Kriteria rekabentuk dalaman studio senibina di Politeknik Kementerian Pendidikan Malaysia
Tahap penggunaan studio senibina di poJiteknik berada di tahap minimum yang hanya menjalankan beberapa aktiviti asasnya sahaja. Dengan kata lain, studio masih lagi sekadar oienjadi lokasi pertemuan di alltara pellsyarah dan pelajar, dua kali seminggu mengikutjadual waktu di politeknik-politekn...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2002
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/8194/2/24p%20MOHD%20JAKI%20MAMAT.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8194/1/MOHD%20JAKI%20MAMAT%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8194/3/MOHD%20JAKI%20MAMAT%20WATERMARK.pdf |
_version_ | 1796869718345252864 |
---|---|
author | Mamat, Mohd Jaki |
author_facet | Mamat, Mohd Jaki |
author_sort | Mamat, Mohd Jaki |
collection | UTHM |
description | Tahap penggunaan studio senibina di poJiteknik berada di tahap minimum
yang hanya menjalankan beberapa aktiviti asasnya sahaja. Dengan kata lain, studio
masih lagi sekadar oienjadi lokasi pertemuan di alltara pellsyarah dan pelajar, dua
kali seminggu mengikutjadual waktu di politeknik-politeknik. Pellggunaan studio
hams dipertingkatkan ke tahap yang optimum selaras dengan objektif sebenar untuk
mernbantu pensyarah dan pelajar dalarn proses pengajaran dan pernbelajaran.
Kesesuaian rekabentuk dalaman dipercayai banyak mernpengaruhi minat dan
kecenderungan pelajar menggunakan studio. Penyelidikan ini adalall bertujuan untuk
merekabentuk dalaman studio dalam usaha untuk meningkatkan tahap
kepenggtmaannya yang sistematik dan efektif. Oleh itu penyelidikan ini juga
bertujuan untuk menghasilkan sebuah panduan rekabentuk dalaman studio senibina
di politeknik. Penyelidikall beberapa e]emen teori rekabentuk dalarnan telah
dilakukan rneliputi elernen perabut, susunatur danjuga estetika. Melalui analisa yang
telah dibuat dengan menggunakan peratus, min dan juga korelasi menunjukkan
bahawa ketiga-tiga elemell ini merupakan nadi utama dalam proses mewujudkan
sebuah rekabentuk dalaman studio yang hendak dicapai. Malah ketiga-tiga elernen
ini juga rnernpunyai perkaitan di antara satu sarna lain. Kesimpulan yang boleh
dibuat, adalall disarankan agar semua studio di politeknik-politeknik seluruh
Malaysia dapat memenuhi kriteria-kriteria yang telah ditemui dalam penyelidikan
ini. Deugan harapan suasana dalaman studio dapat digtmakan sernaksimmn yang
mungkin untuk meningkatkan prestasi pelajar, khususnya pelajar senibina. |
first_indexed | 2024-03-05T21:58:57Z |
format | Thesis |
id | uthm.eprints-8194 |
institution | Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
language | English English English |
last_indexed | 2024-03-05T21:58:57Z |
publishDate | 2002 |
record_format | dspace |
spelling | uthm.eprints-81942023-02-07T03:28:57Z http://eprints.uthm.edu.my/8194/ Kriteria rekabentuk dalaman studio senibina di Politeknik Kementerian Pendidikan Malaysia Mamat, Mohd Jaki NA Architecture Tahap penggunaan studio senibina di poJiteknik berada di tahap minimum yang hanya menjalankan beberapa aktiviti asasnya sahaja. Dengan kata lain, studio masih lagi sekadar oienjadi lokasi pertemuan di alltara pellsyarah dan pelajar, dua kali seminggu mengikutjadual waktu di politeknik-politeknik. Pellggunaan studio hams dipertingkatkan ke tahap yang optimum selaras dengan objektif sebenar untuk mernbantu pensyarah dan pelajar dalarn proses pengajaran dan pernbelajaran. Kesesuaian rekabentuk dalaman dipercayai banyak mernpengaruhi minat dan kecenderungan pelajar menggunakan studio. Penyelidikan ini adalall bertujuan untuk merekabentuk dalaman studio dalam usaha untuk meningkatkan tahap kepenggtmaannya yang sistematik dan efektif. Oleh itu penyelidikan ini juga bertujuan untuk menghasilkan sebuah panduan rekabentuk dalaman studio senibina di politeknik. Penyelidikall beberapa e]emen teori rekabentuk dalarnan telah dilakukan rneliputi elernen perabut, susunatur danjuga estetika. Melalui analisa yang telah dibuat dengan menggunakan peratus, min dan juga korelasi menunjukkan bahawa ketiga-tiga elemell ini merupakan nadi utama dalam proses mewujudkan sebuah rekabentuk dalaman studio yang hendak dicapai. Malah ketiga-tiga elernen ini juga rnernpunyai perkaitan di antara satu sarna lain. Kesimpulan yang boleh dibuat, adalall disarankan agar semua studio di politeknik-politeknik seluruh Malaysia dapat memenuhi kriteria-kriteria yang telah ditemui dalam penyelidikan ini. Deugan harapan suasana dalaman studio dapat digtmakan sernaksimmn yang mungkin untuk meningkatkan prestasi pelajar, khususnya pelajar senibina. 2002-09 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/8194/2/24p%20MOHD%20JAKI%20MAMAT.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/8194/1/MOHD%20JAKI%20MAMAT%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/8194/3/MOHD%20JAKI%20MAMAT%20WATERMARK.pdf Mamat, Mohd Jaki (2002) Kriteria rekabentuk dalaman studio senibina di Politeknik Kementerian Pendidikan Malaysia. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn. |
spellingShingle | NA Architecture Mamat, Mohd Jaki Kriteria rekabentuk dalaman studio senibina di Politeknik Kementerian Pendidikan Malaysia |
title | Kriteria rekabentuk dalaman studio senibina di Politeknik Kementerian Pendidikan Malaysia |
title_full | Kriteria rekabentuk dalaman studio senibina di Politeknik Kementerian Pendidikan Malaysia |
title_fullStr | Kriteria rekabentuk dalaman studio senibina di Politeknik Kementerian Pendidikan Malaysia |
title_full_unstemmed | Kriteria rekabentuk dalaman studio senibina di Politeknik Kementerian Pendidikan Malaysia |
title_short | Kriteria rekabentuk dalaman studio senibina di Politeknik Kementerian Pendidikan Malaysia |
title_sort | kriteria rekabentuk dalaman studio senibina di politeknik kementerian pendidikan malaysia |
topic | NA Architecture |
url | http://eprints.uthm.edu.my/8194/2/24p%20MOHD%20JAKI%20MAMAT.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8194/1/MOHD%20JAKI%20MAMAT%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8194/3/MOHD%20JAKI%20MAMAT%20WATERMARK.pdf |
work_keys_str_mv | AT mamatmohdjaki kriteriarekabentukdalamanstudiosenibinadipoliteknikkementerianpendidikanmalaysia |