Tinjauan terhadap permasalahan pelajar sarjana pendidikan teknik vokasional(KUiTTHO) dalam menjalani latihan mengajar

Program latihan mengajar merupakan suatu komponen yang penting dalam pendidikan perguruan bagi melahirkan bakal-bakal pendidik yang terlatih dan berwibawa. Kajian yang bertajuk "Tinjauan Terhadap Permasalahan Pelajar Saijana Pendidikan Teknik dan Vokasional (KUiTTHO) Dalam Menjalani Latihan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Harun, Hasniza
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2003
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9409/1/24p%20HASNIZA%20HARUN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9409/2/HASNIZA%20HARUN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9409/3/HASNIZA%20HARUN%20WATERMARK.pdf
_version_ 1796869961620127744
author Harun, Hasniza
author_facet Harun, Hasniza
author_sort Harun, Hasniza
collection UTHM
description Program latihan mengajar merupakan suatu komponen yang penting dalam pendidikan perguruan bagi melahirkan bakal-bakal pendidik yang terlatih dan berwibawa. Kajian yang bertajuk "Tinjauan Terhadap Permasalahan Pelajar Saijana Pendidikan Teknik dan Vokasional (KUiTTHO) Dalam Menjalani Latihan Mengajar" ini dijalankan adalah bertujuan untuk melihat adakah wujud permasalahan yang dilalui oleh pelajar-pelajar bidang pendidikan dalam menjalani latihan mengajar. Objektif kajian adalah untuk mendapatkan maklum balas para pelajar mengenai permasalahan latihan mengajar dari segi aspek sebelum, semasa dan selepas. Kajian secara tinjauan ini melibatkan pengedaran borang soal selidik kepada seramai 120 responden yang terdiri daripada pelajar-pelajar Saijana Pendidikan Teknik dan Vokasional semester III sesi 2003/2004. Perisian Statistical Package for Social Science Version 11.0 (SPSS 11.0) digunakan dalam pemprosesan dan penganalisaan data bagi mendapatkan peratusan dan min. Hasil kajian ini secara keseluruhannya menunjukkan responden memberikan maklumbalas yang positif terhadap latihan mengajar yang telah mereka jalani. Min bagi aspek sebelum menjalani latihan mengajar ialah 2.93, manakala bagi aspek semasa menjalani latihan mengajar ialah 2.85 dan bagi aspek selepas latihan mengajar pula ialah 3.09. Daripada dapatan yang diperolehi, sebahagian besar daripada mereka berpuashati dengan latihan mengajar dimana ia berada pada tahap sederhana baik dan memuaskan.
first_indexed 2024-03-05T22:02:31Z
format Thesis
id uthm.eprints-9409
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
language English
English
English
last_indexed 2024-03-05T22:02:31Z
publishDate 2003
record_format dspace
spelling uthm.eprints-94092023-07-30T07:11:39Z http://eprints.uthm.edu.my/9409/ Tinjauan terhadap permasalahan pelajar sarjana pendidikan teknik vokasional(KUiTTHO) dalam menjalani latihan mengajar Harun, Hasniza LB Theory and practice of education LB1705-2286 Education and training of teachers and administrators Program latihan mengajar merupakan suatu komponen yang penting dalam pendidikan perguruan bagi melahirkan bakal-bakal pendidik yang terlatih dan berwibawa. Kajian yang bertajuk "Tinjauan Terhadap Permasalahan Pelajar Saijana Pendidikan Teknik dan Vokasional (KUiTTHO) Dalam Menjalani Latihan Mengajar" ini dijalankan adalah bertujuan untuk melihat adakah wujud permasalahan yang dilalui oleh pelajar-pelajar bidang pendidikan dalam menjalani latihan mengajar. Objektif kajian adalah untuk mendapatkan maklum balas para pelajar mengenai permasalahan latihan mengajar dari segi aspek sebelum, semasa dan selepas. Kajian secara tinjauan ini melibatkan pengedaran borang soal selidik kepada seramai 120 responden yang terdiri daripada pelajar-pelajar Saijana Pendidikan Teknik dan Vokasional semester III sesi 2003/2004. Perisian Statistical Package for Social Science Version 11.0 (SPSS 11.0) digunakan dalam pemprosesan dan penganalisaan data bagi mendapatkan peratusan dan min. Hasil kajian ini secara keseluruhannya menunjukkan responden memberikan maklumbalas yang positif terhadap latihan mengajar yang telah mereka jalani. Min bagi aspek sebelum menjalani latihan mengajar ialah 2.93, manakala bagi aspek semasa menjalani latihan mengajar ialah 2.85 dan bagi aspek selepas latihan mengajar pula ialah 3.09. Daripada dapatan yang diperolehi, sebahagian besar daripada mereka berpuashati dengan latihan mengajar dimana ia berada pada tahap sederhana baik dan memuaskan. 2003-09 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/9409/1/24p%20HASNIZA%20HARUN.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9409/2/HASNIZA%20HARUN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9409/3/HASNIZA%20HARUN%20WATERMARK.pdf Harun, Hasniza (2003) Tinjauan terhadap permasalahan pelajar sarjana pendidikan teknik vokasional(KUiTTHO) dalam menjalani latihan mengajar. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn.
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB1705-2286 Education and training of teachers and administrators
Harun, Hasniza
Tinjauan terhadap permasalahan pelajar sarjana pendidikan teknik vokasional(KUiTTHO) dalam menjalani latihan mengajar
title Tinjauan terhadap permasalahan pelajar sarjana pendidikan teknik vokasional(KUiTTHO) dalam menjalani latihan mengajar
title_full Tinjauan terhadap permasalahan pelajar sarjana pendidikan teknik vokasional(KUiTTHO) dalam menjalani latihan mengajar
title_fullStr Tinjauan terhadap permasalahan pelajar sarjana pendidikan teknik vokasional(KUiTTHO) dalam menjalani latihan mengajar
title_full_unstemmed Tinjauan terhadap permasalahan pelajar sarjana pendidikan teknik vokasional(KUiTTHO) dalam menjalani latihan mengajar
title_short Tinjauan terhadap permasalahan pelajar sarjana pendidikan teknik vokasional(KUiTTHO) dalam menjalani latihan mengajar
title_sort tinjauan terhadap permasalahan pelajar sarjana pendidikan teknik vokasional kuittho dalam menjalani latihan mengajar
topic LB Theory and practice of education
LB1705-2286 Education and training of teachers and administrators
url http://eprints.uthm.edu.my/9409/1/24p%20HASNIZA%20HARUN.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9409/2/HASNIZA%20HARUN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9409/3/HASNIZA%20HARUN%20WATERMARK.pdf
work_keys_str_mv AT harunhasniza tinjauanterhadappermasalahanpelajarsarjanapendidikanteknikvokasionalkuitthodalammenjalanilatihanmengajar