Short term performance evaluation of a rural road embankment with different reinforcement constructed on soft soil pertaining to vertical settlement

Pembinaanjalan raya di kawasan tanah lembut merupakaj suatu kebiasaan di selatan Semenanjung Malaysia terutamanya berhampiran kawasan pantai. Pelbagai masalah sering dihadapi semasa pembinaanjalan raya dijalankan di atas tanah lembut. Tanah lembut adalah kurang stabil dan mengalami enapan primer...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Abdurahman, Mohamad Nizar
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2005
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/8557/1/24p%20MOHAMAD%20NIIZAR%20ABDURAHMAN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8557/2/MOHAMAD%20NIIZAR%20ABDURAHMAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8557/3/MOHAMAD%20NIIZAR%20ABDURAHMAN%20WATERMARK.pdf
_version_ 1796869787343650816
author Abdurahman, Mohamad Nizar
author_facet Abdurahman, Mohamad Nizar
author_sort Abdurahman, Mohamad Nizar
collection UTHM
description Pembinaanjalan raya di kawasan tanah lembut merupakaj suatu kebiasaan di selatan Semenanjung Malaysia terutamanya berhampiran kawasan pantai. Pelbagai masalah sering dihadapi semasa pembinaanjalan raya dijalankan di atas tanah lembut. Tanah lembut adalah kurang stabil dan mengalami enapan primer dan enapan jangka masa panjang yang besar apabila dikenakan dengan pertambahan beban. Sebelum turapan dibuat di atas tanah lembut, kebiasaannya tanah tersebut akan diperkuatkan dahulu dengan menggunakan geotekstil. Ujikaji ini dijalankan untuk mendapatkan hubungkait di antara kekerapan beban dinamik menggunakan lori 5 tan dengan enapan bagijalan yang dibina di atas tanah lembut. Dalam kajian ini, dua (2) jenis geotekstil telah digunakan. Ianya adalah Rawell Geosynthetic Clay Liner(RGCL) dan Woven Geotextile(WG). Ujian dan pemerhatian yang berterusan dijalankan ke atas 3 model jalan skala penuh yang dibina di atas tanah lembut di Pusat Kajian Tanah Lembut(RECESS), KUiTTHO. Beban dengan menggunakan lori 5 tan dikenakan ke atas setiap bahagian jalan semasa proses pembebanan dinamik dan statik dijalankan. Daripada analisa yang dijalankan terhadap keputusan kajian, didapati bahawa semasa beban dinamik 50 pusingan sehari dikenakan ke atas jalan,nilai enapan bagi RGCL ialah 0.030 m dan 0.063 m, dan bagi WG pula ialah 0.168 m dan 0.082 m masing-masing bagi bahagian yang dikorek Om dan 0.5 m.Semasa beban dinamik sebanyak 100 pusingan sehari pula, nilai enapan bagi RGCL ialah 0.026 m dan 0.068 m, dan bagi WG pula ialah 0.168 m dan 0.088 m masing-masing bagi bahagian yang dikorek 0 m dan 0.5 m. Daripada data di atas, kita dapat melihat bahawa keberkesanan penggunaan RGCL adalah lebih baik jika dibandingkan dengan WG. Malah, dengan penambahan beban dinamik, nilai enapan juga turut bertambah.
first_indexed 2024-03-05T21:59:59Z
format Thesis
id uthm.eprints-8557
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
language English
English
English
last_indexed 2024-03-05T21:59:59Z
publishDate 2005
record_format dspace
spelling uthm.eprints-85572023-04-11T03:13:16Z http://eprints.uthm.edu.my/8557/ Short term performance evaluation of a rural road embankment with different reinforcement constructed on soft soil pertaining to vertical settlement Abdurahman, Mohamad Nizar TE Highway engineering. Roads and pavements TE250-278.8 Pavements and paved roads Pembinaanjalan raya di kawasan tanah lembut merupakaj suatu kebiasaan di selatan Semenanjung Malaysia terutamanya berhampiran kawasan pantai. Pelbagai masalah sering dihadapi semasa pembinaanjalan raya dijalankan di atas tanah lembut. Tanah lembut adalah kurang stabil dan mengalami enapan primer dan enapan jangka masa panjang yang besar apabila dikenakan dengan pertambahan beban. Sebelum turapan dibuat di atas tanah lembut, kebiasaannya tanah tersebut akan diperkuatkan dahulu dengan menggunakan geotekstil. Ujikaji ini dijalankan untuk mendapatkan hubungkait di antara kekerapan beban dinamik menggunakan lori 5 tan dengan enapan bagijalan yang dibina di atas tanah lembut. Dalam kajian ini, dua (2) jenis geotekstil telah digunakan. Ianya adalah Rawell Geosynthetic Clay Liner(RGCL) dan Woven Geotextile(WG). Ujian dan pemerhatian yang berterusan dijalankan ke atas 3 model jalan skala penuh yang dibina di atas tanah lembut di Pusat Kajian Tanah Lembut(RECESS), KUiTTHO. Beban dengan menggunakan lori 5 tan dikenakan ke atas setiap bahagian jalan semasa proses pembebanan dinamik dan statik dijalankan. Daripada analisa yang dijalankan terhadap keputusan kajian, didapati bahawa semasa beban dinamik 50 pusingan sehari dikenakan ke atas jalan,nilai enapan bagi RGCL ialah 0.030 m dan 0.063 m, dan bagi WG pula ialah 0.168 m dan 0.082 m masing-masing bagi bahagian yang dikorek Om dan 0.5 m.Semasa beban dinamik sebanyak 100 pusingan sehari pula, nilai enapan bagi RGCL ialah 0.026 m dan 0.068 m, dan bagi WG pula ialah 0.168 m dan 0.088 m masing-masing bagi bahagian yang dikorek 0 m dan 0.5 m. Daripada data di atas, kita dapat melihat bahawa keberkesanan penggunaan RGCL adalah lebih baik jika dibandingkan dengan WG. Malah, dengan penambahan beban dinamik, nilai enapan juga turut bertambah. 2005-04 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/8557/1/24p%20MOHAMAD%20NIIZAR%20ABDURAHMAN.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/8557/2/MOHAMAD%20NIIZAR%20ABDURAHMAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/8557/3/MOHAMAD%20NIIZAR%20ABDURAHMAN%20WATERMARK.pdf Abdurahman, Mohamad Nizar (2005) Short term performance evaluation of a rural road embankment with different reinforcement constructed on soft soil pertaining to vertical settlement. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn.
spellingShingle TE Highway engineering. Roads and pavements
TE250-278.8 Pavements and paved roads
Abdurahman, Mohamad Nizar
Short term performance evaluation of a rural road embankment with different reinforcement constructed on soft soil pertaining to vertical settlement
title Short term performance evaluation of a rural road embankment with different reinforcement constructed on soft soil pertaining to vertical settlement
title_full Short term performance evaluation of a rural road embankment with different reinforcement constructed on soft soil pertaining to vertical settlement
title_fullStr Short term performance evaluation of a rural road embankment with different reinforcement constructed on soft soil pertaining to vertical settlement
title_full_unstemmed Short term performance evaluation of a rural road embankment with different reinforcement constructed on soft soil pertaining to vertical settlement
title_short Short term performance evaluation of a rural road embankment with different reinforcement constructed on soft soil pertaining to vertical settlement
title_sort short term performance evaluation of a rural road embankment with different reinforcement constructed on soft soil pertaining to vertical settlement
topic TE Highway engineering. Roads and pavements
TE250-278.8 Pavements and paved roads
url http://eprints.uthm.edu.my/8557/1/24p%20MOHAMAD%20NIIZAR%20ABDURAHMAN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8557/2/MOHAMAD%20NIIZAR%20ABDURAHMAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8557/3/MOHAMAD%20NIIZAR%20ABDURAHMAN%20WATERMARK.pdf
work_keys_str_mv AT abdurahmanmohamadnizar shorttermperformanceevaluationofaruralroadembankmentwithdifferentreinforcementconstructedonsoftsoilpertainingtoverticalsettlement