Pembangunan modul pembelajaran lukisan kejuruteraan awam bagi pelajar KUiTTHO

Kajian ini bertujuan untuk membangunkan sebuah modul pembelajaran Lukisan Kejuruteraan. Objektif pembangunan modul ialah isi kandungan modul mestilah memenuhi kurikulum subjek Lukisan Kejuruteraan, mempunyai tahap kebolehlaksanaan yang tinggi serta bersifat mesra pengguna. Skop kajian menjurus ke...

Celý popis

Podrobná bibliografie
Hlavní autor: Muhamad Yusoff, Hasyimunfazlie
Médium: Diplomová práce
Jazyk:English
English
English
Vydáno: 2003
Témata:
On-line přístup:http://eprints.uthm.edu.my/8681/1/24p%20HASYIMUNFAZLIE%20MUHAMAD%20YUSOFF.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8681/2/HASYIMUNFAZLIE%20MUHAMAD%20YUSOFF%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8681/3/HASYIMUNFAZLIE%20MUHAMAD%20YUSOFF%20WATERMARK.pdf
_version_ 1825710619396931584
author Muhamad Yusoff, Hasyimunfazlie
author_facet Muhamad Yusoff, Hasyimunfazlie
author_sort Muhamad Yusoff, Hasyimunfazlie
collection UTHM
description Kajian ini bertujuan untuk membangunkan sebuah modul pembelajaran Lukisan Kejuruteraan. Objektif pembangunan modul ialah isi kandungan modul mestilah memenuhi kurikulum subjek Lukisan Kejuruteraan, mempunyai tahap kebolehlaksanaan yang tinggi serta bersifat mesra pengguna. Skop kajian menjurus kepada pelajar Ijazah Saijana Muda PTV di KUiTTHO. Rekabentuk kajian ialah berbentuk deskriptif. Manakala jenis kajian ialah kuantitatif iaitu kajian yang melibatkan pengumpulan data. Instrumen kajian ialah borang soal selidik yang mempunyai beberapa bahagian yang boleh menjawab persoalan kajian. Kaedah analisis yang digunakan ialah Alpha Cronbach untuk mencari nilai kebolehpercayaan instrumen kajian. Nilai kebolehpercayaan daripada kajian rintis ialah 0.8039. Analisis dijalankan menggunakan perisian SPSS. Data dianalisis secara kuantitatif bagi mendapatkan nilai skor min, frekuensi dan peratusan. Sampel kajian seramai 23 orang telah dipilih ketika Post Test dijalankan. Hasil daripada analisis data menunjukkan nilai skor min bagi bahagian isi kandungan ialah 4.08. Manakala dari aspek tahap kebolehlaksanaan pula, nilai skor min ialah 4.18. Nilai skor min bagi aspek mesra pengguna ialah 4.17. Oleh itu dapatlah disimpulkan bahawa modul pembelajaran yang dibangunkan ini mememenuhi objektif penghasilan modul berdasarkan hasil analisis yang telah dilakukan. Pengkaji mencadangkan modul ini dimumikan lagi ke dalam bentuk CD serta pertambahan isi kandungan supaya dapat digunakan oleh pelajar lain.
first_indexed 2024-03-05T22:00:22Z
format Thesis
id uthm.eprints-8681
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
language English
English
English
last_indexed 2024-03-05T22:00:22Z
publishDate 2003
record_format dspace
spelling uthm.eprints-86812023-05-02T02:15:36Z http://eprints.uthm.edu.my/8681/ Pembangunan modul pembelajaran lukisan kejuruteraan awam bagi pelajar KUiTTHO Muhamad Yusoff, Hasyimunfazlie TA Engineering (General). Civil engineering (General) Kajian ini bertujuan untuk membangunkan sebuah modul pembelajaran Lukisan Kejuruteraan. Objektif pembangunan modul ialah isi kandungan modul mestilah memenuhi kurikulum subjek Lukisan Kejuruteraan, mempunyai tahap kebolehlaksanaan yang tinggi serta bersifat mesra pengguna. Skop kajian menjurus kepada pelajar Ijazah Saijana Muda PTV di KUiTTHO. Rekabentuk kajian ialah berbentuk deskriptif. Manakala jenis kajian ialah kuantitatif iaitu kajian yang melibatkan pengumpulan data. Instrumen kajian ialah borang soal selidik yang mempunyai beberapa bahagian yang boleh menjawab persoalan kajian. Kaedah analisis yang digunakan ialah Alpha Cronbach untuk mencari nilai kebolehpercayaan instrumen kajian. Nilai kebolehpercayaan daripada kajian rintis ialah 0.8039. Analisis dijalankan menggunakan perisian SPSS. Data dianalisis secara kuantitatif bagi mendapatkan nilai skor min, frekuensi dan peratusan. Sampel kajian seramai 23 orang telah dipilih ketika Post Test dijalankan. Hasil daripada analisis data menunjukkan nilai skor min bagi bahagian isi kandungan ialah 4.08. Manakala dari aspek tahap kebolehlaksanaan pula, nilai skor min ialah 4.18. Nilai skor min bagi aspek mesra pengguna ialah 4.17. Oleh itu dapatlah disimpulkan bahawa modul pembelajaran yang dibangunkan ini mememenuhi objektif penghasilan modul berdasarkan hasil analisis yang telah dilakukan. Pengkaji mencadangkan modul ini dimumikan lagi ke dalam bentuk CD serta pertambahan isi kandungan supaya dapat digunakan oleh pelajar lain. 2003-09 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/8681/1/24p%20HASYIMUNFAZLIE%20MUHAMAD%20YUSOFF.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/8681/2/HASYIMUNFAZLIE%20MUHAMAD%20YUSOFF%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/8681/3/HASYIMUNFAZLIE%20MUHAMAD%20YUSOFF%20WATERMARK.pdf Muhamad Yusoff, Hasyimunfazlie (2003) Pembangunan modul pembelajaran lukisan kejuruteraan awam bagi pelajar KUiTTHO. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn.
spellingShingle TA Engineering (General). Civil engineering (General)
Muhamad Yusoff, Hasyimunfazlie
Pembangunan modul pembelajaran lukisan kejuruteraan awam bagi pelajar KUiTTHO
title Pembangunan modul pembelajaran lukisan kejuruteraan awam bagi pelajar KUiTTHO
title_full Pembangunan modul pembelajaran lukisan kejuruteraan awam bagi pelajar KUiTTHO
title_fullStr Pembangunan modul pembelajaran lukisan kejuruteraan awam bagi pelajar KUiTTHO
title_full_unstemmed Pembangunan modul pembelajaran lukisan kejuruteraan awam bagi pelajar KUiTTHO
title_short Pembangunan modul pembelajaran lukisan kejuruteraan awam bagi pelajar KUiTTHO
title_sort pembangunan modul pembelajaran lukisan kejuruteraan awam bagi pelajar kuittho
topic TA Engineering (General). Civil engineering (General)
url http://eprints.uthm.edu.my/8681/1/24p%20HASYIMUNFAZLIE%20MUHAMAD%20YUSOFF.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8681/2/HASYIMUNFAZLIE%20MUHAMAD%20YUSOFF%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8681/3/HASYIMUNFAZLIE%20MUHAMAD%20YUSOFF%20WATERMARK.pdf
work_keys_str_mv AT muhamadyusoffhasyimunfazlie pembangunanmodulpembelajaranlukisankejuruteraanawambagipelajarkuittho