Perbandingan gaya pembelajaran kinestatik terhadap pelajar kejuruteraan di Politeknik Kuching: satu tinjauan
Kajian ini menumpukan tinjauan kepada kecenderungan gaya pembelajaran kinestatik pelajar-pelajar diploma kejuruteraan semester enam dan satu di Politeknik Kuching, Sarawak. Objektif utama kajian ini adalah untuk mengenalpasti kelaziman gaya pembelajaran kinestatik di kalangan pelajar kejuruteraan...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9115/1/24p%20ERMIZAM%20EDNI.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9115/2/ERMIZAM%20EDNI%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9115/3/ERMIZAM%20EDNI%20WATERMARK.pdf |
Summary: | Kajian ini menumpukan tinjauan kepada kecenderungan gaya pembelajaran
kinestatik pelajar-pelajar diploma kejuruteraan semester enam dan satu di Politeknik
Kuching, Sarawak. Objektif utama kajian ini adalah untuk mengenalpasti kelaziman gaya
pembelajaran kinestatik di kalangan pelajar kejuruteraan dan melihat perbezaan gaya
pembelajaran kinestatik berdasarkan kursus, semester dan jantina. Keseluruhan pelajar
adalah seramai 181 orang iaitu merupakan sampel kepada kajian ini. Kajian ini adalah
berbentuk deskriptif dan instrumen pengumpulan data yang digunakan adalah kaedah
borang soal selidik. Data dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for Social
Science (S.P.S.S) versi 11.0 bagi mendapatkan korelasi dan nilai-t selain daripada jumlah
peratusan, min dan sisihan piawai. Dapatan ini menunjukkan bahawa pelajar-pelajar
Diploma Kejuruteraan Mekanikal,- A w a m dan Elektrik memperlihatkan kecenderungan
yang signifikan di dalam gaya pembelajaran kinestatik tidak mengira perbezaan dari segi
kursus kejuruteraan dan semester. Walaubagaimanapun dapatan kajian tidak
menunjukkan faktor jantina sebagai mempengaruhi kecenderungan gaya pembelajaran
kinestatik di kalangan pelajar-pelajar kejuruteraan. Justeru itu adalah menjadi harapan
pengkaji agar gaya pembelajaran kinestatik ini dapat diimplementasikan bukan sahaja di
kalangan pelajar-pelajar kejuruteraan malah usaha pemadanan juga boleh dilaksanakan di
dalam proses pengajaran yang dijalankan oleh pensyarah-pensyarah di seluruh jabatan
kejuruteraan Politeknik. |
---|