Penilaian kaedah laluan terpendek:rangkaian jalan raya kajian kes: Negeri Johor Dan Melaka
Penggunaan teknologi moden dalam mencari rangkaian laluan terpendek telah menyebabkan masalah pencarian laluan terpendek antara dua lokasi dapat diselesaikan. Kebanyakkan kajian laluan terpendek menggunakan rangkaian yang dijana secara rawak yang mana tidak mempunyai sifat rangkaian jalan raya ya...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2005
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/8238/1/24p%20ROHAIZAN%20RAMLAN.pdf |
_version_ | 1796869726960353280 |
---|---|
author | Ramlan, Rohaizan |
author_facet | Ramlan, Rohaizan |
author_sort | Ramlan, Rohaizan |
collection | UTHM |
description | Penggunaan teknologi moden dalam mencari rangkaian laluan terpendek
telah menyebabkan masalah pencarian laluan terpendek antara dua lokasi dapat
diselesaikan. Kebanyakkan kajian laluan terpendek menggunakan rangkaian yang
dijana secara rawak yang mana tidak mempunyai sifat rangkaian jalan raya yang
sebenar. Terdapat pelbagai kaedah klasik yang digunakan untuk mencari laluan
terpendek. Antara keadah-kaedah yang digunakan adalah Djikstra, Floyd- Warshall
dan Bellman-Ford. Akan tetapi, setiap kaedah berikut mempunyai kekangan dan
kelebihan untuk diimplementasi kepada rangkaian jalan raya sebenar. Penilaian akan
dibuat dengan pengiraan terhadap kompleksiti algoritma serta masa larian
menggunakan komputer. Berdasarkan penilaian, satu kaedah terbaik bagi mencari
laluan terpendek rangkaianjalan raya bagi negeri Johor dan Melaka dikenalpasti. |
first_indexed | 2024-03-05T21:59:04Z |
format | Thesis |
id | uthm.eprints-8238 |
institution | Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
language | English |
last_indexed | 2024-03-05T21:59:04Z |
publishDate | 2005 |
record_format | dspace |
spelling | uthm.eprints-82382023-02-07T03:35:33Z http://eprints.uthm.edu.my/8238/ Penilaian kaedah laluan terpendek:rangkaian jalan raya kajian kes: Negeri Johor Dan Melaka Ramlan, Rohaizan TE Highway engineering. Roads and pavements Penggunaan teknologi moden dalam mencari rangkaian laluan terpendek telah menyebabkan masalah pencarian laluan terpendek antara dua lokasi dapat diselesaikan. Kebanyakkan kajian laluan terpendek menggunakan rangkaian yang dijana secara rawak yang mana tidak mempunyai sifat rangkaian jalan raya yang sebenar. Terdapat pelbagai kaedah klasik yang digunakan untuk mencari laluan terpendek. Antara keadah-kaedah yang digunakan adalah Djikstra, Floyd- Warshall dan Bellman-Ford. Akan tetapi, setiap kaedah berikut mempunyai kekangan dan kelebihan untuk diimplementasi kepada rangkaian jalan raya sebenar. Penilaian akan dibuat dengan pengiraan terhadap kompleksiti algoritma serta masa larian menggunakan komputer. Berdasarkan penilaian, satu kaedah terbaik bagi mencari laluan terpendek rangkaianjalan raya bagi negeri Johor dan Melaka dikenalpasti. 2005-10 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/8238/1/24p%20ROHAIZAN%20RAMLAN.pdf Ramlan, Rohaizan (2005) Penilaian kaedah laluan terpendek:rangkaian jalan raya kajian kes: Negeri Johor Dan Melaka. Masters thesis, Universiti Teknologi Malaysia. |
spellingShingle | TE Highway engineering. Roads and pavements Ramlan, Rohaizan Penilaian kaedah laluan terpendek:rangkaian jalan raya kajian kes: Negeri Johor Dan Melaka |
title | Penilaian kaedah laluan terpendek:rangkaian jalan raya kajian kes: Negeri Johor Dan Melaka |
title_full | Penilaian kaedah laluan terpendek:rangkaian jalan raya kajian kes: Negeri Johor Dan Melaka |
title_fullStr | Penilaian kaedah laluan terpendek:rangkaian jalan raya kajian kes: Negeri Johor Dan Melaka |
title_full_unstemmed | Penilaian kaedah laluan terpendek:rangkaian jalan raya kajian kes: Negeri Johor Dan Melaka |
title_short | Penilaian kaedah laluan terpendek:rangkaian jalan raya kajian kes: Negeri Johor Dan Melaka |
title_sort | penilaian kaedah laluan terpendek rangkaian jalan raya kajian kes negeri johor dan melaka |
topic | TE Highway engineering. Roads and pavements |
url | http://eprints.uthm.edu.my/8238/1/24p%20ROHAIZAN%20RAMLAN.pdf |
work_keys_str_mv | AT ramlanrohaizan penilaiankaedahlaluanterpendekrangkaianjalanrayakajiankesnegerijohordanmelaka |