Gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan di Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti gaya pembelajaran paling dominan. Di samping itu kajian juga mengenal pasti perbezaan gaya pembelajaran paling dominan dengan jantina pelajar dan hubungannya dengan pencapaian akademik pelajar. Seramai 438 orang pelajar kejuruteraan tahun akhir di UTHM t...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2008
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9139/1/24p%20NOHAYATI%20SA%27ADAH%20CHE%20ABD%20RAZAK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9139/2/NOHAYATI%20SA%27ADAH%20CHE%20ABD%20RAZAK%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9139/3/NOHAYATI%20SA%27ADAH%20CHE%20ABD%20RAZAK%20WATERMARK.pdf |
_version_ | 1796869905649238016 |
---|---|
author | Che Abd Razak, Nohayati Sa’adah |
author_facet | Che Abd Razak, Nohayati Sa’adah |
author_sort | Che Abd Razak, Nohayati Sa’adah |
collection | UTHM |
description | Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti gaya pembelajaran paling
dominan. Di samping itu kajian juga mengenal pasti perbezaan gaya pembelajaran
paling dominan dengan jantina pelajar dan hubungannya dengan pencapaian
akademik pelajar. Seramai 438 orang pelajar kejuruteraan tahun akhir di UTHM
telah terlibat sebagai responden kajian. Soal selidik yang digunakan mengandungi
soalan berbentuk demografl dan juga 44 soal selidik berdasarkan Felder-Solomon
Index Learning of Styles (1996). Skor min digunakan bagi mengenal pasti gaya
pembelajaran paling dominan bagi setiap fakulti kejuruteraan di UTHM. Didapati
gaya pembelajaran untuk ketiga-tiga fakulti iaitu FKAAS, FKEE dan FKMP adalah
gaya pembelajaran visual dengan nilai skor min yang tertinggi. Dari Ujian T
perbezaan di antara gaya pembelajaran paling dominan dengan jantina pelajar dan
menunjukkan tiada perbezaan yang wujud. Ujian korelasi Pearson yang digunakan
untuk mengenal pasti hubungan di antara gaya pembelajaran paling dominan dengan
pencapaian akademik pelajar menunjukkan tidak terdapat hubungan di antara gaya
pembelajaran dan pencapaian akademik pelajar. Kesimpulannya majoriti pelajar
kejuruteraan bagi ketiga-tiga fakulti lebih cenderung kepada gaya visual tanpa
mengira faktor jantina, namun gaya ini tidak mempunyai hubungan dengan
pencapaian akademik pelajar. Oleh yang demikian dalam meningkatkan
keberkesanan P&P bagi meningkatkan prestasi, kepelbagaian gaya perlu digunakan
mengikut kesesuaian keadaan. |
first_indexed | 2024-03-05T22:01:43Z |
format | Thesis |
id | uthm.eprints-9139 |
institution | Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
language | English English English |
last_indexed | 2024-03-05T22:01:43Z |
publishDate | 2008 |
record_format | dspace |
spelling | uthm.eprints-91392023-07-03T08:12:39Z http://eprints.uthm.edu.my/9139/ Gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan di Universiti Tun Hussein Onn Malaysia Che Abd Razak, Nohayati Sa’adah LB Theory and practice of education LB2300-2430 Higher education Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti gaya pembelajaran paling dominan. Di samping itu kajian juga mengenal pasti perbezaan gaya pembelajaran paling dominan dengan jantina pelajar dan hubungannya dengan pencapaian akademik pelajar. Seramai 438 orang pelajar kejuruteraan tahun akhir di UTHM telah terlibat sebagai responden kajian. Soal selidik yang digunakan mengandungi soalan berbentuk demografl dan juga 44 soal selidik berdasarkan Felder-Solomon Index Learning of Styles (1996). Skor min digunakan bagi mengenal pasti gaya pembelajaran paling dominan bagi setiap fakulti kejuruteraan di UTHM. Didapati gaya pembelajaran untuk ketiga-tiga fakulti iaitu FKAAS, FKEE dan FKMP adalah gaya pembelajaran visual dengan nilai skor min yang tertinggi. Dari Ujian T perbezaan di antara gaya pembelajaran paling dominan dengan jantina pelajar dan menunjukkan tiada perbezaan yang wujud. Ujian korelasi Pearson yang digunakan untuk mengenal pasti hubungan di antara gaya pembelajaran paling dominan dengan pencapaian akademik pelajar menunjukkan tidak terdapat hubungan di antara gaya pembelajaran dan pencapaian akademik pelajar. Kesimpulannya majoriti pelajar kejuruteraan bagi ketiga-tiga fakulti lebih cenderung kepada gaya visual tanpa mengira faktor jantina, namun gaya ini tidak mempunyai hubungan dengan pencapaian akademik pelajar. Oleh yang demikian dalam meningkatkan keberkesanan P&P bagi meningkatkan prestasi, kepelbagaian gaya perlu digunakan mengikut kesesuaian keadaan. 2008-04 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/9139/1/24p%20NOHAYATI%20SA%27ADAH%20CHE%20ABD%20RAZAK.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9139/2/NOHAYATI%20SA%27ADAH%20CHE%20ABD%20RAZAK%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9139/3/NOHAYATI%20SA%27ADAH%20CHE%20ABD%20RAZAK%20WATERMARK.pdf Che Abd Razak, Nohayati Sa’adah (2008) Gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan di Universiti Tun Hussein Onn Malaysia. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn. |
spellingShingle | LB Theory and practice of education LB2300-2430 Higher education Che Abd Razak, Nohayati Sa’adah Gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan di Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
title | Gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan di Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
title_full | Gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan di Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
title_fullStr | Gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan di Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
title_full_unstemmed | Gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan di Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
title_short | Gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan di Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
title_sort | gaya pembelajaran pelajar kejuruteraan di universiti tun hussein onn malaysia |
topic | LB Theory and practice of education LB2300-2430 Higher education |
url | http://eprints.uthm.edu.my/9139/1/24p%20NOHAYATI%20SA%27ADAH%20CHE%20ABD%20RAZAK.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9139/2/NOHAYATI%20SA%27ADAH%20CHE%20ABD%20RAZAK%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9139/3/NOHAYATI%20SA%27ADAH%20CHE%20ABD%20RAZAK%20WATERMARK.pdf |
work_keys_str_mv | AT cheabdrazaknohayatisaadah gayapembelajaranpelajarkejuruteraandiuniversititunhusseinonnmalaysia |