Persepsi pelajar, guru dan pihak pengurusan sekolah terhadap perlaksanaan program sijil kemahiran satu tinjauan di dua buah sekolah teknik di Negeri Johor

Program Sijil Kemahiran merupakan satu alternatif untuk memberi peluang kepada pelajar yang berpencapaian rendah dalam akademik untuk meneruskan pelajaran mereka. Melalui program ini pelajar mendapat kemahiran dan seterusnya mendapat persijilan dari Majlis Latihan Vokasional Kebangsaan (MLVK). Se...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mat Nor, Nor Hayati
Format: Thesis
Language:English
English
English
Published: 2001
Subjects:
Online Access:http://eprints.uthm.edu.my/9449/1/24p%20NOR%20HAYATI%20MAT%20NOR.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9449/2/NOR%20HAYATI%20MAT%20NOR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9449/3/NOR%20HAYATI%20MAT%20NOR%20WATERMARK.pdf
_version_ 1796869969475010560
author Mat Nor, Nor Hayati
author_facet Mat Nor, Nor Hayati
author_sort Mat Nor, Nor Hayati
collection UTHM
description Program Sijil Kemahiran merupakan satu alternatif untuk memberi peluang kepada pelajar yang berpencapaian rendah dalam akademik untuk meneruskan pelajaran mereka. Melalui program ini pelajar mendapat kemahiran dan seterusnya mendapat persijilan dari Majlis Latihan Vokasional Kebangsaan (MLVK). Selain dari melahirkan pelajar yang berkemahiran, program ini juga dapat melahirkan tenaga keija mahir dan separuh mahir dalam sektor perindustrian. Sejauh mana keupayaan dan pencapaian pelajar ini? Kajian ini dibuat untuk mengetahui persepsi pelajar, guru dan pihak pengurusan sekolah terhadap perlaksanaan Program Sijil Kemahiran. Kajian ini penting untuk menilai keberkesanan program dan juga mengenai pasti permasalahan yang wujud. Penyelidikan yang dijalankan ini menggunakan borang soal selidik sebagai instrumen kajian. Dua buah sekolah yang difokuskan dalam kajian ialah Sekolah Menengah Teknik & Vokasional Batu Pahat dan Sekolah Menengah Teknik & Vokasional Kluang, Johor. Seramai 146 orang yang terdiri dari 100 orang pelajar, 30 orang guru dan 16 orang pihak pengurusan sekolah telah menjadi responden dalam kajian ini. Dapatan kajian menunjukkan ketiga-tiga pihak menyambut baik dan menyokong perlaksanaan Program Sijil Kemahiran. Hasil kajian juga menunjukkan bahawa program ini memberi manfaat kepada pelajar berkenaan kerana ia dapat membantu mereka kepada peluang keijaya dengan kemahiran yang diperolehi. Melihat kepada persepsi ketiga-tiga responden, wajarlah program ini diteruskan di masa akan datang dengan memberi peningkatan dari masa ke semasa untuk menjamin keberkesanannya kepada pelajar berkenaan.
first_indexed 2024-03-05T22:02:38Z
format Thesis
id uthm.eprints-9449
institution Universiti Tun Hussein Onn Malaysia
language English
English
English
last_indexed 2024-03-05T22:02:38Z
publishDate 2001
record_format dspace
spelling uthm.eprints-94492023-07-30T07:13:44Z http://eprints.uthm.edu.my/9449/ Persepsi pelajar, guru dan pihak pengurusan sekolah terhadap perlaksanaan program sijil kemahiran satu tinjauan di dua buah sekolah teknik di Negeri Johor Mat Nor, Nor Hayati LB Theory and practice of education LB1603-1696.6 Secondary education. High schools Program Sijil Kemahiran merupakan satu alternatif untuk memberi peluang kepada pelajar yang berpencapaian rendah dalam akademik untuk meneruskan pelajaran mereka. Melalui program ini pelajar mendapat kemahiran dan seterusnya mendapat persijilan dari Majlis Latihan Vokasional Kebangsaan (MLVK). Selain dari melahirkan pelajar yang berkemahiran, program ini juga dapat melahirkan tenaga keija mahir dan separuh mahir dalam sektor perindustrian. Sejauh mana keupayaan dan pencapaian pelajar ini? Kajian ini dibuat untuk mengetahui persepsi pelajar, guru dan pihak pengurusan sekolah terhadap perlaksanaan Program Sijil Kemahiran. Kajian ini penting untuk menilai keberkesanan program dan juga mengenai pasti permasalahan yang wujud. Penyelidikan yang dijalankan ini menggunakan borang soal selidik sebagai instrumen kajian. Dua buah sekolah yang difokuskan dalam kajian ialah Sekolah Menengah Teknik & Vokasional Batu Pahat dan Sekolah Menengah Teknik & Vokasional Kluang, Johor. Seramai 146 orang yang terdiri dari 100 orang pelajar, 30 orang guru dan 16 orang pihak pengurusan sekolah telah menjadi responden dalam kajian ini. Dapatan kajian menunjukkan ketiga-tiga pihak menyambut baik dan menyokong perlaksanaan Program Sijil Kemahiran. Hasil kajian juga menunjukkan bahawa program ini memberi manfaat kepada pelajar berkenaan kerana ia dapat membantu mereka kepada peluang keijaya dengan kemahiran yang diperolehi. Melihat kepada persepsi ketiga-tiga responden, wajarlah program ini diteruskan di masa akan datang dengan memberi peningkatan dari masa ke semasa untuk menjamin keberkesanannya kepada pelajar berkenaan. 2001-09 Thesis NonPeerReviewed text en http://eprints.uthm.edu.my/9449/1/24p%20NOR%20HAYATI%20MAT%20NOR.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9449/2/NOR%20HAYATI%20MAT%20NOR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf text en http://eprints.uthm.edu.my/9449/3/NOR%20HAYATI%20MAT%20NOR%20WATERMARK.pdf Mat Nor, Nor Hayati (2001) Persepsi pelajar, guru dan pihak pengurusan sekolah terhadap perlaksanaan program sijil kemahiran satu tinjauan di dua buah sekolah teknik di Negeri Johor. Masters thesis, Kolej Universiti Teknologi Tun Hussein Onn.
spellingShingle LB Theory and practice of education
LB1603-1696.6 Secondary education. High schools
Mat Nor, Nor Hayati
Persepsi pelajar, guru dan pihak pengurusan sekolah terhadap perlaksanaan program sijil kemahiran satu tinjauan di dua buah sekolah teknik di Negeri Johor
title Persepsi pelajar, guru dan pihak pengurusan sekolah terhadap perlaksanaan program sijil kemahiran satu tinjauan di dua buah sekolah teknik di Negeri Johor
title_full Persepsi pelajar, guru dan pihak pengurusan sekolah terhadap perlaksanaan program sijil kemahiran satu tinjauan di dua buah sekolah teknik di Negeri Johor
title_fullStr Persepsi pelajar, guru dan pihak pengurusan sekolah terhadap perlaksanaan program sijil kemahiran satu tinjauan di dua buah sekolah teknik di Negeri Johor
title_full_unstemmed Persepsi pelajar, guru dan pihak pengurusan sekolah terhadap perlaksanaan program sijil kemahiran satu tinjauan di dua buah sekolah teknik di Negeri Johor
title_short Persepsi pelajar, guru dan pihak pengurusan sekolah terhadap perlaksanaan program sijil kemahiran satu tinjauan di dua buah sekolah teknik di Negeri Johor
title_sort persepsi pelajar guru dan pihak pengurusan sekolah terhadap perlaksanaan program sijil kemahiran satu tinjauan di dua buah sekolah teknik di negeri johor
topic LB Theory and practice of education
LB1603-1696.6 Secondary education. High schools
url http://eprints.uthm.edu.my/9449/1/24p%20NOR%20HAYATI%20MAT%20NOR.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9449/2/NOR%20HAYATI%20MAT%20NOR%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf
http://eprints.uthm.edu.my/9449/3/NOR%20HAYATI%20MAT%20NOR%20WATERMARK.pdf
work_keys_str_mv AT matnornorhayati persepsipelajargurudanpihakpengurusansekolahterhadapperlaksanaanprogramsijilkemahiransatutinjauandiduabuahsekolahteknikdinegerijohor