Tinjauan terhadap ciri-ciri guru pelatih ideal dalam proses pengajaran di Politeknik-Politeknik Malaysia

Latihan mengajar merupakan titik permulaan bagi guru pelatih untuk mempraktiskan segala i l m u perguruan yang telah dipelajari dalam situasi pengajaran sebenar. Maka, timbul persoalan berkaitan dengan ciri-ciri guru pelatih ideal. Bersesuaian dengan persoalan tersebut, kajian ini dijalankan bert...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Adam, Azilahwati
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2001
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9400/1/24p%20AZILAHWATI%20ADAM.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9400/2/AZILAHWATI%20ADAM%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9400/3/AZILAHWATI%20ADAM%20WATERMARK.pdf
_version_ 1825710757781700608
author Adam, Azilahwati
author_facet Adam, Azilahwati
author_sort Adam, Azilahwati
collection UTHM
description Latihan mengajar merupakan titik permulaan bagi guru pelatih untuk mempraktiskan segala i l m u perguruan yang telah dipelajari dalam situasi pengajaran sebenar. Maka, timbul persoalan berkaitan dengan ciri-ciri guru pelatih ideal. Bersesuaian dengan persoalan tersebut, kajian ini dijalankan bertujuan untuk meninjau ciri-ciri guru pelatih ideal berdasarkan beberapa aspek yang menjadi ukuran antaranya ialah peringkat kesediaan guru pelatih s e b e l um pengajaran, keupayaan guru pelatih untuk menarik perhatian pelajar, kemahiran pencapaian objektif pengajaran dan juga ciri-ciri ketrampilan seorang guru pelatih. Kajian yang telah dijalankan adalah kajian kuantitatif berbentuk tinjauan dengan menggunakan soal selidik sebagai instrumen. Seramai 56 orang responden yang terdiri daripada pensyarah pembimbing pelajar Saijana Pendidikan Teknik dan Vokasional KUiTTHO yang menjalani latihan mengajar di 4 buah politeknik yang mewakili politeknik-politeknik di Malaysia. Hasil kajian ini dianalisis menggunakan Statistical Program For Social Sciences (SPSS) versi 11.0 dan Microsoft E x c e l 2 0 0 0 . Dapatan dari kajian ini menunjukkan bahawa guru pelatih mempunyai peringkat kesediaan yang sederhana dengan skor m i n keseluruhan 3.55. begitu j u g a dengan keupayaan menarik perhatian pelajar yang mempunyai skor min 3.42. Manakala kemahiran pencapaian objektif pengajaran dan j u g a ciri-ciri ketrampilan guru pelatih masing-masing memperolehi skor m i n keseluruhan 3 . 5 9 dan 3.79. Selain itu, analisis perbezaan menunjukkan terdapat perbezaan yang siginfikan antara peringkat kesediaan dengan keupayaan guru pelatih untuk menarik perhatian pelajar. B e g i t u juga, wujud perbezaan yang signifikan antara keupayaan guru pelatih menarik perhatian pelajar dengan kemahiran pencapaian objektif pengajaran di kalangan guru pelatih. Oleh itu, berdasarkan dapatan kajian pengkaji telah menghasilkan Modul Guru Pelatih Ideal di akhir kajian ini.
first_indexed 2024-03-05T22:02:29Z
format Thesis
id uthm.eprints-9400
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
language English
English
English
last_indexed 2024-03-05T22:02:29Z
publishDate 2001
record_format dspace
spelling uthm.eprints-94002023-07-30T07:11:10Z http://eprints.uthm.edu.my/9400/ Tinjauan terhadap ciri-ciri guru pelatih ideal dalam proses pengajaran di Politeknik-Politeknik Malaysia Adam, Azilahwati LB Theory and practice of education LB1705-2286 Education and training of teachers and administrators Latihan mengajar merupakan titik permulaan bagi guru pelatih untuk mempraktiskan segala i l m u perguruan yang telah dipelajari dalam situasi pengajaran sebenar. Maka, timbul persoalan berkaitan dengan ciri-ciri guru pelatih ideal. Bersesuaian dengan persoalan tersebut, kajian ini dijalankan bertujuan untuk meninjau ciri-ciri guru pelatih ideal berdasarkan beberapa aspek yang menjadi ukuran antaranya ialah peringkat kesediaan guru pelatih s e b e l um pengajaran, keupayaan guru pelatih untuk menarik perhatian pelajar, kemahiran pencapaian objektif pengajaran dan juga ciri-ciri ketrampilan seorang guru pelatih. Kajian yang telah dijalankan adalah kajian kuantitatif berbentuk tinjauan dengan menggunakan soal selidik sebagai instrumen. Seramai 56 orang responden yang terdiri daripada pensyarah pembimbing pelajar Saijana Pendidikan Teknik dan Vokasional KUiTTHO yang menjalani latihan mengajar di 4 buah politeknik yang mewakili politeknik-politeknik di Malaysia. Hasil kajian ini dianalisis menggunakan Statistical Program For Social Sciences (SPSS) versi 11.0 dan Microsoft E x c e l 2 0 0 0 . Dapatan dari kajian ini menunjukkan bahawa guru pelatih mempunyai peringkat kesediaan yang sederhana dengan skor m i n keseluruhan 3.55. begitu j u g a dengan keupayaan menarik perhatian pelajar yang mempunyai skor min 3.42. Manakala kemahiran pencapaian objektif pengajaran dan j u g a ciri-ciri ketrampilan guru pelatih masing-masing memperolehi skor m i n keseluruhan 3 . 5 9 dan 3.79. Selain itu, analisis perbezaan menunjukkan terdapat perbezaan yang siginfikan antara peringkat kesediaan dengan keupayaan guru pelatih untuk menarik perhatian pelajar. B e g i t u juga, wujud perbezaan yang signifikan antara keupayaan guru pelatih menarik perhatian pelajar dengan kemahiran pencapaian objektif pengajaran di kalangan guru pelatih. Oleh itu, berdasarkan dapatan kajian pengkaji telah menghasilkan Modul Guru Pelatih Ideal di akhir kajian ini. 2001 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/9400/1/24p%20AZILAHWATI%20ADAM.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9400/2/AZILAHWATI%20ADAM%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9400/3/AZILAHWATI%20ADAM%20WATERMARK.pdf Adam, Azilahwati (2001) Tinjauan terhadap ciri-ciri guru pelatih ideal dalam proses pengajaran di Politeknik-Politeknik Malaysia. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn.
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB1705-2286 Education and training of teachers and administrators
Adam, Azilahwati
Tinjauan terhadap ciri-ciri guru pelatih ideal dalam proses pengajaran di Politeknik-Politeknik Malaysia
title Tinjauan terhadap ciri-ciri guru pelatih ideal dalam proses pengajaran di Politeknik-Politeknik Malaysia
title_full Tinjauan terhadap ciri-ciri guru pelatih ideal dalam proses pengajaran di Politeknik-Politeknik Malaysia
title_fullStr Tinjauan terhadap ciri-ciri guru pelatih ideal dalam proses pengajaran di Politeknik-Politeknik Malaysia
title_full_unstemmed Tinjauan terhadap ciri-ciri guru pelatih ideal dalam proses pengajaran di Politeknik-Politeknik Malaysia
title_short Tinjauan terhadap ciri-ciri guru pelatih ideal dalam proses pengajaran di Politeknik-Politeknik Malaysia
title_sort tinjauan terhadap ciri ciri guru pelatih ideal dalam proses pengajaran di politeknik politeknik malaysia
topic LB Theory and practice of education
LB1705-2286 Education and training of teachers and administrators
url http://eprints.uthm.edu.my/9400/1/24p%20AZILAHWATI%20ADAM.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9400/2/AZILAHWATI%20ADAM%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9400/3/AZILAHWATI%20ADAM%20WATERMARK.pdf
work_keys_str_mv AT adamazilahwati tinjauanterhadapciricirigurupelatihidealdalamprosespengajarandipoliteknikpoliteknikmalaysia