Kajian terhadap kemahiran berfikir dan gaya pembelajaran dikalangan Pelajar Diploma Kejuruteraan Mekanikal Tahun 2 Sesi 2001/2002 di KUiTTHO

Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif dan gaya pembelajaran yang diamalkan di kalangan pelajar Diploma Kejuruteraan Mekanikal Tahun 2 Sesi 2001/2002 di KUiTTHO. Di samping itu, kajian ini juga dijalankan untuk mengenalpasti teknik pengajaran y...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ibrahim @ Ab. Rahman, Hasbullah
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2001
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9404/1/24p%20HASBULLAH%20IBRAHIM%20%40%20AB.%20RAHMAN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9404/2/HASBULLAH%20IBRAHIM%20%40%20AB.%20RAHMAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9404/3/HASBULLAH%20IBRAHIM%20%40%20AB.%20RAHMAN%20WATERMARK.pdf
_version_ 1796869960631320576
author Ibrahim @ Ab. Rahman, Hasbullah
author_facet Ibrahim @ Ab. Rahman, Hasbullah
author_sort Ibrahim @ Ab. Rahman, Hasbullah
collection UTHM
description Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif dan gaya pembelajaran yang diamalkan di kalangan pelajar Diploma Kejuruteraan Mekanikal Tahun 2 Sesi 2001/2002 di KUiTTHO. Di samping itu, kajian ini juga dijalankan untuk mengenalpasti teknik pengajaran yang dipraktikkan oleh pensyarah. Seramai 122 orang responden yang terdiri daripada 103 orang pelajar dan 19 orang pensyarah yang telah dipilih secara rawak terlibat dalam kajian ini. Instrumen yang digunakan adalah dalam bentuk soal selidik yang dibahagikan kepada 4 bahagian iaitu maklumat demografi pelajar, tahap kemahiran berfikir, gaya pembelajaran dan teknik pengajaran yang diamalkan. Data-data dianalisa dengan menggunakan pakej perisian SPSS (Statistical Packages for Social Sciences) versi 10 bagi mendapatkan nilai kekerapan, peratusan dan skor min. Hasil kajian dipersembahkan dalam bentuk jadual, carta dan rajah. Hasil kajian menunjukkan bahawa pelajar mempunyai tahap kemahiran berfikir yang positif atau tinggi dengan nilai skor min yang melebihi 3.50. Hasil kajian juga menunjukkan pelajar lebih berminat mengamalkan gaya pembelajaran reflektor dengan peratusan tertinggi iaitu 50 peratus berbanding dengan gaya pembelajaran lain. Para pensyarah pula bersetuju (nilai skor min melebihi 4.0) dan menekankan 4 perkara asas dalam teknik pengajaran iaitu set induksi, penyampaian isi pelajaran, penutup dan penilaian. Beberapa cadangan dikemukakan untuk membantu pihak-pihak tertentu dalam usaha meningkatkan kecekapan dan keberkesanan kemahiran berfikir dan gaya pembelajaran.
first_indexed 2024-03-05T22:02:30Z
format Thesis
id uthm.eprints-9404
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
language English
English
English
last_indexed 2024-03-05T22:02:30Z
publishDate 2001
record_format dspace
spelling uthm.eprints-94042023-07-30T07:11:23Z http://eprints.uthm.edu.my/9404/ Kajian terhadap kemahiran berfikir dan gaya pembelajaran dikalangan Pelajar Diploma Kejuruteraan Mekanikal Tahun 2 Sesi 2001/2002 di KUiTTHO Ibrahim @ Ab. Rahman, Hasbullah LB Theory and practice of education LB1555-1602 Elementary or public school education Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif dan gaya pembelajaran yang diamalkan di kalangan pelajar Diploma Kejuruteraan Mekanikal Tahun 2 Sesi 2001/2002 di KUiTTHO. Di samping itu, kajian ini juga dijalankan untuk mengenalpasti teknik pengajaran yang dipraktikkan oleh pensyarah. Seramai 122 orang responden yang terdiri daripada 103 orang pelajar dan 19 orang pensyarah yang telah dipilih secara rawak terlibat dalam kajian ini. Instrumen yang digunakan adalah dalam bentuk soal selidik yang dibahagikan kepada 4 bahagian iaitu maklumat demografi pelajar, tahap kemahiran berfikir, gaya pembelajaran dan teknik pengajaran yang diamalkan. Data-data dianalisa dengan menggunakan pakej perisian SPSS (Statistical Packages for Social Sciences) versi 10 bagi mendapatkan nilai kekerapan, peratusan dan skor min. Hasil kajian dipersembahkan dalam bentuk jadual, carta dan rajah. Hasil kajian menunjukkan bahawa pelajar mempunyai tahap kemahiran berfikir yang positif atau tinggi dengan nilai skor min yang melebihi 3.50. Hasil kajian juga menunjukkan pelajar lebih berminat mengamalkan gaya pembelajaran reflektor dengan peratusan tertinggi iaitu 50 peratus berbanding dengan gaya pembelajaran lain. Para pensyarah pula bersetuju (nilai skor min melebihi 4.0) dan menekankan 4 perkara asas dalam teknik pengajaran iaitu set induksi, penyampaian isi pelajaran, penutup dan penilaian. Beberapa cadangan dikemukakan untuk membantu pihak-pihak tertentu dalam usaha meningkatkan kecekapan dan keberkesanan kemahiran berfikir dan gaya pembelajaran. 2001-09 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/9404/1/24p%20HASBULLAH%20IBRAHIM%20%40%20AB.%20RAHMAN.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9404/2/HASBULLAH%20IBRAHIM%20%40%20AB.%20RAHMAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9404/3/HASBULLAH%20IBRAHIM%20%40%20AB.%20RAHMAN%20WATERMARK.pdf Ibrahim @ Ab. Rahman, Hasbullah (2001) Kajian terhadap kemahiran berfikir dan gaya pembelajaran dikalangan Pelajar Diploma Kejuruteraan Mekanikal Tahun 2 Sesi 2001/2002 di KUiTTHO. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn.
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB1555-1602 Elementary or public school education
Ibrahim @ Ab. Rahman, Hasbullah
Kajian terhadap kemahiran berfikir dan gaya pembelajaran dikalangan Pelajar Diploma Kejuruteraan Mekanikal Tahun 2 Sesi 2001/2002 di KUiTTHO
title Kajian terhadap kemahiran berfikir dan gaya pembelajaran dikalangan Pelajar Diploma Kejuruteraan Mekanikal Tahun 2 Sesi 2001/2002 di KUiTTHO
title_full Kajian terhadap kemahiran berfikir dan gaya pembelajaran dikalangan Pelajar Diploma Kejuruteraan Mekanikal Tahun 2 Sesi 2001/2002 di KUiTTHO
title_fullStr Kajian terhadap kemahiran berfikir dan gaya pembelajaran dikalangan Pelajar Diploma Kejuruteraan Mekanikal Tahun 2 Sesi 2001/2002 di KUiTTHO
title_full_unstemmed Kajian terhadap kemahiran berfikir dan gaya pembelajaran dikalangan Pelajar Diploma Kejuruteraan Mekanikal Tahun 2 Sesi 2001/2002 di KUiTTHO
title_short Kajian terhadap kemahiran berfikir dan gaya pembelajaran dikalangan Pelajar Diploma Kejuruteraan Mekanikal Tahun 2 Sesi 2001/2002 di KUiTTHO
title_sort kajian terhadap kemahiran berfikir dan gaya pembelajaran dikalangan pelajar diploma kejuruteraan mekanikal tahun 2 sesi 2001 2002 di kuittho
topic LB Theory and practice of education
LB1555-1602 Elementary or public school education
url http://eprints.uthm.edu.my/9404/1/24p%20HASBULLAH%20IBRAHIM%20%40%20AB.%20RAHMAN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9404/2/HASBULLAH%20IBRAHIM%20%40%20AB.%20RAHMAN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9404/3/HASBULLAH%20IBRAHIM%20%40%20AB.%20RAHMAN%20WATERMARK.pdf
work_keys_str_mv AT ibrahimabrahmanhasbullah kajianterhadapkemahiranberfikirdangayapembelajarandikalanganpelajardiplomakejuruteraanmekanikaltahun2sesi20012002dikuittho