Kebolehgunaan kit pengajaran dan pembelajaran bagi meningkatkan prestasi pelajar: Satu tinjauan di KUITTHO
Penggunaan alat bahan bantu mengajar (ABBM) memberi sumbangan yang amat besar dalam mempertingkatkan mutu pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru dan pelajar. ABBM dapat menyelesaikan pelbagai masalah dalam kaedah pengajaran guru yang sentiasa berubah mengikut peredaran zaman. Berdasarkan pe...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2004
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9179/1/24p%20NORZAINARIAH%20ABU%20HASSAN.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9179/2/NORZAINARIAH%20ABU%20HASSAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9179/3/NORZAINARIAH%20ABU%20HASSAN%20WATERMARK.pdf |
_version_ | 1825710715317518336 |
---|---|
author | Abu Hassan, Norzainariah |
author_facet | Abu Hassan, Norzainariah |
author_sort | Abu Hassan, Norzainariah |
collection | UTHM |
description | Penggunaan alat bahan bantu mengajar (ABBM) memberi sumbangan yang amat
besar dalam mempertingkatkan mutu pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru dan
pelajar. ABBM dapat menyelesaikan pelbagai masalah dalam kaedah pengajaran guru
yang sentiasa berubah mengikut peredaran zaman. Berdasarkan penyataan ini, satu
kajian dibuat bagi meninjau kebolehgunaan kit pengajaran dan pembelajaran bagi
meningkatkan prestasi pelajar. Objektif kajian ini adalah untuk mengenalpasti
pencapaian dan motivasi pelajar apabila kit pengajaran dan pembelajaran digunakan serta
mengenalpasti kebolehgunaan kit ini. Dengan menggunakan kaedah tinjauan berbentuk
'Quasi Experimental Design' (PreTest - PostTest Control Group Design), seramai 60
responden yang terdiri daripada pelajar Saijana Muda Teknologi Kejuruteraan Awam,
Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn telah dibentuk kepada dua kumpulan iaitu
kumpulan kawalan dan kumpulan percubaan. Kumpulan kawalan mengalami proses
pembelajaran menggunakan kaedah konvensional manakala kumpulan dirawat
menggunakan kit pengajaran dan pembelajaran. Dapatan kajian membuktikan bahawa
prestasi pelajar meningkat apabila kit pengajaran dan pembelajaran digunakan dalam
proses pengajaran dan pembelajaran. |
first_indexed | 2024-03-05T22:01:50Z |
format | Thesis |
id | uthm.eprints-9179 |
institution | Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
language | English English English |
last_indexed | 2024-03-05T22:01:50Z |
publishDate | 2004 |
record_format | dspace |
spelling | uthm.eprints-91792023-07-03T08:13:49Z http://eprints.uthm.edu.my/9179/ Kebolehgunaan kit pengajaran dan pembelajaran bagi meningkatkan prestasi pelajar: Satu tinjauan di KUITTHO Abu Hassan, Norzainariah LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Penggunaan alat bahan bantu mengajar (ABBM) memberi sumbangan yang amat besar dalam mempertingkatkan mutu pengajaran dan pembelajaran di kalangan guru dan pelajar. ABBM dapat menyelesaikan pelbagai masalah dalam kaedah pengajaran guru yang sentiasa berubah mengikut peredaran zaman. Berdasarkan penyataan ini, satu kajian dibuat bagi meninjau kebolehgunaan kit pengajaran dan pembelajaran bagi meningkatkan prestasi pelajar. Objektif kajian ini adalah untuk mengenalpasti pencapaian dan motivasi pelajar apabila kit pengajaran dan pembelajaran digunakan serta mengenalpasti kebolehgunaan kit ini. Dengan menggunakan kaedah tinjauan berbentuk 'Quasi Experimental Design' (PreTest - PostTest Control Group Design), seramai 60 responden yang terdiri daripada pelajar Saijana Muda Teknologi Kejuruteraan Awam, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn telah dibentuk kepada dua kumpulan iaitu kumpulan kawalan dan kumpulan percubaan. Kumpulan kawalan mengalami proses pembelajaran menggunakan kaedah konvensional manakala kumpulan dirawat menggunakan kit pengajaran dan pembelajaran. Dapatan kajian membuktikan bahawa prestasi pelajar meningkat apabila kit pengajaran dan pembelajaran digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. 2004-03 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/9179/1/24p%20NORZAINARIAH%20ABU%20HASSAN.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9179/2/NORZAINARIAH%20ABU%20HASSAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9179/3/NORZAINARIAH%20ABU%20HASSAN%20WATERMARK.pdf Abu Hassan, Norzainariah (2004) Kebolehgunaan kit pengajaran dan pembelajaran bagi meningkatkan prestasi pelajar: Satu tinjauan di KUITTHO. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn. |
spellingShingle | LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Abu Hassan, Norzainariah Kebolehgunaan kit pengajaran dan pembelajaran bagi meningkatkan prestasi pelajar: Satu tinjauan di KUITTHO |
title | Kebolehgunaan kit pengajaran dan pembelajaran bagi meningkatkan prestasi pelajar: Satu tinjauan di KUITTHO |
title_full | Kebolehgunaan kit pengajaran dan pembelajaran bagi meningkatkan prestasi pelajar: Satu tinjauan di KUITTHO |
title_fullStr | Kebolehgunaan kit pengajaran dan pembelajaran bagi meningkatkan prestasi pelajar: Satu tinjauan di KUITTHO |
title_full_unstemmed | Kebolehgunaan kit pengajaran dan pembelajaran bagi meningkatkan prestasi pelajar: Satu tinjauan di KUITTHO |
title_short | Kebolehgunaan kit pengajaran dan pembelajaran bagi meningkatkan prestasi pelajar: Satu tinjauan di KUITTHO |
title_sort | kebolehgunaan kit pengajaran dan pembelajaran bagi meningkatkan prestasi pelajar satu tinjauan di kuittho |
topic | LB Theory and practice of education LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) |
url | http://eprints.uthm.edu.my/9179/1/24p%20NORZAINARIAH%20ABU%20HASSAN.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9179/2/NORZAINARIAH%20ABU%20HASSAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9179/3/NORZAINARIAH%20ABU%20HASSAN%20WATERMARK.pdf |
work_keys_str_mv | AT abuhassannorzainariah kebolehgunaankitpengajarandanpembelajaranbagimeningkatkanprestasipelajarsatutinjauandikuittho |