Sistem penilaian kemahiran Kejuruteraan Awam anjuran Majlis Latihan Vokasional Kebangsaan

Tujuan kajian ini dibuat adalah untuk mengetahui punca-punca kegagalan pelatih-pelatih dalam menghadapi Peperiksaan Kemahiran Malaysia bagi kursus Kejuruteraan A warn yang dikendalikan oleh Majlis Latihan Vokasional Kebangsaan (MLVK). Pelatih-pelatih ini telah mengikuti latihan kemahiran selama l...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Khalid, Kamarudin
Format: Thesis
Language:English
Published: 1996
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/8648/1/24p%20KAMARUDIN%20KHALID.pdf
_version_ 1825710613011103744
author Khalid, Kamarudin
author_facet Khalid, Kamarudin
author_sort Khalid, Kamarudin
collection UTHM
description Tujuan kajian ini dibuat adalah untuk mengetahui punca-punca kegagalan pelatih-pelatih dalam menghadapi Peperiksaan Kemahiran Malaysia bagi kursus Kejuruteraan A warn yang dikendalikan oleh Majlis Latihan Vokasional Kebangsaan (MLVK). Pelatih-pelatih ini telah mengikuti latihan kemahiran selama lebih kurang dua tahun di mana sebahagian daripada mereka adalah terdiri daripada guru-guru iepasan Maktab Perguruan Teknik yang telah mempunyai banyak pengalaman dan kemahiran tetapi turut gagal apabila menduduki peperiksaan kemahiran tersebut khasnya pada Tahap Pertengahan dan Tinggi. Kajian ini dilakukan melalui kaedah soal selidek dan temubual terhadap responden yang terdiri daripada pengajarpengajar di mstitusi-institusi kemahiran. Hasil daripada kajian ini akan dapat memberitahu pihak-pihak yang berkenaan mengenai punca-punca sebenar mengapa terjadinya kegagalan pelatih dalam sistem penilaian secara peperiksaan. Seterusnya, seteiah mengenalpasti segala kelebihan dan kelemahan di antara kaedah penilaian secara peperiksaan dan pentauliahan adalah diharapkan kajian ini akan menjadi garis panduan kepada institusi-institusi kemahiran untuk memilih sama ada untuk menggunakan sistem penilaian secara peperiksaan ataupun pentauliahan yang mana sistem pentauliahan ini telah diperkenalkan pada tahun 1993. Dengan ini adalah diharapkan peratus kelulusan bagi kursus-kusus kemahiran dalam bidang Kejuruteraan Awam dapat ditingkatkan lagi pada masa akan datang tanpa menjejaskan kualiti latihan kemahiran yang sedia ada.
first_indexed 2024-03-05T22:00:16Z
format Thesis
id uthm.eprints-8648
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-05T22:00:16Z
publishDate 1996
record_format dspace
spelling uthm.eprints-86482023-05-02T02:12:54Z http://eprints.uthm.edu.my/8648/ Sistem penilaian kemahiran Kejuruteraan Awam anjuran Majlis Latihan Vokasional Kebangsaan Khalid, Kamarudin LC Special aspects of education LC980-1099.5 Types of education Tujuan kajian ini dibuat adalah untuk mengetahui punca-punca kegagalan pelatih-pelatih dalam menghadapi Peperiksaan Kemahiran Malaysia bagi kursus Kejuruteraan A warn yang dikendalikan oleh Majlis Latihan Vokasional Kebangsaan (MLVK). Pelatih-pelatih ini telah mengikuti latihan kemahiran selama lebih kurang dua tahun di mana sebahagian daripada mereka adalah terdiri daripada guru-guru iepasan Maktab Perguruan Teknik yang telah mempunyai banyak pengalaman dan kemahiran tetapi turut gagal apabila menduduki peperiksaan kemahiran tersebut khasnya pada Tahap Pertengahan dan Tinggi. Kajian ini dilakukan melalui kaedah soal selidek dan temubual terhadap responden yang terdiri daripada pengajarpengajar di mstitusi-institusi kemahiran. Hasil daripada kajian ini akan dapat memberitahu pihak-pihak yang berkenaan mengenai punca-punca sebenar mengapa terjadinya kegagalan pelatih dalam sistem penilaian secara peperiksaan. Seterusnya, seteiah mengenalpasti segala kelebihan dan kelemahan di antara kaedah penilaian secara peperiksaan dan pentauliahan adalah diharapkan kajian ini akan menjadi garis panduan kepada institusi-institusi kemahiran untuk memilih sama ada untuk menggunakan sistem penilaian secara peperiksaan ataupun pentauliahan yang mana sistem pentauliahan ini telah diperkenalkan pada tahun 1993. Dengan ini adalah diharapkan peratus kelulusan bagi kursus-kusus kemahiran dalam bidang Kejuruteraan Awam dapat ditingkatkan lagi pada masa akan datang tanpa menjejaskan kualiti latihan kemahiran yang sedia ada. 1996-10 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/8648/1/24p%20KAMARUDIN%20KHALID.pdf Khalid, Kamarudin (1996) Sistem penilaian kemahiran Kejuruteraan Awam anjuran Majlis Latihan Vokasional Kebangsaan. Masters thesis, Universiti Teknologi Malaysia.
spellingShingle LC Special aspects of education
LC980-1099.5 Types of education
Khalid, Kamarudin
Sistem penilaian kemahiran Kejuruteraan Awam anjuran Majlis Latihan Vokasional Kebangsaan
title Sistem penilaian kemahiran Kejuruteraan Awam anjuran Majlis Latihan Vokasional Kebangsaan
title_full Sistem penilaian kemahiran Kejuruteraan Awam anjuran Majlis Latihan Vokasional Kebangsaan
title_fullStr Sistem penilaian kemahiran Kejuruteraan Awam anjuran Majlis Latihan Vokasional Kebangsaan
title_full_unstemmed Sistem penilaian kemahiran Kejuruteraan Awam anjuran Majlis Latihan Vokasional Kebangsaan
title_short Sistem penilaian kemahiran Kejuruteraan Awam anjuran Majlis Latihan Vokasional Kebangsaan
title_sort sistem penilaian kemahiran kejuruteraan awam anjuran majlis latihan vokasional kebangsaan
topic LC Special aspects of education
LC980-1099.5 Types of education
url http://eprints.uthm.edu.my/8648/1/24p%20KAMARUDIN%20KHALID.pdf
work_keys_str_mv AT khalidkamarudin sistempenilaiankemahirankejuruteraanawamanjuranmajlislatihanvokasionalkebangsaan