Tekanan kerja di kalangan guru mata pelajaran elektif di sekolah menengah teknik: satu kajian kes

Tujuan kajian ini ialah untuk meninjau tahap tekanan kerja di kalangan guru mata pelajaran elektif di sekolah menengah teknik. Pembolehubah-pembolehubah yang dikaji ialah berkaitan dengan tekanan kerja, iaitu dari aspek pengajaran dan pembelajaran, organisasi dan persekitaran fizikal sekolah. Tah...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jusoh, Rus Ayunita
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2001
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9089/1/24p%20RUS%20AYUNITA%20JUSOH.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9089/2/RUS%20AYUNITA%20JUSOH%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9089/3/RUS%20AYUNITA%20JUSOH%20WATERMARK.pdf
_version_ 1796869895969832960
author Jusoh, Rus Ayunita
author_facet Jusoh, Rus Ayunita
author_sort Jusoh, Rus Ayunita
collection UTHM
description Tujuan kajian ini ialah untuk meninjau tahap tekanan kerja di kalangan guru mata pelajaran elektif di sekolah menengah teknik. Pembolehubah-pembolehubah yang dikaji ialah berkaitan dengan tekanan kerja, iaitu dari aspek pengajaran dan pembelajaran, organisasi dan persekitaran fizikal sekolah. Tahap tekanan keija guru bagi setiap aspek dan hubungannya dengan ketiga-tiga pembolehubah adalah menjadi fokus utama dalam kajian ini. Seramai 68 responden yang dipilih secara rawak mudah daripada Sekolah Menengah Teknik Batu Pahat, Johor dan sekolah Menengah Teknik Bachok, Kelantan telah diberi borang soal selidik. Data yang diperolehi telah dianalisis dengan menggunakan program Statistical package for Social Sciences (SPSS). Dapatan kajian menunjukkan bahawa tekanan keija keseluruhan di kalangan guru menengah teknik adalah sederhana. Dapatan kajian menunjukkan guru menghadapi tekanan kerja yang sederhana dari aspek pengajaran dan pembelajaran apabila mereka berusaha meningkatkan prestasi akademik pelajar dan diikuti oleh aspek organisasi. Sementara aspek persekitaran fizikal sekolah pula menunjukkan bahawa tekanan keija yang dihadapi oleh guru adalah rendah. Seterusnya, dapatan kajian juga menunjukkan bahawa guru-guru menghadapi petanda tekanan. Petanda tekanan keija yang tinggi dihadapi oleh guru-guru ialah mudah marah, diikuti oleh sakit kepala dan malas bekerja. Dapatan kajian seterusnya ialah tentang perbandingan tekanan keija antara guru lelaki dan perempuan yang menunjukkan bahawa tiada perbezaan yang signifikan bagi ketiga-tiga aspek, iaitu aspek pengajaran dan pembelajaran, organisasi dan persekitaran fizikal sekolah. Kesimpulannya, terdapat tekanan keija yang sederhana di kalangan guru sekolah menengah teknik bagi ketiga-tiga aspek yang dikaji.
first_indexed 2024-03-05T22:01:34Z
format Thesis
id uthm.eprints-9089
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
language English
English
English
last_indexed 2024-03-05T22:01:34Z
publishDate 2001
record_format dspace
spelling uthm.eprints-90892023-06-25T07:11:56Z http://eprints.uthm.edu.my/9089/ Tekanan kerja di kalangan guru mata pelajaran elektif di sekolah menengah teknik: satu kajian kes Jusoh, Rus Ayunita LB Theory and practice of education LB2801-3095 School administration and organization Tujuan kajian ini ialah untuk meninjau tahap tekanan kerja di kalangan guru mata pelajaran elektif di sekolah menengah teknik. Pembolehubah-pembolehubah yang dikaji ialah berkaitan dengan tekanan kerja, iaitu dari aspek pengajaran dan pembelajaran, organisasi dan persekitaran fizikal sekolah. Tahap tekanan keija guru bagi setiap aspek dan hubungannya dengan ketiga-tiga pembolehubah adalah menjadi fokus utama dalam kajian ini. Seramai 68 responden yang dipilih secara rawak mudah daripada Sekolah Menengah Teknik Batu Pahat, Johor dan sekolah Menengah Teknik Bachok, Kelantan telah diberi borang soal selidik. Data yang diperolehi telah dianalisis dengan menggunakan program Statistical package for Social Sciences (SPSS). Dapatan kajian menunjukkan bahawa tekanan keija keseluruhan di kalangan guru menengah teknik adalah sederhana. Dapatan kajian menunjukkan guru menghadapi tekanan kerja yang sederhana dari aspek pengajaran dan pembelajaran apabila mereka berusaha meningkatkan prestasi akademik pelajar dan diikuti oleh aspek organisasi. Sementara aspek persekitaran fizikal sekolah pula menunjukkan bahawa tekanan keija yang dihadapi oleh guru adalah rendah. Seterusnya, dapatan kajian juga menunjukkan bahawa guru-guru menghadapi petanda tekanan. Petanda tekanan keija yang tinggi dihadapi oleh guru-guru ialah mudah marah, diikuti oleh sakit kepala dan malas bekerja. Dapatan kajian seterusnya ialah tentang perbandingan tekanan keija antara guru lelaki dan perempuan yang menunjukkan bahawa tiada perbezaan yang signifikan bagi ketiga-tiga aspek, iaitu aspek pengajaran dan pembelajaran, organisasi dan persekitaran fizikal sekolah. Kesimpulannya, terdapat tekanan keija yang sederhana di kalangan guru sekolah menengah teknik bagi ketiga-tiga aspek yang dikaji. 2001-09 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/9089/1/24p%20RUS%20AYUNITA%20JUSOH.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9089/2/RUS%20AYUNITA%20JUSOH%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9089/3/RUS%20AYUNITA%20JUSOH%20WATERMARK.pdf Jusoh, Rus Ayunita (2001) Tekanan kerja di kalangan guru mata pelajaran elektif di sekolah menengah teknik: satu kajian kes. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn.
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB2801-3095 School administration and organization
Jusoh, Rus Ayunita
Tekanan kerja di kalangan guru mata pelajaran elektif di sekolah menengah teknik: satu kajian kes
title Tekanan kerja di kalangan guru mata pelajaran elektif di sekolah menengah teknik: satu kajian kes
title_full Tekanan kerja di kalangan guru mata pelajaran elektif di sekolah menengah teknik: satu kajian kes
title_fullStr Tekanan kerja di kalangan guru mata pelajaran elektif di sekolah menengah teknik: satu kajian kes
title_full_unstemmed Tekanan kerja di kalangan guru mata pelajaran elektif di sekolah menengah teknik: satu kajian kes
title_short Tekanan kerja di kalangan guru mata pelajaran elektif di sekolah menengah teknik: satu kajian kes
title_sort tekanan kerja di kalangan guru mata pelajaran elektif di sekolah menengah teknik satu kajian kes
topic LB Theory and practice of education
LB2801-3095 School administration and organization
url http://eprints.uthm.edu.my/9089/1/24p%20RUS%20AYUNITA%20JUSOH.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9089/2/RUS%20AYUNITA%20JUSOH%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9089/3/RUS%20AYUNITA%20JUSOH%20WATERMARK.pdf
work_keys_str_mv AT jusohrusayunita tekanankerjadikalangangurumatapelajaranelektifdisekolahmenengahtekniksatukajiankes