Pembinaan dan penilaian program rekabentuk rasuk keluli (PRRK) sebagai alat kognitif dalam pembelajaran rekabentuk struktur di kalangan pelajar Diploma Kejuruteraan Awam KUiTTHO
Kajian awal yang telah dijalankan mendapati pelajar Kejuruteraan A warn KUiTTHO menghadapi masalah kognitif dalam pembelajaran mata pelajaran Rekabentuk Struktur khasnya dalam pemahaman konsep dan prosedur reka bentuk. Langkah pengiraan yang terlalu banyak selalunya mengelirukan pelajar sehingga...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2002
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/8711/1/24p%20DORRIES%20ANTONISAMY.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8711/2/DORRIES%20ANTONISAMY%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8711/3/DORRIES%20ANTONISAMY%20WATERMARK.pdf |
_version_ | 1825710624868401152 |
---|---|
author | Antonisamy, Dorries |
author_facet | Antonisamy, Dorries |
author_sort | Antonisamy, Dorries |
collection | UTHM |
description | Kajian awal yang telah dijalankan mendapati pelajar Kejuruteraan
A warn KUiTTHO menghadapi masalah kognitif dalam pembelajaran mata
pelajaran Rekabentuk Struktur khasnya dalam pemahaman konsep dan
prosedur reka bentuk. Langkah pengiraan yang terlalu banyak selalunya
mengelirukan pelajar sehinggakan mereka hilang minat dan tumpuan. Bagi
membantu mereka, satu program telah disediakan dengan menggunakan
perisian Microsoft Excel bagi tujuan menganalisis dan mereka bentuk rasuk
keluli bagi meningkatkan tahap kemahiran kognitif terhadap matapelajaran
tersebut. Program Rekabentuk Rasuk Keluli (PRRK) ini disediakan
berdasarkan kaedah reka bentuk yang diamalkan oleh British Standard
Institution, Structural Use of Steel Work In Building. Seramai dua puluh satu
orang pelajar semester akhir Diploma Kejuruteraan A warn yang mengambil
mata pelajaran Rekabentuk Struktur telah diminta menilai program ini.
Penilaian telah dijalankan terhadap isi, sifat mesra pengguna dan
kebolehlaksanaan program menggunakan kaedah skor min. Selain itu
perkaitan antara pengalaman pelajar menggunakan komputer sebagai sumber
pembelajaran dengan penilaian PRRK juga telah dilihat. Keputusan skor min
menunjukkan isi PRKK adalah baik, bersifat mesra pengguna dan mempunyai
sifat kebolehlaksanaan. Ujian korelasi Spearman pula menunjukkan bahawa
tidak terdapat sebarang perkaitan yang signifikan di antara pengalaman pelajar
menggunakan komputer sebagai sumber pembelajaran dengan penilaian
PRRK |
first_indexed | 2024-03-05T22:00:27Z |
format | Thesis |
id | uthm.eprints-8711 |
institution | Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
language | English English English |
last_indexed | 2024-03-05T22:00:27Z |
publishDate | 2002 |
record_format | dspace |
spelling | uthm.eprints-87112023-05-02T02:16:46Z http://eprints.uthm.edu.my/8711/ Pembinaan dan penilaian program rekabentuk rasuk keluli (PRRK) sebagai alat kognitif dalam pembelajaran rekabentuk struktur di kalangan pelajar Diploma Kejuruteraan Awam KUiTTHO Antonisamy, Dorries LB Theory and practice of education LB1050.9-1091 Educational psychology Kajian awal yang telah dijalankan mendapati pelajar Kejuruteraan A warn KUiTTHO menghadapi masalah kognitif dalam pembelajaran mata pelajaran Rekabentuk Struktur khasnya dalam pemahaman konsep dan prosedur reka bentuk. Langkah pengiraan yang terlalu banyak selalunya mengelirukan pelajar sehinggakan mereka hilang minat dan tumpuan. Bagi membantu mereka, satu program telah disediakan dengan menggunakan perisian Microsoft Excel bagi tujuan menganalisis dan mereka bentuk rasuk keluli bagi meningkatkan tahap kemahiran kognitif terhadap matapelajaran tersebut. Program Rekabentuk Rasuk Keluli (PRRK) ini disediakan berdasarkan kaedah reka bentuk yang diamalkan oleh British Standard Institution, Structural Use of Steel Work In Building. Seramai dua puluh satu orang pelajar semester akhir Diploma Kejuruteraan A warn yang mengambil mata pelajaran Rekabentuk Struktur telah diminta menilai program ini. Penilaian telah dijalankan terhadap isi, sifat mesra pengguna dan kebolehlaksanaan program menggunakan kaedah skor min. Selain itu perkaitan antara pengalaman pelajar menggunakan komputer sebagai sumber pembelajaran dengan penilaian PRRK juga telah dilihat. Keputusan skor min menunjukkan isi PRKK adalah baik, bersifat mesra pengguna dan mempunyai sifat kebolehlaksanaan. Ujian korelasi Spearman pula menunjukkan bahawa tidak terdapat sebarang perkaitan yang signifikan di antara pengalaman pelajar menggunakan komputer sebagai sumber pembelajaran dengan penilaian PRRK 2002-09 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/8711/1/24p%20DORRIES%20ANTONISAMY.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/8711/2/DORRIES%20ANTONISAMY%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/8711/3/DORRIES%20ANTONISAMY%20WATERMARK.pdf Antonisamy, Dorries (2002) Pembinaan dan penilaian program rekabentuk rasuk keluli (PRRK) sebagai alat kognitif dalam pembelajaran rekabentuk struktur di kalangan pelajar Diploma Kejuruteraan Awam KUiTTHO. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn. |
spellingShingle | LB Theory and practice of education LB1050.9-1091 Educational psychology Antonisamy, Dorries Pembinaan dan penilaian program rekabentuk rasuk keluli (PRRK) sebagai alat kognitif dalam pembelajaran rekabentuk struktur di kalangan pelajar Diploma Kejuruteraan Awam KUiTTHO |
title | Pembinaan dan penilaian program rekabentuk rasuk keluli (PRRK) sebagai alat kognitif dalam pembelajaran rekabentuk struktur di kalangan pelajar Diploma Kejuruteraan Awam KUiTTHO |
title_full | Pembinaan dan penilaian program rekabentuk rasuk keluli (PRRK) sebagai alat kognitif dalam pembelajaran rekabentuk struktur di kalangan pelajar Diploma Kejuruteraan Awam KUiTTHO |
title_fullStr | Pembinaan dan penilaian program rekabentuk rasuk keluli (PRRK) sebagai alat kognitif dalam pembelajaran rekabentuk struktur di kalangan pelajar Diploma Kejuruteraan Awam KUiTTHO |
title_full_unstemmed | Pembinaan dan penilaian program rekabentuk rasuk keluli (PRRK) sebagai alat kognitif dalam pembelajaran rekabentuk struktur di kalangan pelajar Diploma Kejuruteraan Awam KUiTTHO |
title_short | Pembinaan dan penilaian program rekabentuk rasuk keluli (PRRK) sebagai alat kognitif dalam pembelajaran rekabentuk struktur di kalangan pelajar Diploma Kejuruteraan Awam KUiTTHO |
title_sort | pembinaan dan penilaian program rekabentuk rasuk keluli prrk sebagai alat kognitif dalam pembelajaran rekabentuk struktur di kalangan pelajar diploma kejuruteraan awam kuittho |
topic | LB Theory and practice of education LB1050.9-1091 Educational psychology |
url | http://eprints.uthm.edu.my/8711/1/24p%20DORRIES%20ANTONISAMY.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8711/2/DORRIES%20ANTONISAMY%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/8711/3/DORRIES%20ANTONISAMY%20WATERMARK.pdf |
work_keys_str_mv | AT antonisamydorries pembinaandanpenilaianprogramrekabentukrasukkeluliprrksebagaialatkognitifdalampembelajaranrekabentukstrukturdikalanganpelajardiplomakejuruteraanawamkuittho |