Penghasilan modul pengajaran kendiri (MPK) mata pelajaran teknologi binaan dan bahan II bagi kegunaan pensyarah dan pelajar kursus ukur bahan di Politeknik Sultan Halim Mu'adzam Shah

Para pendidik sedar akan kewujudan perbezaan individu di kalangan para pelajar. Dalarn beberapa keadaan, mereka marnpu untuk membantu meringankan kesulitan yang dihadapi pelajar berkenaan. Walau bagaimanapun, dalarn proses pengajaran dan pembelajaran sebenar, kita dapati bahawa para pelajar biasa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Abdul Rahim, Nor Hawanis
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2002
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/8695/1/24p%20NOR%20HAWANIS%20ABDUL%20RAHIM.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8695/2/NOR%20HAWANIS%20ABDUL%20RAHIM%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8695/3/NOR%20HAWANIS%20ABDUL%20RAHIM%20WATERMRK.pdf
_version_ 1796869817078120448
author Abdul Rahim, Nor Hawanis
author_facet Abdul Rahim, Nor Hawanis
author_sort Abdul Rahim, Nor Hawanis
collection UTHM
description Para pendidik sedar akan kewujudan perbezaan individu di kalangan para pelajar. Dalarn beberapa keadaan, mereka marnpu untuk membantu meringankan kesulitan yang dihadapi pelajar berkenaan. Walau bagaimanapun, dalarn proses pengajaran dan pembelajaran sebenar, kita dapati bahawa para pelajar biasanya terikat pada turutan pengajaran dan bahan-bahan pembelajaran yang sarna. Salah satu cara yang boleh digunakan untuk menangani masalah ini ialah mengindividukan pengajaran dengan menggunakan Modul Pengajaran Kendiri (MPK). Langkah ini akan membolehkan kemudahlenturan dari segi pemilihan dan penggunaan bahan pengajaran pembelajaran serta sedikit ruang kebebasan kepada pelajar untuk meneruskan proses pembelajaran. Berdasarkan kepada perkara ini, satu Modul Pengajaran Kendiri mengenai tajuk "Tangga" dihasilkan bagi membantu pelajar kursus Ukur Bahan dalarn membuat keIja pengukuran kuantiti. Objektif kajian ini adalah untuk menghasilkan MPK yang dapat meningkatkan tahap pemaharnan pelajar serta mengenalpasti tahap keboleh laksanaannya. Satu kajian berbentuk eksperimen telah dijalankan. Instrumen yang digunakan di dalarn kajian ini ialah soalan ujian dan borang penilaian. Hasil kajian menunjukkan nilai min ujian post adalah lebih tinggi iaitu 20.81 berbanding nilai min ujian pra iaitu 11.54 dengan peningkatan sebanyak 9.27. Manakala nilai purata min bagi penilaian tahap keboleh laksanaan MPK Tangga adalall 4.13. lni jelas membuktikan bahawa MPK yang dihasilkan adalah arnat sesuai digunakan sebagai bahan pengajaran dan pembelajaran masa kini. Oleh itu, dicadangkan agar diadakan bengkel penghasilan modul, menggalakkan pengajaran bermodul serta menghasilkan MPK bagi semua mata pelajaran yang diajar di politeknik.
first_indexed 2024-03-05T22:00:24Z
format Thesis
id uthm.eprints-8695
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
language English
English
English
last_indexed 2024-03-05T22:00:24Z
publishDate 2002
record_format dspace
spelling uthm.eprints-86952023-05-02T02:10:05Z http://eprints.uthm.edu.my/8695/ Penghasilan modul pengajaran kendiri (MPK) mata pelajaran teknologi binaan dan bahan II bagi kegunaan pensyarah dan pelajar kursus ukur bahan di Politeknik Sultan Halim Mu'adzam Shah Abdul Rahim, Nor Hawanis LC Special aspects of education LC980-1099.5 Types of education Para pendidik sedar akan kewujudan perbezaan individu di kalangan para pelajar. Dalarn beberapa keadaan, mereka marnpu untuk membantu meringankan kesulitan yang dihadapi pelajar berkenaan. Walau bagaimanapun, dalarn proses pengajaran dan pembelajaran sebenar, kita dapati bahawa para pelajar biasanya terikat pada turutan pengajaran dan bahan-bahan pembelajaran yang sarna. Salah satu cara yang boleh digunakan untuk menangani masalah ini ialah mengindividukan pengajaran dengan menggunakan Modul Pengajaran Kendiri (MPK). Langkah ini akan membolehkan kemudahlenturan dari segi pemilihan dan penggunaan bahan pengajaran pembelajaran serta sedikit ruang kebebasan kepada pelajar untuk meneruskan proses pembelajaran. Berdasarkan kepada perkara ini, satu Modul Pengajaran Kendiri mengenai tajuk "Tangga" dihasilkan bagi membantu pelajar kursus Ukur Bahan dalarn membuat keIja pengukuran kuantiti. Objektif kajian ini adalah untuk menghasilkan MPK yang dapat meningkatkan tahap pemaharnan pelajar serta mengenalpasti tahap keboleh laksanaannya. Satu kajian berbentuk eksperimen telah dijalankan. Instrumen yang digunakan di dalarn kajian ini ialah soalan ujian dan borang penilaian. Hasil kajian menunjukkan nilai min ujian post adalah lebih tinggi iaitu 20.81 berbanding nilai min ujian pra iaitu 11.54 dengan peningkatan sebanyak 9.27. Manakala nilai purata min bagi penilaian tahap keboleh laksanaan MPK Tangga adalall 4.13. lni jelas membuktikan bahawa MPK yang dihasilkan adalah arnat sesuai digunakan sebagai bahan pengajaran dan pembelajaran masa kini. Oleh itu, dicadangkan agar diadakan bengkel penghasilan modul, menggalakkan pengajaran bermodul serta menghasilkan MPK bagi semua mata pelajaran yang diajar di politeknik. 2002-09 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/8695/1/24p%20NOR%20HAWANIS%20ABDUL%20RAHIM.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/8695/2/NOR%20HAWANIS%20ABDUL%20RAHIM%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/8695/3/NOR%20HAWANIS%20ABDUL%20RAHIM%20WATERMRK.pdf Abdul Rahim, Nor Hawanis (2002) Penghasilan modul pengajaran kendiri (MPK) mata pelajaran teknologi binaan dan bahan II bagi kegunaan pensyarah dan pelajar kursus ukur bahan di Politeknik Sultan Halim Mu'adzam Shah. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn.
spellingShingle LC Special aspects of education
LC980-1099.5 Types of education
Abdul Rahim, Nor Hawanis
Penghasilan modul pengajaran kendiri (MPK) mata pelajaran teknologi binaan dan bahan II bagi kegunaan pensyarah dan pelajar kursus ukur bahan di Politeknik Sultan Halim Mu'adzam Shah
title Penghasilan modul pengajaran kendiri (MPK) mata pelajaran teknologi binaan dan bahan II bagi kegunaan pensyarah dan pelajar kursus ukur bahan di Politeknik Sultan Halim Mu'adzam Shah
title_full Penghasilan modul pengajaran kendiri (MPK) mata pelajaran teknologi binaan dan bahan II bagi kegunaan pensyarah dan pelajar kursus ukur bahan di Politeknik Sultan Halim Mu'adzam Shah
title_fullStr Penghasilan modul pengajaran kendiri (MPK) mata pelajaran teknologi binaan dan bahan II bagi kegunaan pensyarah dan pelajar kursus ukur bahan di Politeknik Sultan Halim Mu'adzam Shah
title_full_unstemmed Penghasilan modul pengajaran kendiri (MPK) mata pelajaran teknologi binaan dan bahan II bagi kegunaan pensyarah dan pelajar kursus ukur bahan di Politeknik Sultan Halim Mu'adzam Shah
title_short Penghasilan modul pengajaran kendiri (MPK) mata pelajaran teknologi binaan dan bahan II bagi kegunaan pensyarah dan pelajar kursus ukur bahan di Politeknik Sultan Halim Mu'adzam Shah
title_sort penghasilan modul pengajaran kendiri mpk mata pelajaran teknologi binaan dan bahan ii bagi kegunaan pensyarah dan pelajar kursus ukur bahan di politeknik sultan halim mu adzam shah
topic LC Special aspects of education
LC980-1099.5 Types of education
url http://eprints.uthm.edu.my/8695/1/24p%20NOR%20HAWANIS%20ABDUL%20RAHIM.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8695/2/NOR%20HAWANIS%20ABDUL%20RAHIM%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8695/3/NOR%20HAWANIS%20ABDUL%20RAHIM%20WATERMRK.pdf
work_keys_str_mv AT abdulrahimnorhawanis penghasilanmodulpengajarankendirimpkmatapelajaranteknologibinaandanbahaniibagikegunaanpensyarahdanpelajarkursusukurbahandipolitekniksultanhalimmuadzamshah