Tahap kemahiran pelajar kejuruteraan awam Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn (KUiTTHO) Batu Pahat menggunakan komputer sebagai sumber pembelajaran
Bidang kajian ini meninjau kemahiran pelajar jurusan Kejuruteraan Awam menggunakan komputer sebagai sumber pembelajaran di politeknik. Dimensi kemahiran yang dikaji ialah kemahiran teknikal, kepimpinan, interaksi dan konseptual. Sampel kajian ialah terdiri dari 100 orang pelajar Diploma Kejuruter...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2001
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9120/1/24p%20JUHANA%20SIMARANI.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9120/2/JUHANA%20SIMARANI%20COPYRIGHT%20DECCLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9120/3/JUHANA%20SIMARANI%20WATERMARK.pdf |
_version_ | 1825710703480143872 |
---|---|
author | Simarani, Juhana |
author_facet | Simarani, Juhana |
author_sort | Simarani, Juhana |
collection | UTHM |
description | Bidang kajian ini meninjau kemahiran pelajar jurusan Kejuruteraan Awam
menggunakan komputer sebagai sumber pembelajaran di politeknik. Dimensi kemahiran
yang dikaji ialah kemahiran teknikal, kepimpinan, interaksi dan konseptual. Sampel
kajian ialah terdiri dari 100 orang pelajar Diploma Kejuruteraan Awam di KUiTTHO.
Borang soal selidik telah digunakan untuk mengumpul data. Dapatan kajian ini
menunjukkan kemahiran keseluruhan pelajar terhadap penggunaan komputer adalah
positif. Purata pelajar mempunyai pengalaman menggunakan komputer di antara 3
hingga 4 tahun. Kira-kira 66.4% pelajar menyatakan keyakinan yang tinggi dari aspek
kemahiran teknikal dan mereka menganggap komputer sebagai pemudah cara
pembelajaran. Dimensi kemahiran berinteraksi, 55.1% pelajar menyatakan mereka
cenderung berinteraksi terhadap rakan sebaya dan 50.5% cenderung untuk berlatih
sendiri dalam menyelesaikan masalah . Tahap kefasihan pelajar berinteraksi
menggunakan bahasa Inggeris adalah sederhana. 57.9% pelajar menyatakan bahawa
kemahiran kepimpinan dapat dibina dan komputer beijaya meningkatkan prestasi
pembelajaran. Sementara itu, 74.8% pelajar menyatakan penggunaan komputer dapat
menjimatkan masa. Dimensi kemahiran konseptual juga adalah sederhana. Hanya 33.7%
pelajar menyatakan mudah untuk menginferensi dan mengintergrasi di antara maklumat
ketika menggunakan komputer. Pada keseluruhannya kajian ini mendapati pelajar
mempunyai tahap kemahiran menggunakan komputer dengan baik. |
first_indexed | 2024-03-05T22:01:40Z |
format | Thesis |
id | uthm.eprints-9120 |
institution | Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
language | English English English |
last_indexed | 2024-03-05T22:01:40Z |
publishDate | 2001 |
record_format | dspace |
spelling | uthm.eprints-91202023-07-03T02:37:49Z http://eprints.uthm.edu.my/9120/ Tahap kemahiran pelajar kejuruteraan awam Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn (KUiTTHO) Batu Pahat menggunakan komputer sebagai sumber pembelajaran Simarani, Juhana LB Theory and practice of education LB2300-2430 Higher education Bidang kajian ini meninjau kemahiran pelajar jurusan Kejuruteraan Awam menggunakan komputer sebagai sumber pembelajaran di politeknik. Dimensi kemahiran yang dikaji ialah kemahiran teknikal, kepimpinan, interaksi dan konseptual. Sampel kajian ialah terdiri dari 100 orang pelajar Diploma Kejuruteraan Awam di KUiTTHO. Borang soal selidik telah digunakan untuk mengumpul data. Dapatan kajian ini menunjukkan kemahiran keseluruhan pelajar terhadap penggunaan komputer adalah positif. Purata pelajar mempunyai pengalaman menggunakan komputer di antara 3 hingga 4 tahun. Kira-kira 66.4% pelajar menyatakan keyakinan yang tinggi dari aspek kemahiran teknikal dan mereka menganggap komputer sebagai pemudah cara pembelajaran. Dimensi kemahiran berinteraksi, 55.1% pelajar menyatakan mereka cenderung berinteraksi terhadap rakan sebaya dan 50.5% cenderung untuk berlatih sendiri dalam menyelesaikan masalah . Tahap kefasihan pelajar berinteraksi menggunakan bahasa Inggeris adalah sederhana. 57.9% pelajar menyatakan bahawa kemahiran kepimpinan dapat dibina dan komputer beijaya meningkatkan prestasi pembelajaran. Sementara itu, 74.8% pelajar menyatakan penggunaan komputer dapat menjimatkan masa. Dimensi kemahiran konseptual juga adalah sederhana. Hanya 33.7% pelajar menyatakan mudah untuk menginferensi dan mengintergrasi di antara maklumat ketika menggunakan komputer. Pada keseluruhannya kajian ini mendapati pelajar mempunyai tahap kemahiran menggunakan komputer dengan baik. 2001-09 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/9120/1/24p%20JUHANA%20SIMARANI.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9120/2/JUHANA%20SIMARANI%20COPYRIGHT%20DECCLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9120/3/JUHANA%20SIMARANI%20WATERMARK.pdf Simarani, Juhana (2001) Tahap kemahiran pelajar kejuruteraan awam Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn (KUiTTHO) Batu Pahat menggunakan komputer sebagai sumber pembelajaran. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn. |
spellingShingle | LB Theory and practice of education LB2300-2430 Higher education Simarani, Juhana Tahap kemahiran pelajar kejuruteraan awam Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn (KUiTTHO) Batu Pahat menggunakan komputer sebagai sumber pembelajaran |
title | Tahap kemahiran pelajar kejuruteraan awam Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn (KUiTTHO) Batu Pahat menggunakan komputer sebagai sumber pembelajaran |
title_full | Tahap kemahiran pelajar kejuruteraan awam Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn (KUiTTHO) Batu Pahat menggunakan komputer sebagai sumber pembelajaran |
title_fullStr | Tahap kemahiran pelajar kejuruteraan awam Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn (KUiTTHO) Batu Pahat menggunakan komputer sebagai sumber pembelajaran |
title_full_unstemmed | Tahap kemahiran pelajar kejuruteraan awam Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn (KUiTTHO) Batu Pahat menggunakan komputer sebagai sumber pembelajaran |
title_short | Tahap kemahiran pelajar kejuruteraan awam Kolej Universiti Teknologi Tun Hussien Onn (KUiTTHO) Batu Pahat menggunakan komputer sebagai sumber pembelajaran |
title_sort | tahap kemahiran pelajar kejuruteraan awam kolej universiti teknologi tun hussien onn kuittho batu pahat menggunakan komputer sebagai sumber pembelajaran |
topic | LB Theory and practice of education LB2300-2430 Higher education |
url | http://eprints.uthm.edu.my/9120/1/24p%20JUHANA%20SIMARANI.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9120/2/JUHANA%20SIMARANI%20COPYRIGHT%20DECCLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9120/3/JUHANA%20SIMARANI%20WATERMARK.pdf |
work_keys_str_mv | AT simaranijuhana tahapkemahiranpelajarkejuruteraanawamkolejuniversititeknologitunhussienonnkuitthobatupahatmenggunakankomputersebagaisumberpembelajaran |