Cabaran-cabaran dalam pendidikan yang dihadapi oleh pelajar sarjana: tinjauan ke atas pelajar sarjana pendidikan (teknikal) di KUiTTHO
Kajian ini adalah usaha untuk mengenalpasti cabaran-cabaran yang dihadapi oleh pelajar Saijana Pendidikan (Teknikal) KUiTTHO. Aspek penting dalam cabaran tersebut terbahagi kepada 3 aspek utama iaitu aspek Institusi, Situasi dan Psikologi. Selain daripada itu aspek perbezaan cabaran tersebut yang...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2001
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9398/1/24p%20ASMIZA%20OSMAN.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9398/2/ASMIZA%20OSMAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9398/3/ASMIZA%20OSMAN%20WATERMARK.pdf |
_version_ | 1796869959442235392 |
---|---|
author | Osman, Asmiza |
author_facet | Osman, Asmiza |
author_sort | Osman, Asmiza |
collection | UTHM |
description | Kajian ini adalah usaha untuk mengenalpasti cabaran-cabaran yang dihadapi oleh
pelajar Saijana Pendidikan (Teknikal) KUiTTHO. Aspek penting dalam cabaran
tersebut terbahagi kepada 3 aspek utama iaitu aspek Institusi, Situasi dan Psikologi.
Selain daripada itu aspek perbezaan cabaran tersebut yang dihadapi oleh pelajar
mengikut jantina juga turut dikaji. Seramai 180 pelajar Saijana Pendidikan (Teknikal)
iaitu lebih kurang 54% daripada populasi telah dipilih sebagai responden. Pemilihan
dibuat secara rawak dan dipilih daripada pelajar saijana lelaki dan wanita semester I, II
dan III Instrumen kajian yang digunakan adalah borang soal selidik yang dibahagikan
kepada 3 bahagian iaitu A (demografik), B (cabaran Institusi, Situasi dan Psikologi) dan
C (Pendapat Umum). Data-data yang diperolehi daripada borang soal selidik dianalisa
dalam bentuk min, ujian T dan ANOVA Satu Hala. Keputusan dibentangkan dalam
bentuk jadual dan rajah. Dapatan kajian menunjukkan tidak ada faktor cabaran yang
muncul menjadi cabaran utama dalam pendidikan. Selain itu tidak wujud perbezaan
pendapat terhadap cabaran pendidikan dewasa antara pelajar saijana lelaki dan wanita. |
first_indexed | 2024-03-05T22:02:29Z |
format | Thesis |
id | uthm.eprints-9398 |
institution | Universiti Tun Hussein Onn Malaysia |
language | English English English |
last_indexed | 2024-03-05T22:02:29Z |
publishDate | 2001 |
record_format | dspace |
spelling | uthm.eprints-93982023-07-30T07:11:04Z http://eprints.uthm.edu.my/9398/ Cabaran-cabaran dalam pendidikan yang dihadapi oleh pelajar sarjana: tinjauan ke atas pelajar sarjana pendidikan (teknikal) di KUiTTHO Osman, Asmiza LB Theory and practice of education LB1603-1696.6 Secondary education. High schools Kajian ini adalah usaha untuk mengenalpasti cabaran-cabaran yang dihadapi oleh pelajar Saijana Pendidikan (Teknikal) KUiTTHO. Aspek penting dalam cabaran tersebut terbahagi kepada 3 aspek utama iaitu aspek Institusi, Situasi dan Psikologi. Selain daripada itu aspek perbezaan cabaran tersebut yang dihadapi oleh pelajar mengikut jantina juga turut dikaji. Seramai 180 pelajar Saijana Pendidikan (Teknikal) iaitu lebih kurang 54% daripada populasi telah dipilih sebagai responden. Pemilihan dibuat secara rawak dan dipilih daripada pelajar saijana lelaki dan wanita semester I, II dan III Instrumen kajian yang digunakan adalah borang soal selidik yang dibahagikan kepada 3 bahagian iaitu A (demografik), B (cabaran Institusi, Situasi dan Psikologi) dan C (Pendapat Umum). Data-data yang diperolehi daripada borang soal selidik dianalisa dalam bentuk min, ujian T dan ANOVA Satu Hala. Keputusan dibentangkan dalam bentuk jadual dan rajah. Dapatan kajian menunjukkan tidak ada faktor cabaran yang muncul menjadi cabaran utama dalam pendidikan. Selain itu tidak wujud perbezaan pendapat terhadap cabaran pendidikan dewasa antara pelajar saijana lelaki dan wanita. 2001-09 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/9398/1/24p%20ASMIZA%20OSMAN.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9398/2/ASMIZA%20OSMAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9398/3/ASMIZA%20OSMAN%20WATERMARK.pdf Osman, Asmiza (2001) Cabaran-cabaran dalam pendidikan yang dihadapi oleh pelajar sarjana: tinjauan ke atas pelajar sarjana pendidikan (teknikal) di KUiTTHO. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn. |
spellingShingle | LB Theory and practice of education LB1603-1696.6 Secondary education. High schools Osman, Asmiza Cabaran-cabaran dalam pendidikan yang dihadapi oleh pelajar sarjana: tinjauan ke atas pelajar sarjana pendidikan (teknikal) di KUiTTHO |
title | Cabaran-cabaran dalam pendidikan yang dihadapi oleh pelajar sarjana: tinjauan ke atas pelajar sarjana pendidikan (teknikal) di KUiTTHO |
title_full | Cabaran-cabaran dalam pendidikan yang dihadapi oleh pelajar sarjana: tinjauan ke atas pelajar sarjana pendidikan (teknikal) di KUiTTHO |
title_fullStr | Cabaran-cabaran dalam pendidikan yang dihadapi oleh pelajar sarjana: tinjauan ke atas pelajar sarjana pendidikan (teknikal) di KUiTTHO |
title_full_unstemmed | Cabaran-cabaran dalam pendidikan yang dihadapi oleh pelajar sarjana: tinjauan ke atas pelajar sarjana pendidikan (teknikal) di KUiTTHO |
title_short | Cabaran-cabaran dalam pendidikan yang dihadapi oleh pelajar sarjana: tinjauan ke atas pelajar sarjana pendidikan (teknikal) di KUiTTHO |
title_sort | cabaran cabaran dalam pendidikan yang dihadapi oleh pelajar sarjana tinjauan ke atas pelajar sarjana pendidikan teknikal di kuittho |
topic | LB Theory and practice of education LB1603-1696.6 Secondary education. High schools |
url | http://eprints.uthm.edu.my/9398/1/24p%20ASMIZA%20OSMAN.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9398/2/ASMIZA%20OSMAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9398/3/ASMIZA%20OSMAN%20WATERMARK.pdf |
work_keys_str_mv | AT osmanasmiza cabarancabarandalampendidikanyangdihadapiolehpelajarsarjanatinjauankeataspelajarsarjanapendidikanteknikaldikuittho |