Tinjauan terhadap ciri-ciri guru pelatih ideal dalam proses pengajaran di Politeknik-Politeknik Malaysia
Latihan mengajar merupakan titik permulaan bagi guru pelatih untuk mempraktiskan segala i l m u perguruan yang telah dipelajari dalam situasi pengajaran sebenar. Maka, timbul persoalan berkaitan dengan ciri-ciri guru pelatih ideal. Bersesuaian dengan persoalan tersebut, kajian ini dijalankan bert...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2001
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9400/1/24p%20AZILAHWATI%20ADAM.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9400/2/AZILAHWATI%20ADAM%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9400/3/AZILAHWATI%20ADAM%20WATERMARK.pdf |
Summary: | Latihan mengajar merupakan titik permulaan bagi guru pelatih untuk
mempraktiskan segala i l m u perguruan yang telah dipelajari dalam situasi pengajaran
sebenar. Maka, timbul persoalan berkaitan dengan ciri-ciri guru pelatih ideal.
Bersesuaian dengan persoalan tersebut, kajian ini dijalankan bertujuan untuk meninjau
ciri-ciri guru pelatih ideal berdasarkan beberapa aspek yang menjadi ukuran antaranya
ialah peringkat kesediaan guru pelatih s e b e l um pengajaran, keupayaan guru pelatih
untuk menarik perhatian pelajar, kemahiran pencapaian objektif pengajaran dan juga
ciri-ciri ketrampilan seorang guru pelatih. Kajian yang telah dijalankan adalah kajian
kuantitatif berbentuk tinjauan dengan menggunakan soal selidik sebagai instrumen.
Seramai 56 orang responden yang terdiri daripada pensyarah pembimbing pelajar
Saijana Pendidikan Teknik dan Vokasional KUiTTHO yang menjalani latihan mengajar
di 4 buah politeknik yang mewakili politeknik-politeknik di Malaysia. Hasil kajian ini
dianalisis menggunakan Statistical Program For Social Sciences (SPSS) versi 11.0 dan
Microsoft E x c e l 2 0 0 0 . Dapatan dari kajian ini menunjukkan bahawa guru pelatih
mempunyai peringkat kesediaan yang sederhana dengan skor m i n keseluruhan 3.55.
begitu j u g a dengan keupayaan menarik perhatian pelajar yang mempunyai skor min
3.42. Manakala kemahiran pencapaian objektif pengajaran dan j u g a ciri-ciri ketrampilan
guru pelatih masing-masing memperolehi skor m i n keseluruhan 3 . 5 9 dan 3.79. Selain
itu, analisis perbezaan menunjukkan terdapat perbezaan yang siginfikan antara peringkat
kesediaan dengan keupayaan guru pelatih untuk menarik perhatian pelajar. B e g i t u juga,
wujud perbezaan yang signifikan antara keupayaan guru pelatih menarik perhatian
pelajar dengan kemahiran pencapaian objektif pengajaran di kalangan guru pelatih. Oleh
itu, berdasarkan dapatan kajian pengkaji telah menghasilkan Modul Guru Pelatih Ideal
di akhir kajian ini. |
---|