Meninjau tahap penglibatan orang dewasa dalam pendidikan teknik dan vokasional melalui kelas anjuran bahagian kemajuan masyarakat (KEMAS)

Kajian kes ini dibuat adalah bertujuan untuk meninjau tahap penglibatan orang dewasa dalam pendidikan teknik dan vokasional melalui kelas anjuran Babagian Kemajuan Masyarakat (KEMAS). Tahap pengibatan ini dilihat dari segi alasan penyertaan mereka, faktor dorongan serta kesan terhadap beberapa as...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Idris, Isratun
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2001
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/8646/1/24p%20ISRATUN%20IDRIS.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8646/2/ISRATUN%20IDRIS%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8646/3/ISRATUN%20IDRIS%20WATERMARK.pdf
_version_ 1825710612618936320
author Idris, Isratun
author_facet Idris, Isratun
author_sort Idris, Isratun
collection UTHM
description Kajian kes ini dibuat adalah bertujuan untuk meninjau tahap penglibatan orang dewasa dalam pendidikan teknik dan vokasional melalui kelas anjuran Babagian Kemajuan Masyarakat (KEMAS). Tahap pengibatan ini dilihat dari segi alasan penyertaan mereka, faktor dorongan serta kesan terhadap beberapa aspek. Kajian ini dijalankan di sekitar kawasan KEMAS Sri Gading dengan populasinya ialah 130 orang dan sampel kajian sebanyak 100 telah diambil. Dapatan kajian yang diperolebi menunjukkan bahawa orang dewasa menyertai kelas kemabiran yang dianjurkan kerana beberapa alasan dan antaranya ialah minat belajar, menambahkan kemahiran, rnengisi masa lapang dan sebagainya. Dari segi dorongan, hasil kajian menunjukkan orang dewasa menyertai kelas kemahiran ini dengan dorongan diri sendiri, sahabat dan keluarga. Akhir sekali perkara yang di kaji ialah kesan kerana mengikuti kelas kemahiran yang dianjurkan iaitu mereka mendapat kemahiran yang diperlukan, dapat mengisi masa lapang, menambah ilmu dan lain-lain lagi. Pada keseluruhannya boleh dikatakan penglibatan orang dewasa di dalam kelas kemahiran ini mampu memenuhi hasrat kerajaan untuk menanam budaya pembelajaran sepanjang hayat.
first_indexed 2024-03-05T22:00:15Z
format Thesis
id uthm.eprints-8646
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
language English
English
English
last_indexed 2024-03-05T22:00:15Z
publishDate 2001
record_format dspace
spelling uthm.eprints-86462023-05-02T02:12:46Z http://eprints.uthm.edu.my/8646/ Meninjau tahap penglibatan orang dewasa dalam pendidikan teknik dan vokasional melalui kelas anjuran bahagian kemajuan masyarakat (KEMAS) Idris, Isratun LC Special aspects of education LC980-1099.5 Types of education Kajian kes ini dibuat adalah bertujuan untuk meninjau tahap penglibatan orang dewasa dalam pendidikan teknik dan vokasional melalui kelas anjuran Babagian Kemajuan Masyarakat (KEMAS). Tahap pengibatan ini dilihat dari segi alasan penyertaan mereka, faktor dorongan serta kesan terhadap beberapa aspek. Kajian ini dijalankan di sekitar kawasan KEMAS Sri Gading dengan populasinya ialah 130 orang dan sampel kajian sebanyak 100 telah diambil. Dapatan kajian yang diperolebi menunjukkan bahawa orang dewasa menyertai kelas kemabiran yang dianjurkan kerana beberapa alasan dan antaranya ialah minat belajar, menambahkan kemahiran, rnengisi masa lapang dan sebagainya. Dari segi dorongan, hasil kajian menunjukkan orang dewasa menyertai kelas kemahiran ini dengan dorongan diri sendiri, sahabat dan keluarga. Akhir sekali perkara yang di kaji ialah kesan kerana mengikuti kelas kemahiran yang dianjurkan iaitu mereka mendapat kemahiran yang diperlukan, dapat mengisi masa lapang, menambah ilmu dan lain-lain lagi. Pada keseluruhannya boleh dikatakan penglibatan orang dewasa di dalam kelas kemahiran ini mampu memenuhi hasrat kerajaan untuk menanam budaya pembelajaran sepanjang hayat. 2001-09 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/8646/1/24p%20ISRATUN%20IDRIS.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/8646/2/ISRATUN%20IDRIS%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/8646/3/ISRATUN%20IDRIS%20WATERMARK.pdf Idris, Isratun (2001) Meninjau tahap penglibatan orang dewasa dalam pendidikan teknik dan vokasional melalui kelas anjuran bahagian kemajuan masyarakat (KEMAS). Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn.
spellingShingle LC Special aspects of education
LC980-1099.5 Types of education
Idris, Isratun
Meninjau tahap penglibatan orang dewasa dalam pendidikan teknik dan vokasional melalui kelas anjuran bahagian kemajuan masyarakat (KEMAS)
title Meninjau tahap penglibatan orang dewasa dalam pendidikan teknik dan vokasional melalui kelas anjuran bahagian kemajuan masyarakat (KEMAS)
title_full Meninjau tahap penglibatan orang dewasa dalam pendidikan teknik dan vokasional melalui kelas anjuran bahagian kemajuan masyarakat (KEMAS)
title_fullStr Meninjau tahap penglibatan orang dewasa dalam pendidikan teknik dan vokasional melalui kelas anjuran bahagian kemajuan masyarakat (KEMAS)
title_full_unstemmed Meninjau tahap penglibatan orang dewasa dalam pendidikan teknik dan vokasional melalui kelas anjuran bahagian kemajuan masyarakat (KEMAS)
title_short Meninjau tahap penglibatan orang dewasa dalam pendidikan teknik dan vokasional melalui kelas anjuran bahagian kemajuan masyarakat (KEMAS)
title_sort meninjau tahap penglibatan orang dewasa dalam pendidikan teknik dan vokasional melalui kelas anjuran bahagian kemajuan masyarakat kemas
topic LC Special aspects of education
LC980-1099.5 Types of education
url http://eprints.uthm.edu.my/8646/1/24p%20ISRATUN%20IDRIS.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8646/2/ISRATUN%20IDRIS%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8646/3/ISRATUN%20IDRIS%20WATERMARK.pdf
work_keys_str_mv AT idrisisratun meninjautahappenglibatanorangdewasadalampendidikanteknikdanvokasionalmelaluikelasanjuranbahagiankemajuanmasyarakatkemas