Merekabentuk dan menilai modul pengajaran dan pembelajaran mekanik pepejal 1 (mmpl) bagi kursus diploma kejuruteraan mekanikal

Mekanik Pepejal merupakan teras kepada bidang kejuruteraan Mekanikal. Faktor terpenting mempastikan para pelajar menguasai konsepnya adalah melalui proses pengajaran dan pembelajaran yang sempurna. Tinjauan awal kami ke atas keputusan peperiksaan semester bagi mata pelajaran Mekanik Pepejal bagi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ahmad, A.Azman
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2002
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/8535/1/24p%20A.AZMAN%20AHMAD.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8535/2/A.AZMAN%20AHMAD%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8535/3/A.AZMAN%20AHMAD%20WATERMARK.pdf
_version_ 1825710591316066304
author Ahmad, A.Azman
author_facet Ahmad, A.Azman
author_sort Ahmad, A.Azman
collection UTHM
description Mekanik Pepejal merupakan teras kepada bidang kejuruteraan Mekanikal. Faktor terpenting mempastikan para pelajar menguasai konsepnya adalah melalui proses pengajaran dan pembelajaran yang sempurna. Tinjauan awal kami ke atas keputusan peperiksaan semester bagi mata pelajaran Mekanik Pepejal bagi peringkat diploma di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO) menunjukkan bahawa kebanyakan pelajar hanya mendapat keputusan sederhana dalam matapelajaran tersebut. Kebanyakan responden iaitu para pensyarah mata pelajaran Mekanik Pepejal bersetuju bahawa keadaan tersebut disebabkan pelajar gagal menguasai konsep yang dipelajari. Di atas dasar tersebut, sebuah Modul Pengajaran dan Pembelajaran Mekanik Pepejall (MMPl) telah dihasilkan. Modul ini dibentuk berdasarkan Model Addie. Pendekatan yang digunakan bagi merekabentuk modul ini adalah berdasarkan strategi pengajaran direktifyang diharmonikan dengan gaya pembelajaran pelajar. Responden yang dipilih bagi kajian keberkesanan modul adalah terdiri daripada para pensyarah matapelajaran Mekanik Pepejal dari Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO) dan labatan Mekanik Gunaan Fakulti Kejuruteraan Mekanikal Universiti Teknologi Malaysia dan labatan Mekanikal Politeknik Kementerian Pendidikan Malaysia. Mereka telah diminta untuk menilai isi, sifat user friendly dan kebolehlaksanaan modul tersebut. Di samping itu, hubungan signifikan antara pengalaman mengajar matapelajaran dan penilaian M1v1P 1 turnt dilihat. Keputusan skor min menunjukkan isi kandungan, sifat user fiiendly dan kebolehlaksanaan MMPI yang hasilkan masih berada dalam tahap sederhana dalam membantu pensyarah menyampaikan konsep dengan berkesan kepada pelajar. Ujian korelasi menunjukkan bahawa tidak terdapat sebarang hubungan signifikan antara pengalaman pensyarah mengajar matapelajaran Mekanik Pepejal dengan penilaian MMPI.
first_indexed 2024-03-05T21:59:55Z
format Thesis
id uthm.eprints-8535
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
language English
English
English
last_indexed 2024-03-05T21:59:55Z
publishDate 2002
record_format dspace
spelling uthm.eprints-85352023-04-05T03:20:38Z http://eprints.uthm.edu.my/8535/ Merekabentuk dan menilai modul pengajaran dan pembelajaran mekanik pepejal 1 (mmpl) bagi kursus diploma kejuruteraan mekanikal Ahmad, A.Azman TJ Mechanical engineering and machinery Mekanik Pepejal merupakan teras kepada bidang kejuruteraan Mekanikal. Faktor terpenting mempastikan para pelajar menguasai konsepnya adalah melalui proses pengajaran dan pembelajaran yang sempurna. Tinjauan awal kami ke atas keputusan peperiksaan semester bagi mata pelajaran Mekanik Pepejal bagi peringkat diploma di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO) menunjukkan bahawa kebanyakan pelajar hanya mendapat keputusan sederhana dalam matapelajaran tersebut. Kebanyakan responden iaitu para pensyarah mata pelajaran Mekanik Pepejal bersetuju bahawa keadaan tersebut disebabkan pelajar gagal menguasai konsep yang dipelajari. Di atas dasar tersebut, sebuah Modul Pengajaran dan Pembelajaran Mekanik Pepejall (MMPl) telah dihasilkan. Modul ini dibentuk berdasarkan Model Addie. Pendekatan yang digunakan bagi merekabentuk modul ini adalah berdasarkan strategi pengajaran direktifyang diharmonikan dengan gaya pembelajaran pelajar. Responden yang dipilih bagi kajian keberkesanan modul adalah terdiri daripada para pensyarah matapelajaran Mekanik Pepejal dari Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO) dan labatan Mekanik Gunaan Fakulti Kejuruteraan Mekanikal Universiti Teknologi Malaysia dan labatan Mekanikal Politeknik Kementerian Pendidikan Malaysia. Mereka telah diminta untuk menilai isi, sifat user friendly dan kebolehlaksanaan modul tersebut. Di samping itu, hubungan signifikan antara pengalaman mengajar matapelajaran dan penilaian M1v1P 1 turnt dilihat. Keputusan skor min menunjukkan isi kandungan, sifat user fiiendly dan kebolehlaksanaan MMPI yang hasilkan masih berada dalam tahap sederhana dalam membantu pensyarah menyampaikan konsep dengan berkesan kepada pelajar. Ujian korelasi menunjukkan bahawa tidak terdapat sebarang hubungan signifikan antara pengalaman pensyarah mengajar matapelajaran Mekanik Pepejal dengan penilaian MMPI. 2002-09 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/8535/1/24p%20A.AZMAN%20AHMAD.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/8535/2/A.AZMAN%20AHMAD%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/8535/3/A.AZMAN%20AHMAD%20WATERMARK.pdf Ahmad, A.Azman (2002) Merekabentuk dan menilai modul pengajaran dan pembelajaran mekanik pepejal 1 (mmpl) bagi kursus diploma kejuruteraan mekanikal. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn.
spellingShingle TJ Mechanical engineering and machinery
Ahmad, A.Azman
Merekabentuk dan menilai modul pengajaran dan pembelajaran mekanik pepejal 1 (mmpl) bagi kursus diploma kejuruteraan mekanikal
title Merekabentuk dan menilai modul pengajaran dan pembelajaran mekanik pepejal 1 (mmpl) bagi kursus diploma kejuruteraan mekanikal
title_full Merekabentuk dan menilai modul pengajaran dan pembelajaran mekanik pepejal 1 (mmpl) bagi kursus diploma kejuruteraan mekanikal
title_fullStr Merekabentuk dan menilai modul pengajaran dan pembelajaran mekanik pepejal 1 (mmpl) bagi kursus diploma kejuruteraan mekanikal
title_full_unstemmed Merekabentuk dan menilai modul pengajaran dan pembelajaran mekanik pepejal 1 (mmpl) bagi kursus diploma kejuruteraan mekanikal
title_short Merekabentuk dan menilai modul pengajaran dan pembelajaran mekanik pepejal 1 (mmpl) bagi kursus diploma kejuruteraan mekanikal
title_sort merekabentuk dan menilai modul pengajaran dan pembelajaran mekanik pepejal 1 mmpl bagi kursus diploma kejuruteraan mekanikal
topic TJ Mechanical engineering and machinery
url http://eprints.uthm.edu.my/8535/1/24p%20A.AZMAN%20AHMAD.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8535/2/A.AZMAN%20AHMAD%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8535/3/A.AZMAN%20AHMAD%20WATERMARK.pdf
work_keys_str_mv AT ahmadaazman merekabentukdanmenilaimodulpengajarandanpembelajaranmekanikpepejal1mmplbagikursusdiplomakejuruteraanmekanikal