Ke arah memahami budaya pembelajaran pelajar-pelajar cina yang mengikuti kursus kejuruteraan di KUiTTHO

Statistik menunjukkan rata-rata pelajar Cina mendapat keputusan yang baik dalam bidang akademik. Sehubungan dengan itu,kajian ini bertujuan untuk memahami budaya pembelajaran di kalangan pelajar-pelajar Cina yang sedang mengikuti kursus kejuruteraan di KUiTTHO. Terdapat empat dimensi utama dijad...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Chong, Fung Yen
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2001
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/8710/1/24p%20CHONG%20FUNG%20YEN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8710/2/CHONG%20FUNG%20YEN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8710/3/CHONG%20FUNG%20YEN%20WATERMARK.pdf
Description
Summary:Statistik menunjukkan rata-rata pelajar Cina mendapat keputusan yang baik dalam bidang akademik. Sehubungan dengan itu,kajian ini bertujuan untuk memahami budaya pembelajaran di kalangan pelajar-pelajar Cina yang sedang mengikuti kursus kejuruteraan di KUiTTHO. Terdapat empat dimensi utama dijadikan sebagai komponen budaya pembelajaran iaitu persediaan dari segi mental sebelum menghadiri kelas, persediaan dari segi fizikal sebelum menghadiri kelas, interaksi pelajar semasa proses pembelajaran berjalan dan tindakan susulan pelajar selepas mengikuti kelas. Kajian ini menggunakan kaedah soal selidik di mana soalan telah dibina oleh penyelidik sendiri. Keputusan yang diperolehi menunjukkan pelajar Cina memang mempunyai persediaan dari segi mental dan fizikal. Begitu juga interaksi pelajar-pelajar dalam kelas semasa sesi pengajaran sedang beijalan, boleh dikatakan secara purata berlaku interaksi yang agak memberangsangkan. Didapati pelajar-pelajar Cina amat menitikberatkan tindakan susulan selepas mengikuti kelas. Hasil kajian menunjukkan tindakan susulan selepas kelas memainkan peranan yang amat penting dan perlu diberi perhatian yang serius oleh pelajar-pelajar.