Tekanan kerja di kalangan guru mata pelajaran elektif di sekolah menengah teknik: satu kajian kes
Tujuan kajian ini ialah untuk meninjau tahap tekanan kerja di kalangan guru mata pelajaran elektif di sekolah menengah teknik. Pembolehubah-pembolehubah yang dikaji ialah berkaitan dengan tekanan kerja, iaitu dari aspek pengajaran dan pembelajaran, organisasi dan persekitaran fizikal sekolah. Tah...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2001
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9089/1/24p%20RUS%20AYUNITA%20JUSOH.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9089/2/RUS%20AYUNITA%20JUSOH%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9089/3/RUS%20AYUNITA%20JUSOH%20WATERMARK.pdf |
_version_ | 1796869895969832960 |
---|---|
author | Jusoh, Rus Ayunita |
author_facet | Jusoh, Rus Ayunita |
author_sort | Jusoh, Rus Ayunita |
collection | UTHM |
description | Tujuan kajian ini ialah untuk meninjau tahap tekanan kerja di kalangan guru mata
pelajaran elektif di sekolah menengah teknik. Pembolehubah-pembolehubah yang dikaji
ialah berkaitan dengan tekanan kerja, iaitu dari aspek pengajaran dan pembelajaran,
organisasi dan persekitaran fizikal sekolah. Tahap tekanan keija guru bagi setiap aspek dan
hubungannya dengan ketiga-tiga pembolehubah adalah menjadi fokus utama dalam kajian
ini. Seramai 68 responden yang dipilih secara rawak mudah daripada Sekolah Menengah
Teknik Batu Pahat, Johor dan sekolah Menengah Teknik Bachok, Kelantan telah diberi
borang soal selidik. Data yang diperolehi telah dianalisis dengan menggunakan program
Statistical package for Social Sciences (SPSS). Dapatan kajian menunjukkan bahawa
tekanan keija keseluruhan di kalangan guru menengah teknik adalah sederhana. Dapatan
kajian menunjukkan guru menghadapi tekanan kerja yang sederhana dari aspek pengajaran
dan pembelajaran apabila mereka berusaha meningkatkan prestasi akademik pelajar dan
diikuti oleh aspek organisasi. Sementara aspek persekitaran fizikal sekolah pula
menunjukkan bahawa tekanan keija yang dihadapi oleh guru adalah rendah. Seterusnya,
dapatan kajian juga menunjukkan bahawa guru-guru menghadapi petanda tekanan. Petanda
tekanan keija yang tinggi dihadapi oleh guru-guru ialah mudah marah, diikuti oleh sakit
kepala dan malas bekerja. Dapatan kajian seterusnya ialah tentang perbandingan tekanan
keija antara guru lelaki dan perempuan yang menunjukkan bahawa tiada perbezaan yang
signifikan bagi ketiga-tiga aspek, iaitu aspek pengajaran dan pembelajaran, organisasi dan
persekitaran fizikal sekolah. Kesimpulannya, terdapat tekanan keija yang sederhana di
kalangan guru sekolah menengah teknik bagi ketiga-tiga aspek yang dikaji. |
first_indexed | 2024-03-05T22:01:34Z |
format | Thesis |
id | uthm.eprints-9089 |
institution | Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
language | English English English |
last_indexed | 2024-03-05T22:01:34Z |
publishDate | 2001 |
record_format | dspace |
spelling | uthm.eprints-90892023-06-25T07:11:56Z http://eprints.uthm.edu.my/9089/ Tekanan kerja di kalangan guru mata pelajaran elektif di sekolah menengah teknik: satu kajian kes Jusoh, Rus Ayunita LB Theory and practice of education LB2801-3095 School administration and organization Tujuan kajian ini ialah untuk meninjau tahap tekanan kerja di kalangan guru mata pelajaran elektif di sekolah menengah teknik. Pembolehubah-pembolehubah yang dikaji ialah berkaitan dengan tekanan kerja, iaitu dari aspek pengajaran dan pembelajaran, organisasi dan persekitaran fizikal sekolah. Tahap tekanan keija guru bagi setiap aspek dan hubungannya dengan ketiga-tiga pembolehubah adalah menjadi fokus utama dalam kajian ini. Seramai 68 responden yang dipilih secara rawak mudah daripada Sekolah Menengah Teknik Batu Pahat, Johor dan sekolah Menengah Teknik Bachok, Kelantan telah diberi borang soal selidik. Data yang diperolehi telah dianalisis dengan menggunakan program Statistical package for Social Sciences (SPSS). Dapatan kajian menunjukkan bahawa tekanan keija keseluruhan di kalangan guru menengah teknik adalah sederhana. Dapatan kajian menunjukkan guru menghadapi tekanan kerja yang sederhana dari aspek pengajaran dan pembelajaran apabila mereka berusaha meningkatkan prestasi akademik pelajar dan diikuti oleh aspek organisasi. Sementara aspek persekitaran fizikal sekolah pula menunjukkan bahawa tekanan keija yang dihadapi oleh guru adalah rendah. Seterusnya, dapatan kajian juga menunjukkan bahawa guru-guru menghadapi petanda tekanan. Petanda tekanan keija yang tinggi dihadapi oleh guru-guru ialah mudah marah, diikuti oleh sakit kepala dan malas bekerja. Dapatan kajian seterusnya ialah tentang perbandingan tekanan keija antara guru lelaki dan perempuan yang menunjukkan bahawa tiada perbezaan yang signifikan bagi ketiga-tiga aspek, iaitu aspek pengajaran dan pembelajaran, organisasi dan persekitaran fizikal sekolah. Kesimpulannya, terdapat tekanan keija yang sederhana di kalangan guru sekolah menengah teknik bagi ketiga-tiga aspek yang dikaji. 2001-09 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/9089/1/24p%20RUS%20AYUNITA%20JUSOH.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9089/2/RUS%20AYUNITA%20JUSOH%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9089/3/RUS%20AYUNITA%20JUSOH%20WATERMARK.pdf Jusoh, Rus Ayunita (2001) Tekanan kerja di kalangan guru mata pelajaran elektif di sekolah menengah teknik: satu kajian kes. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn. |
spellingShingle | LB Theory and practice of education LB2801-3095 School administration and organization Jusoh, Rus Ayunita Tekanan kerja di kalangan guru mata pelajaran elektif di sekolah menengah teknik: satu kajian kes |
title | Tekanan kerja di kalangan guru mata pelajaran elektif di sekolah menengah teknik: satu kajian kes |
title_full | Tekanan kerja di kalangan guru mata pelajaran elektif di sekolah menengah teknik: satu kajian kes |
title_fullStr | Tekanan kerja di kalangan guru mata pelajaran elektif di sekolah menengah teknik: satu kajian kes |
title_full_unstemmed | Tekanan kerja di kalangan guru mata pelajaran elektif di sekolah menengah teknik: satu kajian kes |
title_short | Tekanan kerja di kalangan guru mata pelajaran elektif di sekolah menengah teknik: satu kajian kes |
title_sort | tekanan kerja di kalangan guru mata pelajaran elektif di sekolah menengah teknik satu kajian kes |
topic | LB Theory and practice of education LB2801-3095 School administration and organization |
url | http://eprints.uthm.edu.my/9089/1/24p%20RUS%20AYUNITA%20JUSOH.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9089/2/RUS%20AYUNITA%20JUSOH%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9089/3/RUS%20AYUNITA%20JUSOH%20WATERMARK.pdf |
work_keys_str_mv | AT jusohrusayunita tekanankerjadikalangangurumatapelajaranelektifdisekolahmenengahtekniksatukajiankes |