Pembangunan modul pembelajaran lukisan kejuruteraan awam bagi pelajar KUiTTHO
Kajian ini bertujuan untuk membangunkan sebuah modul pembelajaran Lukisan Kejuruteraan. Objektif pembangunan modul ialah isi kandungan modul mestilah memenuhi kurikulum subjek Lukisan Kejuruteraan, mempunyai tahap kebolehlaksanaan yang tinggi serta bersifat mesra pengguna. Skop kajian menjurus ke...
Hlavní autor: | |
---|---|
Médium: | Diplomová práce |
Jazyk: | English English English |
Vydáno: |
2003
|
Témata: | |
On-line přístup: | http://eprints.uthm.edu.my/8681/1/24p%20HASYIMUNFAZLIE%20MUHAMAD%20YUSOFF.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8681/2/HASYIMUNFAZLIE%20MUHAMAD%20YUSOFF%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8681/3/HASYIMUNFAZLIE%20MUHAMAD%20YUSOFF%20WATERMARK.pdf |
_version_ | 1825710619396931584 |
---|---|
author | Muhamad Yusoff, Hasyimunfazlie |
author_facet | Muhamad Yusoff, Hasyimunfazlie |
author_sort | Muhamad Yusoff, Hasyimunfazlie |
collection | UTHM |
description | Kajian ini bertujuan untuk membangunkan sebuah modul pembelajaran Lukisan
Kejuruteraan. Objektif pembangunan modul ialah isi kandungan modul mestilah
memenuhi kurikulum subjek Lukisan Kejuruteraan, mempunyai tahap kebolehlaksanaan
yang tinggi serta bersifat mesra pengguna. Skop kajian menjurus kepada pelajar Ijazah
Saijana Muda PTV di KUiTTHO. Rekabentuk kajian ialah berbentuk deskriptif.
Manakala jenis kajian ialah kuantitatif iaitu kajian yang melibatkan pengumpulan data.
Instrumen kajian ialah borang soal selidik yang mempunyai beberapa bahagian yang
boleh menjawab persoalan kajian. Kaedah analisis yang digunakan ialah Alpha
Cronbach untuk mencari nilai kebolehpercayaan instrumen kajian. Nilai
kebolehpercayaan daripada kajian rintis ialah 0.8039. Analisis dijalankan menggunakan
perisian SPSS. Data dianalisis secara kuantitatif bagi mendapatkan nilai skor min,
frekuensi dan peratusan. Sampel kajian seramai 23 orang telah dipilih ketika Post Test
dijalankan. Hasil daripada analisis data menunjukkan nilai skor min bagi bahagian isi
kandungan ialah 4.08. Manakala dari aspek tahap kebolehlaksanaan pula, nilai skor min
ialah 4.18. Nilai skor min bagi aspek mesra pengguna ialah 4.17. Oleh itu dapatlah
disimpulkan bahawa modul pembelajaran yang dibangunkan ini mememenuhi objektif
penghasilan modul berdasarkan hasil analisis yang telah dilakukan. Pengkaji
mencadangkan modul ini dimumikan lagi ke dalam bentuk CD serta pertambahan isi
kandungan supaya dapat digunakan oleh pelajar lain. |
first_indexed | 2024-03-05T22:00:22Z |
format | Thesis |
id | uthm.eprints-8681 |
institution | Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
language | English English English |
last_indexed | 2024-03-05T22:00:22Z |
publishDate | 2003 |
record_format | dspace |
spelling | uthm.eprints-86812023-05-02T02:15:36Z http://eprints.uthm.edu.my/8681/ Pembangunan modul pembelajaran lukisan kejuruteraan awam bagi pelajar KUiTTHO Muhamad Yusoff, Hasyimunfazlie TA Engineering (General). Civil engineering (General) Kajian ini bertujuan untuk membangunkan sebuah modul pembelajaran Lukisan Kejuruteraan. Objektif pembangunan modul ialah isi kandungan modul mestilah memenuhi kurikulum subjek Lukisan Kejuruteraan, mempunyai tahap kebolehlaksanaan yang tinggi serta bersifat mesra pengguna. Skop kajian menjurus kepada pelajar Ijazah Saijana Muda PTV di KUiTTHO. Rekabentuk kajian ialah berbentuk deskriptif. Manakala jenis kajian ialah kuantitatif iaitu kajian yang melibatkan pengumpulan data. Instrumen kajian ialah borang soal selidik yang mempunyai beberapa bahagian yang boleh menjawab persoalan kajian. Kaedah analisis yang digunakan ialah Alpha Cronbach untuk mencari nilai kebolehpercayaan instrumen kajian. Nilai kebolehpercayaan daripada kajian rintis ialah 0.8039. Analisis dijalankan menggunakan perisian SPSS. Data dianalisis secara kuantitatif bagi mendapatkan nilai skor min, frekuensi dan peratusan. Sampel kajian seramai 23 orang telah dipilih ketika Post Test dijalankan. Hasil daripada analisis data menunjukkan nilai skor min bagi bahagian isi kandungan ialah 4.08. Manakala dari aspek tahap kebolehlaksanaan pula, nilai skor min ialah 4.18. Nilai skor min bagi aspek mesra pengguna ialah 4.17. Oleh itu dapatlah disimpulkan bahawa modul pembelajaran yang dibangunkan ini mememenuhi objektif penghasilan modul berdasarkan hasil analisis yang telah dilakukan. Pengkaji mencadangkan modul ini dimumikan lagi ke dalam bentuk CD serta pertambahan isi kandungan supaya dapat digunakan oleh pelajar lain. 2003-09 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/8681/1/24p%20HASYIMUNFAZLIE%20MUHAMAD%20YUSOFF.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/8681/2/HASYIMUNFAZLIE%20MUHAMAD%20YUSOFF%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/8681/3/HASYIMUNFAZLIE%20MUHAMAD%20YUSOFF%20WATERMARK.pdf Muhamad Yusoff, Hasyimunfazlie (2003) Pembangunan modul pembelajaran lukisan kejuruteraan awam bagi pelajar KUiTTHO. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn. |
spellingShingle | TA Engineering (General). Civil engineering (General) Muhamad Yusoff, Hasyimunfazlie Pembangunan modul pembelajaran lukisan kejuruteraan awam bagi pelajar KUiTTHO |
title | Pembangunan modul pembelajaran lukisan kejuruteraan awam bagi pelajar KUiTTHO |
title_full | Pembangunan modul pembelajaran lukisan kejuruteraan awam bagi pelajar KUiTTHO |
title_fullStr | Pembangunan modul pembelajaran lukisan kejuruteraan awam bagi pelajar KUiTTHO |
title_full_unstemmed | Pembangunan modul pembelajaran lukisan kejuruteraan awam bagi pelajar KUiTTHO |
title_short | Pembangunan modul pembelajaran lukisan kejuruteraan awam bagi pelajar KUiTTHO |
title_sort | pembangunan modul pembelajaran lukisan kejuruteraan awam bagi pelajar kuittho |
topic | TA Engineering (General). Civil engineering (General) |
url | http://eprints.uthm.edu.my/8681/1/24p%20HASYIMUNFAZLIE%20MUHAMAD%20YUSOFF.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8681/2/HASYIMUNFAZLIE%20MUHAMAD%20YUSOFF%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8681/3/HASYIMUNFAZLIE%20MUHAMAD%20YUSOFF%20WATERMARK.pdf |
work_keys_str_mv | AT muhamadyusoffhasyimunfazlie pembangunanmodulpembelajaranlukisankejuruteraanawambagipelajarkuittho |