHAIZILA%20SARI%20WATERMARK.pdf Sari, Suhaizila (2004) Pembelajaran berasaskan masalah (PBM) dalam memberikan langkah penyelesaian masalah, motivasi dan minat pelajar terhadap bab litar arus terus: satu kajian di SMT Bukit Katil, Melaka. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn.
spellingShingle TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering
Sari, Suhaizila
Pembelajaran berasaskan masalah (PBM) dalam memberikan langkah penyelesaian masalah, motivasi dan minat pelajar terhadap bab litar arus terus: satu kajian di SMT Bukit Katil, Melaka
title Pembelajaran berasaskan masalah (PBM) dalam memberikan langkah penyelesaian masalah, motivasi dan minat pelajar terhadap bab litar arus terus: satu kajian di SMT Bukit Katil, Melaka
title_full Pembelajaran berasaskan masalah (PBM) dalam memberikan langkah penyelesaian masalah, motivasi dan minat pelajar terhadap bab litar arus terus: satu kajian di SMT Bukit Katil, Melaka
title_fullStr Pembelajaran berasaskan masalah (PBM) dalam memberikan langkah penyelesaian masalah, motivasi dan minat pelajar terhadap bab litar arus terus: satu kajian di SMT Bukit Katil, Melaka
title_full_unstemmed Pembelajaran berasaskan masalah (PBM) dalam memberikan langkah penyelesaian masalah, motivasi dan minat pelajar terhadap bab litar arus terus: satu kajian di SMT Bukit Katil, Melaka
title_short Pembelajaran berasaskan masalah (PBM) dalam memberikan langkah penyelesaian masalah, motivasi dan minat pelajar terhadap bab litar arus terus: satu kajian di SMT Bukit Katil, Melaka
title_sort pembelajaran berasaskan masalah pbm dalam memberikan langkah penyelesaian masalah motivasi dan minat pelajar terhadap bab litar arus terus satu kajian di smt bukit katil melaka
topic TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering
url http://eprints.uthm.edu.my/7920/1/24p%20SUHAIZILA%20SARI.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7920/2/SUHAIZILA%20SARI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/7920/3/SUHAIZILA%20SARI%20WATERMARK.pdf
work_keys_str_mv AT sarisuhaizila pembelajaranberasaskanmasalahpbmdalammemberikanlangkahpenyelesaianmasalahmotivasidanminatpelajarterhadapbablitararusterussatukajiandismtbukitkatilmelaka