Pembinaan dan penilaian program rekabentuk rasuk keluli (PRRK) sebagai alat kognitif dalam pembelajaran rekabentuk struktur di kalangan pelajar Diploma Kejuruteraan Awam KUiTTHO

Kajian awal yang telah dijalankan mendapati pelajar Kejuruteraan A warn KUiTTHO menghadapi masalah kognitif dalam pembelajaran mata pelajaran Rekabentuk Struktur khasnya dalam pemahaman konsep dan prosedur reka bentuk. Langkah pengiraan yang terlalu banyak selalunya mengelirukan pelajar sehingga...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Antonisamy, Dorries
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2002
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/8711/1/24p%20DORRIES%20ANTONISAMY.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8711/2/DORRIES%20ANTONISAMY%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8711/3/DORRIES%20ANTONISAMY%20WATERMARK.pdf
_version_ 1825710624868401152
author Antonisamy, Dorries
author_facet Antonisamy, Dorries
author_sort Antonisamy, Dorries
collection UTHM
description Kajian awal yang telah dijalankan mendapati pelajar Kejuruteraan A warn KUiTTHO menghadapi masalah kognitif dalam pembelajaran mata pelajaran Rekabentuk Struktur khasnya dalam pemahaman konsep dan prosedur reka bentuk. Langkah pengiraan yang terlalu banyak selalunya mengelirukan pelajar sehinggakan mereka hilang minat dan tumpuan. Bagi membantu mereka, satu program telah disediakan dengan menggunakan perisian Microsoft Excel bagi tujuan menganalisis dan mereka bentuk rasuk keluli bagi meningkatkan tahap kemahiran kognitif terhadap matapelajaran tersebut. Program Rekabentuk Rasuk Keluli (PRRK) ini disediakan berdasarkan kaedah reka bentuk yang diamalkan oleh British Standard Institution, Structural Use of Steel Work In Building. Seramai dua puluh satu orang pelajar semester akhir Diploma Kejuruteraan A warn yang mengambil mata pelajaran Rekabentuk Struktur telah diminta menilai program ini. Penilaian telah dijalankan terhadap isi, sifat mesra pengguna dan kebolehlaksanaan program menggunakan kaedah skor min. Selain itu perkaitan antara pengalaman pelajar menggunakan komputer sebagai sumber pembelajaran dengan penilaian PRRK juga telah dilihat. Keputusan skor min menunjukkan isi PRKK adalah baik, bersifat mesra pengguna dan mempunyai sifat kebolehlaksanaan. Ujian korelasi Spearman pula menunjukkan bahawa tidak terdapat sebarang perkaitan yang signifikan di antara pengalaman pelajar menggunakan komputer sebagai sumber pembelajaran dengan penilaian PRRK
first_indexed 2024-03-05T22:00:27Z
format Thesis
id uthm.eprints-8711
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
language English
English
English
last_indexed 2024-03-05T22:00:27Z
publishDate 2002
record_format dspace
spelling uthm.eprints-87112023-05-02T02:16:46Z http://eprints.uthm.edu.my/8711/ Pembinaan dan penilaian program rekabentuk rasuk keluli (PRRK) sebagai alat kognitif dalam pembelajaran rekabentuk struktur di kalangan pelajar Diploma Kejuruteraan Awam KUiTTHO Antonisamy, Dorries LB Theory and practice of education LB1050.9-1091 Educational psychology Kajian awal yang telah dijalankan mendapati pelajar Kejuruteraan A warn KUiTTHO menghadapi masalah kognitif dalam pembelajaran mata pelajaran Rekabentuk Struktur khasnya dalam pemahaman konsep dan prosedur reka bentuk. Langkah pengiraan yang terlalu banyak selalunya mengelirukan pelajar sehinggakan mereka hilang minat dan tumpuan. Bagi membantu mereka, satu program telah disediakan dengan menggunakan perisian Microsoft Excel bagi tujuan menganalisis dan mereka bentuk rasuk keluli bagi meningkatkan tahap kemahiran kognitif terhadap matapelajaran tersebut. Program Rekabentuk Rasuk Keluli (PRRK) ini disediakan berdasarkan kaedah reka bentuk yang diamalkan oleh British Standard Institution, Structural Use of Steel Work In Building. Seramai dua puluh satu orang pelajar semester akhir Diploma Kejuruteraan A warn yang mengambil mata pelajaran Rekabentuk Struktur telah diminta menilai program ini. Penilaian telah dijalankan terhadap isi, sifat mesra pengguna dan kebolehlaksanaan program menggunakan kaedah skor min. Selain itu perkaitan antara pengalaman pelajar menggunakan komputer sebagai sumber pembelajaran dengan penilaian PRRK juga telah dilihat. Keputusan skor min menunjukkan isi PRKK adalah baik, bersifat mesra pengguna dan mempunyai sifat kebolehlaksanaan. Ujian korelasi Spearman pula menunjukkan bahawa tidak terdapat sebarang perkaitan yang signifikan di antara pengalaman pelajar menggunakan komputer sebagai sumber pembelajaran dengan penilaian PRRK 2002-09 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/8711/1/24p%20DORRIES%20ANTONISAMY.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/8711/2/DORRIES%20ANTONISAMY%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/8711/3/DORRIES%20ANTONISAMY%20WATERMARK.pdf Antonisamy, Dorries (2002) Pembinaan dan penilaian program rekabentuk rasuk keluli (PRRK) sebagai alat kognitif dalam pembelajaran rekabentuk struktur di kalangan pelajar Diploma Kejuruteraan Awam KUiTTHO. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn.
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB1050.9-1091 Educational psychology
Antonisamy, Dorries
Pembinaan dan penilaian program rekabentuk rasuk keluli (PRRK) sebagai alat kognitif dalam pembelajaran rekabentuk struktur di kalangan pelajar Diploma Kejuruteraan Awam KUiTTHO
title Pembinaan dan penilaian program rekabentuk rasuk keluli (PRRK) sebagai alat kognitif dalam pembelajaran rekabentuk struktur di kalangan pelajar Diploma Kejuruteraan Awam KUiTTHO
title_full Pembinaan dan penilaian program rekabentuk rasuk keluli (PRRK) sebagai alat kognitif dalam pembelajaran rekabentuk struktur di kalangan pelajar Diploma Kejuruteraan Awam KUiTTHO
title_fullStr Pembinaan dan penilaian program rekabentuk rasuk keluli (PRRK) sebagai alat kognitif dalam pembelajaran rekabentuk struktur di kalangan pelajar Diploma Kejuruteraan Awam KUiTTHO
title_full_unstemmed Pembinaan dan penilaian program rekabentuk rasuk keluli (PRRK) sebagai alat kognitif dalam pembelajaran rekabentuk struktur di kalangan pelajar Diploma Kejuruteraan Awam KUiTTHO
title_short Pembinaan dan penilaian program rekabentuk rasuk keluli (PRRK) sebagai alat kognitif dalam pembelajaran rekabentuk struktur di kalangan pelajar Diploma Kejuruteraan Awam KUiTTHO
title_sort pembinaan dan penilaian program rekabentuk rasuk keluli prrk sebagai alat kognitif dalam pembelajaran rekabentuk struktur di kalangan pelajar diploma kejuruteraan awam kuittho
topic LB Theory and practice of education
LB1050.9-1091 Educational psychology
url http://eprints.uthm.edu.my/8711/1/24p%20DORRIES%20ANTONISAMY.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8711/2/DORRIES%20ANTONISAMY%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/8711/3/DORRIES%20ANTONISAMY%20WATERMARK.pdf
work_keys_str_mv AT antonisamydorries pembinaandanpenilaianprogramrekabentukrasukkeluliprrksebagaialatkognitifdalampembelajaranrekabentukstrukturdikalanganpelajardiplomakejuruteraanawamkuittho