Penghasilan sistem e-template modul pusat pendidikan berterusan (PBB) KUiTTHO : kajian kebolehgunaan di KUiTTHO
Perkembangan e-learning yang semakin pesat memberi saingan dan cabaran baru kepada setiap institusi pendidikan. Oleh yang demikian, perancangan yang strategik seperti promosi yang berkesan, penyediaan bahan-bahan pengajaran yang berkualiti dan fleksibel amatlah diperlukan untuk memastikan perlaks...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/8682/1/24p%20INTAN%20SHAZILA%20SAMSUDIN.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8682/2/INTAN%20SHAZILA%20SAMSUDIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8682/3/INTAN%20SHAZILA%20SAMSUDIN%20WATERMARK.pdf |
Summary: | Perkembangan e-learning yang semakin pesat memberi saingan dan cabaran
baru kepada setiap institusi pendidikan. Oleh yang demikian, perancangan yang
strategik seperti promosi yang berkesan, penyediaan bahan-bahan pengajaran yang
berkualiti dan fleksibel amatlah diperlukan untuk memastikan perlaksanaan yang
beijaya. Kajian yang berbentuk tinjauan ini bertujuan untuk membangunkan Sistem e
-Template Modul Pusat Pendidikan Berterusan (PPB), KUiTTHO, dan menilainya
dari aspek kualitatif dan kuantitatif. Penilaian dilakukan ke atas kebolehgunaan,
mesra pengguna dan kesesuaian ciri-ciri sistem tersebut. Sampel kajian beijumlah 30
orang dan instrumen yang digunakan ialah soal selidik dan temubual. Data-data
dianalisis menggunakan Statistical Packages for Social Sciences Version 11.0
(SPSS). Analisis data adalah melibatkan skor min dan Korelasi Spearman's rho.
Dapatan kajian menunjukkan sistem e-Template Modul amat diperlukan oleh
pensyarah KUiTTHO. Dapatan kajian ini juga mendapati bahawa kebolehgunaan
dan mesra pengguna berada di tahap tinggi (skor min 3.81 dan 3.93) sementara
kesesuaian ciri-ciri berada di tahap sederhana (skor min 3.78). Walau bagaimanapun,
keberkesanan sistem adalah pada tahap yang tinggi (skor min 3.84). Dapatan kajian
juga mendapati tidak terdapat hubungan yang signifikan antara pengalaman
pensyarah dan persepsi kebolehgunaan sistem. Dengan ini dapat disimpulkan
bahawa sistem boleh digunakan oleh semua lapisan pengguna tanpa memerlukan
pengalaman dalam pembangunan modul. Pada masa hadapan, diharapkan kajian
lebih menyeluruh dapat dilakukan terutamanya dari aspek rekabentuk dan ciri-ciri e-
Template Modul yang lebih baik bagi mengatasi kelemahan sistem yang telah
dibangunkan. |
---|