Penghasilan dan penilaian modul pengujian ke atas konkrit basah bagi pelajar kursus kejuruteraan awam
Kajian ini bertujuan untuk menghasilkan sebuah modul pengujian konkrit sebagai rujukan kepada pelajar Kejuruteraan Awam. Seterusnya modul akan dinilai dari segi bentuk dan ciri modul yang bersesuai dengan kehendak pengguna. Penilaian bentuk dan ciri modul adalah berdasarkan empat ciri iaitu pengg...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/8669/1/24p%20ZAKI%20HASAN.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8669/2/ZAKI%20HASAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8669/3/ZAKI%20HASAN%20WATERMARK.pdf |
Summary: | Kajian ini bertujuan untuk menghasilkan sebuah modul pengujian konkrit
sebagai rujukan kepada pelajar Kejuruteraan Awam. Seterusnya modul akan dinilai dari
segi bentuk dan ciri modul yang bersesuai dengan kehendak pengguna. Penilaian bentuk
dan ciri modul adalah berdasarkan empat ciri iaitu penggunaan gambar dan jadual,
susunan bahasa, isi kandungan dan modul sebagai panduan dalam proses pembelajaran.
Rekabentuk kajian ialah berbentuk deskriptif. Manakala jenis kajian ialah kuantitatif
iaitu kajian yang melibatkan pengumpulan data. Instrumen kajian ialah borang soal
selidik yang mempunyai beberapa bahagian yang boleh menjawab persoalan kajian.
Kaedah analisis yang digunakan ialah Alpha Cronbach untuk mencari nilai
kebolehpercayaan instrumen kajian. Nilai kebolehpercayaan daripada kajian rintis ialah
0.9737. Analisis dijalankan menggunakan perisian SPSS. Data dianalisis secara
kuantitatif bagi mendapatkan nilai skor min, frekuensi dan peratusan. Populasi kajian
ialah pelajar di Politeknik Kota Melaka iaitu pelajar sijil kejuruteraan Awam semester 2.
Sampel kajian seramai 39 orang telah dipilih ketika Post Test dijalankan. Basil daripada
analisis data menunjukkan nilai skor min bagi bahagian isi kandungan ialah 4.13.
Manakala dari aspek pengunaan gambar dan jadual pula, nilai skor min ialah 4.10. Nilai
skor min bagi panduan modul dan susunan bahasa ialah 4.16 dan 4.04. Oleh ilu
dapatlah disimpulkan bahawa modul pembelajaran yang dibangunkan ini mememenuhi
objektif penghasilan modul berdasarkan hasil analisis yang telah dilakukan. |
---|