Gaya pembelajaran pelajar taiiiin dua kursus sarjana muda kejuruteraan Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn

Kajian ini dijalankan untuk melihat taburan corak gaya pembelajaran pelajar Tahun Dua kursus Sarjana Muda Kejuruteraan di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn. Penyelidik melihat dari sudut yang amat kurang mendapat perhatian masyarakat iaitu pendekatan dan gaya pembelajaran para pelajar, t...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Shahran, Annie Azlina, Hassan, Herliana, Salbi, Jamaliah
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2001
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9111/1/24p%20ANNIE%20AZLINA%20SHAHRAN%20HERLIANA%20HASSAN%20JAMALIAH%20SALBI.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9111/2/ANNIE%20AZLINA%20SHAHRAN%20HERLIANA%20HASSAN%20JAMALIAH%20SALBI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9111/3/ANNIE%20AZLINA%20SHAHRAN%20HERLIANA%20HASSAN%20JAMALIAH%20SALBI%20WATERMARK.pdf
_version_ 1796869900318277632
author Shahran, Annie Azlina
Hassan, Herliana
Salbi, Jamaliah
author_facet Shahran, Annie Azlina
Hassan, Herliana
Salbi, Jamaliah
author_sort Shahran, Annie Azlina
collection UTHM
description Kajian ini dijalankan untuk melihat taburan corak gaya pembelajaran pelajar Tahun Dua kursus Sarjana Muda Kejuruteraan di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn. Penyelidik melihat dari sudut yang amat kurang mendapat perhatian masyarakat iaitu pendekatan dan gaya pembelajaran para pelajar, tanpa mengambilkira faktor sikap dan persepsi yang terlalu banyak diperkatakan sebagai sebahagian daripada penyebab kepada pencapaian pelajar yang tidak cemerlang dalam akademik. Kajian ini juga ingin melihat samada terdapat perbezaan di antara gaya pembelajaran pelajar mengikut enam faktor pembolehubah tidak bersandar yang merupakan faktor latarbelakang respondan iaitu jantina, kaum, aliran semasa di sekolah menengah, kursus pengajian, prestasi CGPA semasa, taraf pendidikan ibu dari taraf pendidikan bapa. Kajian menunjukkan bahawa corak taburan gaya pembelajaran para pelajar Tahun Dua kursus Saijana Muda Kejuruteraan di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn yang dominan atau paling kerap diamalkan adalah Reflektor. Kajian telah mendapati bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara gaya pembelajaran pelajar dengan tiga faktor latarbelakang yang dikaji iaitu jantina, kaum dan aliran semasa di sekolah menengah, manakala terdapat perkaitan yang signifikan di antara gaya pembelajaran dengan prestasi CGPA semasa, taraf pendidikan ibu dan taraf pendidikan bapa. Dalam proses untuk memantapkan potensi para pelajar agar mereka dapat mengeksploitasi gaya pembelajaran mereka secara terbaik dan berkesan, pendedahan kepada konsep dan latarbelakang serta kepentingan gaya pembelajaran di kalangan warga pendidikan khususnya dalam kajian ini melibatkan Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Oan adalah amat penting bagi merealisasikan Falsafah Pendidikan Negara
first_indexed 2024-03-05T22:01:38Z
format Thesis
id uthm.eprints-9111
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
language English
English
English
last_indexed 2024-03-05T22:01:38Z
publishDate 2001
record_format dspace
spelling uthm.eprints-91112023-07-03T02:36:50Z http://eprints.uthm.edu.my/9111/ Gaya pembelajaran pelajar taiiiin dua kursus sarjana muda kejuruteraan Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn Shahran, Annie Azlina Hassan, Herliana Salbi, Jamaliah LB Theory and practice of education LB2300-2430 Higher education Kajian ini dijalankan untuk melihat taburan corak gaya pembelajaran pelajar Tahun Dua kursus Sarjana Muda Kejuruteraan di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn. Penyelidik melihat dari sudut yang amat kurang mendapat perhatian masyarakat iaitu pendekatan dan gaya pembelajaran para pelajar, tanpa mengambilkira faktor sikap dan persepsi yang terlalu banyak diperkatakan sebagai sebahagian daripada penyebab kepada pencapaian pelajar yang tidak cemerlang dalam akademik. Kajian ini juga ingin melihat samada terdapat perbezaan di antara gaya pembelajaran pelajar mengikut enam faktor pembolehubah tidak bersandar yang merupakan faktor latarbelakang respondan iaitu jantina, kaum, aliran semasa di sekolah menengah, kursus pengajian, prestasi CGPA semasa, taraf pendidikan ibu dari taraf pendidikan bapa. Kajian menunjukkan bahawa corak taburan gaya pembelajaran para pelajar Tahun Dua kursus Saijana Muda Kejuruteraan di Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn yang dominan atau paling kerap diamalkan adalah Reflektor. Kajian telah mendapati bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan di antara gaya pembelajaran pelajar dengan tiga faktor latarbelakang yang dikaji iaitu jantina, kaum dan aliran semasa di sekolah menengah, manakala terdapat perkaitan yang signifikan di antara gaya pembelajaran dengan prestasi CGPA semasa, taraf pendidikan ibu dan taraf pendidikan bapa. Dalam proses untuk memantapkan potensi para pelajar agar mereka dapat mengeksploitasi gaya pembelajaran mereka secara terbaik dan berkesan, pendedahan kepada konsep dan latarbelakang serta kepentingan gaya pembelajaran di kalangan warga pendidikan khususnya dalam kajian ini melibatkan Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Oan adalah amat penting bagi merealisasikan Falsafah Pendidikan Negara 2001-09 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/9111/1/24p%20ANNIE%20AZLINA%20SHAHRAN%20HERLIANA%20HASSAN%20JAMALIAH%20SALBI.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9111/2/ANNIE%20AZLINA%20SHAHRAN%20HERLIANA%20HASSAN%20JAMALIAH%20SALBI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9111/3/ANNIE%20AZLINA%20SHAHRAN%20HERLIANA%20HASSAN%20JAMALIAH%20SALBI%20WATERMARK.pdf Shahran, Annie Azlina and Hassan, Herliana and Salbi, Jamaliah (2001) Gaya pembelajaran pelajar taiiiin dua kursus sarjana muda kejuruteraan Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn.
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB2300-2430 Higher education
Shahran, Annie Azlina
Hassan, Herliana
Salbi, Jamaliah
Gaya pembelajaran pelajar taiiiin dua kursus sarjana muda kejuruteraan Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
title Gaya pembelajaran pelajar taiiiin dua kursus sarjana muda kejuruteraan Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
title_full Gaya pembelajaran pelajar taiiiin dua kursus sarjana muda kejuruteraan Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
title_fullStr Gaya pembelajaran pelajar taiiiin dua kursus sarjana muda kejuruteraan Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
title_full_unstemmed Gaya pembelajaran pelajar taiiiin dua kursus sarjana muda kejuruteraan Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
title_short Gaya pembelajaran pelajar taiiiin dua kursus sarjana muda kejuruteraan Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn
title_sort gaya pembelajaran pelajar taiiiin dua kursus sarjana muda kejuruteraan kolej universiti teknologi tun hussein onn
topic LB Theory and practice of education
LB2300-2430 Higher education
url http://eprints.uthm.edu.my/9111/1/24p%20ANNIE%20AZLINA%20SHAHRAN%20HERLIANA%20HASSAN%20JAMALIAH%20SALBI.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9111/2/ANNIE%20AZLINA%20SHAHRAN%20HERLIANA%20HASSAN%20JAMALIAH%20SALBI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9111/3/ANNIE%20AZLINA%20SHAHRAN%20HERLIANA%20HASSAN%20JAMALIAH%20SALBI%20WATERMARK.pdf
work_keys_str_mv AT shahranannieazlina gayapembelajaranpelajartaiiiinduakursussarjanamudakejuruteraankolejuniversititeknologitunhusseinonn
AT hassanherliana gayapembelajaranpelajartaiiiinduakursussarjanamudakejuruteraankolejuniversititeknologitunhusseinonn
AT salbijamaliah gayapembelajaranpelajartaiiiinduakursussarjanamudakejuruteraankolejuniversititeknologitunhusseinonn