Tinjauan pelaksanaan kaedah pengajaran andragogi di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn

Andragogi didefinisikan sebagai suatu sastera dan sains yang membantu golongan dewasa untuk belajar. Andragogi merupakan alternatifkepada prinsip pembelajaran pedagogi dan merujuk kepada penilldikan secara berorientasikan pelajar. Teori andragogi mengikut Knowles merupakan suatu teori yang dib...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Paimin, Hanim, Kandar, Haniza, Haron, Zaihan
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2001
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/8187/1/24p%20HANIM%20PAIMIN%20HANIZA%20KANDAR%20ZAIHAN%20HARON.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8187/2/HANIM%20PAIMIN%20HANIZA%20KANDAR%20ZAIHAN%20HARON%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8187/3/HANIM%20PAIMIN%20HANIZA%20KANDAR%20ZAIHAN%20HARON%20WATERMARK.pdf
_version_ 1796869716976861184
author Paimin, Hanim
Kandar, Haniza
Haron, Zaihan
author_facet Paimin, Hanim
Kandar, Haniza
Haron, Zaihan
author_sort Paimin, Hanim
collection UTHM
description Andragogi didefinisikan sebagai suatu sastera dan sains yang membantu golongan dewasa untuk belajar. Andragogi merupakan alternatifkepada prinsip pembelajaran pedagogi dan merujuk kepada penilldikan secara berorientasikan pelajar. Teori andragogi mengikut Knowles merupakan suatu teori yang dibina khusus untuk: peJajar dewasa. Knowles menegaskan bahawa golongan dewasa mempunyai sentimen pengarahan-diri dan rnampu untuk bertanggungjawab dalam membuat keputusan. Menurut Knowles, andragogi mempunyai empat teori asas iaitu, golongan dewasa perlu mengetahui mengapa mereka mempelajari sesuatu atau dikenalijuga konsep diri, golongan dewasa perlu belajar berdasarkan pengalaman, golongan dewasa perlu belajar melalui orientasi pembelajaran penyelesaian masalah dan pembelajaran golongan dewasa menjadi lebih menarik apabila topik yang dipelajari mempunyai nilai yang berkaitan dengan diri pelajar atau dikenali sebagai ketersediaan untuk belajar. Objektifkajian kes ini adalah untuk mengkaji pelaksanaan kaedah pengajaran andragogi di KUiTTHO. 1a adalah untuk mernastikan sarna ada ernpat teori asas andragogi dilaksanakan atau sebaliknya. Kajian kes ini juga bennatlamat, dapat menjadi panduan kepada para pensyarah di KUiTTHO di dalam memperbaiki mutu pengajaran mereka. Kajian kes ini terbahagi kepada lima bab iaitu Bab 1: Pendahuluan, Bab II: Sorotan Kajian, Bab Ill: Metodologi, Bab IV: Analisis Data dan Bab V adalah Kesimpulan dan Cadangan. Untuk tujuan kajian kes ini, sebanyak lebih tiga ratus borang kaji selidik telah diedarkan kepada para pelajar ill KUiTTI-IO yang dipilih secara rawak.
first_indexed 2024-03-05T21:58:55Z
format Thesis
id uthm.eprints-8187
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
language English
English
English
last_indexed 2024-03-05T21:58:55Z
publishDate 2001
record_format dspace
spelling uthm.eprints-81872023-02-07T03:28:06Z http://eprints.uthm.edu.my/8187/ Tinjauan pelaksanaan kaedah pengajaran andragogi di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Paimin, Hanim Kandar, Haniza Haron, Zaihan LC Special aspects of education LC5201-6660.4 Education extension. Adult education. Continuing education Andragogi didefinisikan sebagai suatu sastera dan sains yang membantu golongan dewasa untuk belajar. Andragogi merupakan alternatifkepada prinsip pembelajaran pedagogi dan merujuk kepada penilldikan secara berorientasikan pelajar. Teori andragogi mengikut Knowles merupakan suatu teori yang dibina khusus untuk: peJajar dewasa. Knowles menegaskan bahawa golongan dewasa mempunyai sentimen pengarahan-diri dan rnampu untuk bertanggungjawab dalam membuat keputusan. Menurut Knowles, andragogi mempunyai empat teori asas iaitu, golongan dewasa perlu mengetahui mengapa mereka mempelajari sesuatu atau dikenalijuga konsep diri, golongan dewasa perlu belajar berdasarkan pengalaman, golongan dewasa perlu belajar melalui orientasi pembelajaran penyelesaian masalah dan pembelajaran golongan dewasa menjadi lebih menarik apabila topik yang dipelajari mempunyai nilai yang berkaitan dengan diri pelajar atau dikenali sebagai ketersediaan untuk belajar. Objektifkajian kes ini adalah untuk mengkaji pelaksanaan kaedah pengajaran andragogi di KUiTTHO. 1a adalah untuk mernastikan sarna ada ernpat teori asas andragogi dilaksanakan atau sebaliknya. Kajian kes ini juga bennatlamat, dapat menjadi panduan kepada para pensyarah di KUiTTHO di dalam memperbaiki mutu pengajaran mereka. Kajian kes ini terbahagi kepada lima bab iaitu Bab 1: Pendahuluan, Bab II: Sorotan Kajian, Bab Ill: Metodologi, Bab IV: Analisis Data dan Bab V adalah Kesimpulan dan Cadangan. Untuk tujuan kajian kes ini, sebanyak lebih tiga ratus borang kaji selidik telah diedarkan kepada para pelajar ill KUiTTI-IO yang dipilih secara rawak. 2001-03 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/8187/1/24p%20HANIM%20PAIMIN%20HANIZA%20KANDAR%20ZAIHAN%20HARON.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/8187/2/HANIM%20PAIMIN%20HANIZA%20KANDAR%20ZAIHAN%20HARON%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/8187/3/HANIM%20PAIMIN%20HANIZA%20KANDAR%20ZAIHAN%20HARON%20WATERMARK.pdf Paimin, Hanim and Kandar, Haniza and Haron, Zaihan (2001) Tinjauan pelaksanaan kaedah pengajaran andragogi di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn.
spellingShingle LC Special aspects of education
LC5201-6660.4 Education extension. Adult education. Continuing education
Paimin, Hanim
Kandar, Haniza
Haron, Zaihan
Tinjauan pelaksanaan kaedah pengajaran andragogi di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
title Tinjauan pelaksanaan kaedah pengajaran andragogi di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
title_full Tinjauan pelaksanaan kaedah pengajaran andragogi di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
title_fullStr Tinjauan pelaksanaan kaedah pengajaran andragogi di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
title_full_unstemmed Tinjauan pelaksanaan kaedah pengajaran andragogi di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
title_short Tinjauan pelaksanaan kaedah pengajaran andragogi di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
title_sort tinjauan pelaksanaan kaedah pengajaran andragogi di kolej universiti teknologi tun hussein onn
topic LC Special aspects of education
LC5201-6660.4 Education extension. Adult education. Continuing education
url http://eprints.uthm.edu.my/8187/1/24p%20HANIM%20PAIMIN%20HANIZA%20KANDAR%20ZAIHAN%20HARON.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8187/2/HANIM%20PAIMIN%20HANIZA%20KANDAR%20ZAIHAN%20HARON%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8187/3/HANIM%20PAIMIN%20HANIZA%20KANDAR%20ZAIHAN%20HARON%20WATERMARK.pdf
work_keys_str_mv AT paiminhanim tinjauanpelaksanaankaedahpengajaranandragogidikolejuniversititeknologitunhusseinonn
AT kandarhaniza tinjauanpelaksanaankaedahpengajaranandragogidikolejuniversititeknologitunhusseinonn
AT haronzaihan tinjauanpelaksanaankaedahpengajaranandragogidikolejuniversititeknologitunhusseinonn