Gaya pembelajaran pelajar taiiiin dua kursus sarjana muda kejuruteraan Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
Kajian ini dijalankan untuk melihat taburan corak gaya pembelajaran pelajar Tahun Dua kursus Sarjana Muda Kejuruteraan di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn. Penyelidik melihat dari sudut yang amat kurang mendapat perhatian masyarakat iaitu pendekatan dan gaya pembelajaran para pelajar, t...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2001
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9111/1/24p%20ANNIE%20AZLINA%20SHAHRAN%20HERLIANA%20HASSAN%20JAMALIAH%20SALBI.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9111/2/ANNIE%20AZLINA%20SHAHRAN%20HERLIANA%20HASSAN%20JAMALIAH%20SALBI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9111/3/ANNIE%20AZLINA%20SHAHRAN%20HERLIANA%20HASSAN%20JAMALIAH%20SALBI%20WATERMARK.pdf |
_version_ | 1796869900318277632 |
---|---|
author | Shahran, Annie Azlina Hassan, Herliana Salbi, Jamaliah |
author_facet | Shahran, Annie Azlina Hassan, Herliana Salbi, Jamaliah |
author_sort | Shahran, Annie Azlina |
collection | UTHM |
description | Kajian ini dijalankan untuk melihat taburan corak gaya pembelajaran
pelajar Tahun Dua kursus Sarjana Muda Kejuruteraan di Kolej Universiti Teknologi Tun
Hussein Onn. Penyelidik melihat dari sudut yang amat kurang mendapat perhatian
masyarakat iaitu pendekatan dan gaya pembelajaran para pelajar, tanpa mengambilkira
faktor sikap dan persepsi yang terlalu banyak diperkatakan sebagai sebahagian daripada
penyebab kepada pencapaian pelajar yang tidak cemerlang dalam akademik. Kajian ini
juga ingin melihat samada terdapat perbezaan di antara gaya pembelajaran pelajar
mengikut enam faktor pembolehubah tidak bersandar yang merupakan faktor
latarbelakang respondan iaitu jantina, kaum, aliran semasa di sekolah menengah, kursus
pengajian, prestasi CGPA semasa, taraf pendidikan ibu dari taraf pendidikan bapa. Kajian
menunjukkan bahawa corak taburan gaya pembelajaran para pelajar Tahun Dua kursus
Saijana Muda Kejuruteraan di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn yang
dominan atau paling kerap diamalkan adalah Reflektor. Kajian telah mendapati bahawa
tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara gaya pembelajaran pelajar dengan tiga
faktor latarbelakang yang dikaji iaitu jantina, kaum dan aliran semasa di sekolah
menengah, manakala terdapat perkaitan yang signifikan di antara gaya pembelajaran
dengan prestasi CGPA semasa, taraf pendidikan ibu dan taraf pendidikan bapa. Dalam
proses untuk memantapkan potensi para pelajar agar mereka dapat mengeksploitasi gaya
pembelajaran mereka secara terbaik dan berkesan, pendedahan kepada konsep dan
latarbelakang serta kepentingan gaya pembelajaran di kalangan warga pendidikan
khususnya dalam kajian ini melibatkan Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Oan
adalah amat penting bagi merealisasikan Falsafah Pendidikan Negara |
first_indexed | 2024-03-05T22:01:38Z |
format | Thesis |
id | uthm.eprints-9111 |
institution | Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
language | English English English |
last_indexed | 2024-03-05T22:01:38Z |
publishDate | 2001 |
record_format | dspace |
spelling | uthm.eprints-91112023-07-03T02:36:50Z http://eprints.uthm.edu.my/9111/ Gaya pembelajaran pelajar taiiiin dua kursus sarjana muda kejuruteraan Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Shahran, Annie Azlina Hassan, Herliana Salbi, Jamaliah LB Theory and practice of education LB2300-2430 Higher education Kajian ini dijalankan untuk melihat taburan corak gaya pembelajaran pelajar Tahun Dua kursus Sarjana Muda Kejuruteraan di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn. Penyelidik melihat dari sudut yang amat kurang mendapat perhatian masyarakat iaitu pendekatan dan gaya pembelajaran para pelajar, tanpa mengambilkira faktor sikap dan persepsi yang terlalu banyak diperkatakan sebagai sebahagian daripada penyebab kepada pencapaian pelajar yang tidak cemerlang dalam akademik. Kajian ini juga ingin melihat samada terdapat perbezaan di antara gaya pembelajaran pelajar mengikut enam faktor pembolehubah tidak bersandar yang merupakan faktor latarbelakang respondan iaitu jantina, kaum, aliran semasa di sekolah menengah, kursus pengajian, prestasi CGPA semasa, taraf pendidikan ibu dari taraf pendidikan bapa. Kajian menunjukkan bahawa corak taburan gaya pembelajaran para pelajar Tahun Dua kursus Saijana Muda Kejuruteraan di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn yang dominan atau paling kerap diamalkan adalah Reflektor. Kajian telah mendapati bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara gaya pembelajaran pelajar dengan tiga faktor latarbelakang yang dikaji iaitu jantina, kaum dan aliran semasa di sekolah menengah, manakala terdapat perkaitan yang signifikan di antara gaya pembelajaran dengan prestasi CGPA semasa, taraf pendidikan ibu dan taraf pendidikan bapa. Dalam proses untuk memantapkan potensi para pelajar agar mereka dapat mengeksploitasi gaya pembelajaran mereka secara terbaik dan berkesan, pendedahan kepada konsep dan latarbelakang serta kepentingan gaya pembelajaran di kalangan warga pendidikan khususnya dalam kajian ini melibatkan Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Oan adalah amat penting bagi merealisasikan Falsafah Pendidikan Negara 2001-09 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/9111/1/24p%20ANNIE%20AZLINA%20SHAHRAN%20HERLIANA%20HASSAN%20JAMALIAH%20SALBI.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9111/2/ANNIE%20AZLINA%20SHAHRAN%20HERLIANA%20HASSAN%20JAMALIAH%20SALBI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9111/3/ANNIE%20AZLINA%20SHAHRAN%20HERLIANA%20HASSAN%20JAMALIAH%20SALBI%20WATERMARK.pdf Shahran, Annie Azlina and Hassan, Herliana and Salbi, Jamaliah (2001) Gaya pembelajaran pelajar taiiiin dua kursus sarjana muda kejuruteraan Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn. |
spellingShingle | LB Theory and practice of education LB2300-2430 Higher education Shahran, Annie Azlina Hassan, Herliana Salbi, Jamaliah Gaya pembelajaran pelajar taiiiin dua kursus sarjana muda kejuruteraan Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn |
title | Gaya pembelajaran pelajar taiiiin dua kursus sarjana muda kejuruteraan Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn |
title_full | Gaya pembelajaran pelajar taiiiin dua kursus sarjana muda kejuruteraan Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn |
title_fullStr | Gaya pembelajaran pelajar taiiiin dua kursus sarjana muda kejuruteraan Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn |
title_full_unstemmed | Gaya pembelajaran pelajar taiiiin dua kursus sarjana muda kejuruteraan Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn |
title_short | Gaya pembelajaran pelajar taiiiin dua kursus sarjana muda kejuruteraan Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn |
title_sort | gaya pembelajaran pelajar taiiiin dua kursus sarjana muda kejuruteraan kolej universiti teknologi tun hussein onn |
topic | LB Theory and practice of education LB2300-2430 Higher education |
url | http://eprints.uthm.edu.my/9111/1/24p%20ANNIE%20AZLINA%20SHAHRAN%20HERLIANA%20HASSAN%20JAMALIAH%20SALBI.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9111/2/ANNIE%20AZLINA%20SHAHRAN%20HERLIANA%20HASSAN%20JAMALIAH%20SALBI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9111/3/ANNIE%20AZLINA%20SHAHRAN%20HERLIANA%20HASSAN%20JAMALIAH%20SALBI%20WATERMARK.pdf |
work_keys_str_mv | AT shahranannieazlina gayapembelajaranpelajartaiiiinduakursussarjanamudakejuruteraankolejuniversititeknologitunhusseinonn AT hassanherliana gayapembelajaranpelajartaiiiinduakursussarjanamudakejuruteraankolejuniversititeknologitunhusseinonn AT salbijamaliah gayapembelajaranpelajartaiiiinduakursussarjanamudakejuruteraankolejuniversititeknologitunhusseinonn |