Pembangunan modul pengaturcaraan C cd-rom interaktif bagi Pelajar Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Elektrik
Kajian ini bertujuan untuk mengetahui sejauh mana keberkesanan penggunaan CD�ROM Interaktif sebagai modul pengajaran dan pembelajaran Pengaturcaraan C bagi pelajar Saijana Muda Kejuruteraan Elektrik, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO). Terdapat tiga objektif utama kajian iaitu...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2002
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/8157/1/24p%20JUNALIZA%20ISHAK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8157/2/JUNALIZA%20ISHAK%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8157/3/JUNALIZA%20ISHAK%20WATERMARK.pdf |
_version_ | 1825710519120560128 |
---|---|
author | Ishak, Junaliza |
author_facet | Ishak, Junaliza |
author_sort | Ishak, Junaliza |
collection | UTHM |
description | Kajian ini bertujuan untuk mengetahui sejauh mana keberkesanan penggunaan CD�ROM Interaktif sebagai modul pengajaran dan pembelajaran Pengaturcaraan C bagi
pelajar Saijana Muda Kejuruteraan Elektrik, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein
Onn (KUiTTHO). Terdapat tiga objektif utama kajian iaitu mengenal pasti satu perisian
multimedia pendidikan bagi mata pelajaran Pengaturcaraan C yang bersifat interaktif
yang menggabungkan elemen-elemen seperti teks, grafik, audio, video dan sebagainya
bagi menarik minat dan keseronokan belajar, mengenal pasti satu pendekatan pengajaran
dan pembelajaran baru yang berorientasikan komputer bagi subjek Pengaturcaraan C
dan membentuk budaya teknologi maklumat di kalangan pelajar Institusi Pengajian
Tinggi (IPT). Kajian ini telah dijalankan di KUiTTHO, Batu Pahat, Johor. Seramai 30
orang responden iaitu terdiri daripada pelajar semester pertama sesi Jun 2002, Ijazah
Sarjana Muda Kejuruteraan Elektrik, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
(KUiTTHO) yang mengambil matapelajaran Pengaturcaraan C (BTI 1022) yang telah
dipilih secara rawak. Kajian yang dijalankan adalah dalam bentuk dapatan dari soal
selidik terhadap responden. Segala data dan maklumat yang telah diperolehi melalui
borang soal selidik yang telah diedarkan kepada responden akan diproses dengan
perisian Statistical Package for Social Sciences (SPSS) for windows. Dapatan juga
menunjukkan responden bersetuju bahawa perisian pendidikan multimedia yang
dibangunkan berupaya meningkatkan pembelajaran mereka dan ciri-ciri multimedia
yang diselitkan menarik serta boleh meningkatkan motivasi diri pelajar. Kesimpulannya
CD-ROM Interaktif yang dibina beijaya menarik minat dan menambahkan keseronokan
pelajar mempelajari mata pelajaran Pengaturcaraan C. |
first_indexed | 2024-03-05T21:58:50Z |
format | Thesis |
id | uthm.eprints-8157 |
institution | Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
language | English English English |
last_indexed | 2024-03-05T21:58:50Z |
publishDate | 2002 |
record_format | dspace |
spelling | uthm.eprints-81572023-01-17T03:41:14Z http://eprints.uthm.edu.my/8157/ Pembangunan modul pengaturcaraan C cd-rom interaktif bagi Pelajar Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Elektrik Ishak, Junaliza QA Mathematics QA71-90 Instruments and machines Kajian ini bertujuan untuk mengetahui sejauh mana keberkesanan penggunaan CD�ROM Interaktif sebagai modul pengajaran dan pembelajaran Pengaturcaraan C bagi pelajar Saijana Muda Kejuruteraan Elektrik, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO). Terdapat tiga objektif utama kajian iaitu mengenal pasti satu perisian multimedia pendidikan bagi mata pelajaran Pengaturcaraan C yang bersifat interaktif yang menggabungkan elemen-elemen seperti teks, grafik, audio, video dan sebagainya bagi menarik minat dan keseronokan belajar, mengenal pasti satu pendekatan pengajaran dan pembelajaran baru yang berorientasikan komputer bagi subjek Pengaturcaraan C dan membentuk budaya teknologi maklumat di kalangan pelajar Institusi Pengajian Tinggi (IPT). Kajian ini telah dijalankan di KUiTTHO, Batu Pahat, Johor. Seramai 30 orang responden iaitu terdiri daripada pelajar semester pertama sesi Jun 2002, Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Elektrik, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO) yang mengambil matapelajaran Pengaturcaraan C (BTI 1022) yang telah dipilih secara rawak. Kajian yang dijalankan adalah dalam bentuk dapatan dari soal selidik terhadap responden. Segala data dan maklumat yang telah diperolehi melalui borang soal selidik yang telah diedarkan kepada responden akan diproses dengan perisian Statistical Package for Social Sciences (SPSS) for windows. Dapatan juga menunjukkan responden bersetuju bahawa perisian pendidikan multimedia yang dibangunkan berupaya meningkatkan pembelajaran mereka dan ciri-ciri multimedia yang diselitkan menarik serta boleh meningkatkan motivasi diri pelajar. Kesimpulannya CD-ROM Interaktif yang dibina beijaya menarik minat dan menambahkan keseronokan pelajar mempelajari mata pelajaran Pengaturcaraan C. 2002-09 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/8157/1/24p%20JUNALIZA%20ISHAK.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/8157/2/JUNALIZA%20ISHAK%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/8157/3/JUNALIZA%20ISHAK%20WATERMARK.pdf Ishak, Junaliza (2002) Pembangunan modul pengaturcaraan C cd-rom interaktif bagi Pelajar Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Elektrik. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn. |
spellingShingle | QA Mathematics QA71-90 Instruments and machines Ishak, Junaliza Pembangunan modul pengaturcaraan C cd-rom interaktif bagi Pelajar Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Elektrik |
title | Pembangunan modul pengaturcaraan C cd-rom interaktif bagi Pelajar Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Elektrik |
title_full | Pembangunan modul pengaturcaraan C cd-rom interaktif bagi Pelajar Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Elektrik |
title_fullStr | Pembangunan modul pengaturcaraan C cd-rom interaktif bagi Pelajar Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Elektrik |
title_full_unstemmed | Pembangunan modul pengaturcaraan C cd-rom interaktif bagi Pelajar Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Elektrik |
title_short | Pembangunan modul pengaturcaraan C cd-rom interaktif bagi Pelajar Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Elektrik |
title_sort | pembangunan modul pengaturcaraan c cd rom interaktif bagi pelajar ijazah sarjana muda kejuruteraan elektrik |
topic | QA Mathematics QA71-90 Instruments and machines |
url | http://eprints.uthm.edu.my/8157/1/24p%20JUNALIZA%20ISHAK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8157/2/JUNALIZA%20ISHAK%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8157/3/JUNALIZA%20ISHAK%20WATERMARK.pdf |
work_keys_str_mv | AT ishakjunaliza pembangunanmodulpengaturcaraanccdrominteraktifbagipelajarijazahsarjanamudakejuruteraanelektrik |