Penghasilan dan penilaian modul cd pembelajaran kejuruteraan awam tingkatan 4
Pengunaan multimedia dalam pembelajaran dikatakan memberi kesan positif dalam meningkatkan kefahaman, motivasi dan pencapaian pembelajaran. Kajian ini telah dijalankan dengan membangunkan modul CD pembelajaran pengajian kejuruteraan awam tingkatan 4.Penilaian ke atas produk kajian pula dilakukan...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2004
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/8709/1/24p%20ZAINORDIN%20FIRDAUS%20ZULKEFLI.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8709/2/ZAINORDIN%20FIRDAUS%20ZULKEFLI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8709/3/ZAINORDIN%20FIRDAUS%20ZULKEFLI%20WATERMARK.pdf |
Summary: | Pengunaan multimedia dalam pembelajaran dikatakan memberi kesan positif dalam
meningkatkan kefahaman, motivasi dan pencapaian pembelajaran. Kajian ini telah
dijalankan dengan membangunkan modul CD pembelajaran pengajian kejuruteraan awam
tingkatan 4.Penilaian ke atas produk kajian pula dilakukan dengan mengunakan ujian pra
dan pasca dengan kumpulan eksperimen dan kawalan. Sampel kajian adalah dua kumpulan
pelajar pengajian kejuruteraan tingkatan 4 Sekolah Menengah Teknik Batu Pahat. Hasil
kajian telah menunjukkan responden positifbersetuju modul CD interaktifpengajian
kejuruteraan awam yang dibangunkan dapat meningkatkan kefahaman dan motivasi kepada
pelajar. Selain itu anal isis yang dibuat menunjukkan perbezaan peningkatan markah antara
kumpulan kawalan dengan kumpulan eksperimen.Ini menunjukkan kumpulan eksperimen
mendapat peningkatan markah yang lebih besar daripada kumpulan kawalan. Min bagi
perbezaan markah kumpulan eksperimen ialah 25.66, manakala kumpulan kawalan pula
ialah 10.33. Perbezaan min antara kumpulan pula ialah 15.33. Hasil analisis ini telah
menunjukkan perbezaan min yang signifikan secara statistik di mana p < 0.05. Maka
hipotesis nul ditolak dan hipotesis altematiftelah diterima. Dengan kata lain penggunaan
modul CD pembelajaran kejuruteraan awam telah menyebabkan peningkatan dalam
pencapaian pelajar dalam matapelajaran tersebut. |
---|