Persepsi pelajar sarjana terhadap subjek yang ditawarkan dalam Program Sarjana Pendidikan Teknikal di Kolej Untversiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO)

Kajian ini dijalankan adalah untuk melihat persepsi pelajar semester 3 Saijana Pendidikan KUiTTHO terhadap subjek-subjek yang ditawarkan dalam Program Saijana Pendidikan Teknikal di KUiTTHO. Kepentingan kajian ini adalah kerana subjek-subjek yang ditawarkan dalam sesuatu program akan menggambarka...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sarip, Mohd. Zaidi
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2001
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9441/1/24p%20MOHD.%20ZAIDI%20SARIP.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9441/2/MOHD.%20ZAIDI%20SARIP%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9441/3/MOHD.%20ZAIDI%20SARIP%20WATERMARK.pdf
_version_ 1825710765962690560
author Sarip, Mohd. Zaidi
author_facet Sarip, Mohd. Zaidi
author_sort Sarip, Mohd. Zaidi
collection UTHM
description Kajian ini dijalankan adalah untuk melihat persepsi pelajar semester 3 Saijana Pendidikan KUiTTHO terhadap subjek-subjek yang ditawarkan dalam Program Saijana Pendidikan Teknikal di KUiTTHO. Kepentingan kajian ini adalah kerana subjek-subjek yang ditawarkan dalam sesuatu program akan menggambarkan kredibiliti graduan program tersebut. Penentuan subjek yang berkesan akan melahirkan graduan yang berkebolehan dan bersedia menghadapi cabaran alam pendidikan terutama dalam bidang pendidikan teknik dan vokasional yang semakin berkembang. Kajian ini memfokuskan kepada 3 persoalan utama iaitu kegunaan subjek-subjek yang ditawarkan dalam pengajaran mereka di Politeknik, tahap pengetahuan pensyarah yang mengajar subjek-subjek tersebut dan penilaian yang diberikan oleh pensyarah kepada pelajar. Ia mengambil kira pandangan dan pendapat dari pelajar yang telah mengikuti semua subjek yang ditawarkan dalam program ini serta pengalaman mereka semasa menjalani program Latihan Mengajar selama 2 bulan di Politeknik. Seramai 76 orang telah terpilih sebagai responden dalam kajian ini dan dapatan dari kajian ini telah dianalisa menggunakan program SPSS Version 10.0. Hasil dapatan menunjukkan para pelajar secara keseluruhannya menyatakan kegunaan setiap subjek dalam pengajaran di Politeknik. Mereka juga menyatakan bahawa pensyarah yang mengajar subjek-subjek tersebut mempunyai pengetahuan yang secukupnya serta telah memberikan penilaian yang adil.
first_indexed 2024-03-05T22:02:37Z
format Thesis
id uthm.eprints-9441
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
language English
English
English
last_indexed 2024-03-05T22:02:37Z
publishDate 2001
record_format dspace
spelling uthm.eprints-94412023-07-30T07:13:19Z http://eprints.uthm.edu.my/9441/ Persepsi pelajar sarjana terhadap subjek yang ditawarkan dalam Program Sarjana Pendidikan Teknikal di Kolej Untversiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO) Sarip, Mohd. Zaidi LB Theory and practice of education LB1705-2286 Education and training of teachers and administrators Kajian ini dijalankan adalah untuk melihat persepsi pelajar semester 3 Saijana Pendidikan KUiTTHO terhadap subjek-subjek yang ditawarkan dalam Program Saijana Pendidikan Teknikal di KUiTTHO. Kepentingan kajian ini adalah kerana subjek-subjek yang ditawarkan dalam sesuatu program akan menggambarkan kredibiliti graduan program tersebut. Penentuan subjek yang berkesan akan melahirkan graduan yang berkebolehan dan bersedia menghadapi cabaran alam pendidikan terutama dalam bidang pendidikan teknik dan vokasional yang semakin berkembang. Kajian ini memfokuskan kepada 3 persoalan utama iaitu kegunaan subjek-subjek yang ditawarkan dalam pengajaran mereka di Politeknik, tahap pengetahuan pensyarah yang mengajar subjek-subjek tersebut dan penilaian yang diberikan oleh pensyarah kepada pelajar. Ia mengambil kira pandangan dan pendapat dari pelajar yang telah mengikuti semua subjek yang ditawarkan dalam program ini serta pengalaman mereka semasa menjalani program Latihan Mengajar selama 2 bulan di Politeknik. Seramai 76 orang telah terpilih sebagai responden dalam kajian ini dan dapatan dari kajian ini telah dianalisa menggunakan program SPSS Version 10.0. Hasil dapatan menunjukkan para pelajar secara keseluruhannya menyatakan kegunaan setiap subjek dalam pengajaran di Politeknik. Mereka juga menyatakan bahawa pensyarah yang mengajar subjek-subjek tersebut mempunyai pengetahuan yang secukupnya serta telah memberikan penilaian yang adil. 2001-09 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/9441/1/24p%20MOHD.%20ZAIDI%20SARIP.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9441/2/MOHD.%20ZAIDI%20SARIP%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9441/3/MOHD.%20ZAIDI%20SARIP%20WATERMARK.pdf Sarip, Mohd. Zaidi (2001) Persepsi pelajar sarjana terhadap subjek yang ditawarkan dalam Program Sarjana Pendidikan Teknikal di Kolej Untversiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO). Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn.
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB1705-2286 Education and training of teachers and administrators
Sarip, Mohd. Zaidi
Persepsi pelajar sarjana terhadap subjek yang ditawarkan dalam Program Sarjana Pendidikan Teknikal di Kolej Untversiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO)
title Persepsi pelajar sarjana terhadap subjek yang ditawarkan dalam Program Sarjana Pendidikan Teknikal di Kolej Untversiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO)
title_full Persepsi pelajar sarjana terhadap subjek yang ditawarkan dalam Program Sarjana Pendidikan Teknikal di Kolej Untversiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO)
title_fullStr Persepsi pelajar sarjana terhadap subjek yang ditawarkan dalam Program Sarjana Pendidikan Teknikal di Kolej Untversiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO)
title_full_unstemmed Persepsi pelajar sarjana terhadap subjek yang ditawarkan dalam Program Sarjana Pendidikan Teknikal di Kolej Untversiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO)
title_short Persepsi pelajar sarjana terhadap subjek yang ditawarkan dalam Program Sarjana Pendidikan Teknikal di Kolej Untversiti Teknologi Tun Hussein Onn (KUiTTHO)
title_sort persepsi pelajar sarjana terhadap subjek yang ditawarkan dalam program sarjana pendidikan teknikal di kolej untversiti teknologi tun hussein onn kuittho
topic LB Theory and practice of education
LB1705-2286 Education and training of teachers and administrators
url http://eprints.uthm.edu.my/9441/1/24p%20MOHD.%20ZAIDI%20SARIP.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9441/2/MOHD.%20ZAIDI%20SARIP%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9441/3/MOHD.%20ZAIDI%20SARIP%20WATERMARK.pdf
work_keys_str_mv AT saripmohdzaidi persepsipelajarsarjanaterhadapsubjekyangditawarkandalamprogramsarjanapendidikanteknikaldikolejuntversititeknologitunhusseinonnkuittho