Tinjauan terhadap gaya pembelajaran di kalangan pelajar pelajar semester dua diploma pemasaran di Politeknik Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah
Kajian ini bertujuan untuk meninjau gaya pembelajaran yang paling digemari di kalangan pelajar-pelajar semester dua Diploma Pemasaran Politeknik Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah. Objektif kaji selidik ini adalah untuk mengenalpasti gaya pembelajaran yang paling digemari oleh pelajar bagi mem...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9017/1/24p%20SUZANA%20MUHAMMAD.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9017/2/SUZANA%20MUHAMMAD%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9017/3/SUZANA%20MUHAMMAD%20WATERMARK.pdf |
Summary: | Kajian ini bertujuan untuk meninjau gaya pembelajaran yang paling digemari di
kalangan pelajar-pelajar semester dua Diploma Pemasaran Politeknik Sultan Abdul
Halim Mu'adzam Shah. Objektif kaji selidik ini adalah untuk mengenalpasti gaya
pembelajaran yang paling digemari oleh pelajar bagi membolehkan ianya diaplikasikan
dalam proses pengajaran dan pembelajaran berdasarkan empat gaya pembelajaran yang
diperkenalkan oleh Honey dan Munford iaitu Aktivis, Teoris, Reflektor dan Pragmatis.
Seramai 36 orang responden dipilih untuk terlibat dalam kajian ini. Kajian ini berbentuk
deskriptif dan kaedah kajian yang digunakan ialah borang soal selidik, untuk
memperolehi data berkenaan. Data dianalisis menggunakan perisian SPSS Versi 10.0
untuk mendapatkan nilai skor min, sisihan piawai dan peratus. Hasil kajian
menunjukkan bahawa pelajar menyedari tentang gaya pembelajaran yang diamalkan dan
dapatan kajian juga menunjukkan pelajar-pelajar lebih cenderung kepada gaya
pembelajaran reflektor. Implikasi dapatan kajian diatas dibincangkan dalam bab V
kajian ini. |
---|