Kajian tahap profesionalisme keguruan lepasan sarjana pendidikan KUiTTHO: penilaian kendiri
Laporan Projek Sarjana ini mempersembahkan hasil kajian yang bertajuk "Kajian Tahap Profesionalisme Keguruan Lepasan Saijana Pendidikan KUiTTHO : Laporan Kendiri. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti ciri-ciri kualiti profesionalisme keguruan yang dimiliki oleh lepasan Saijana Pendidikan...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English English |
Published: |
2003
|
Subjects: | |
Online Access: | http://eprints.uthm.edu.my/9451/1/24p%20NOR%20HAZIAH%20HUSSIN.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9451/2/NOR%20HAZIAH%20HUSSIN%20COPYRIGHT%20DECLARATION.pdf http://eprints.uthm.edu.my/9451/3/NOR%20HAZIAH%20HUSSIN%20WATERMARK.pdf |
Summary: | Laporan Projek Sarjana ini mempersembahkan hasil kajian yang bertajuk
"Kajian Tahap Profesionalisme Keguruan Lepasan Saijana Pendidikan KUiTTHO :
Laporan Kendiri. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti ciri-ciri kualiti
profesionalisme keguruan yang dimiliki oleh lepasan Saijana Pendidikan KUiTTHO
di Politeknik dan mengenalpasti sejauhmana kecenderungan lepasan Saijana
Pendidikan KUiTTHO untuk meningkatkan tahap profesionalisme mereka. Sampel
kajian adalah seramai 23 orang responden. Kajian adalah berbentuk tinjauan iaitu
menggunakan borang soal selidik yang diedarkan kepada pensyarah lepasan Saijana
Pendidikan KUiTTHO yang bertugas di Bahagian Perdagangan Politeknik Sultan
Abdul Aziz Shah. Kesemua data di analisis dalam bentuk deskriptif dan frekuensi.
Kaedah peratusan diguDakan untuk menganalisis data bagi latarbelakang responden.
Manakala kaedah purata skor digunakan untuk menganalisis data bagi ciri-ciri kualiti
yang disenaraikan iaitu dari segi pengetahuan dalam bidang yang diajar, kemahiran
dan kaedah pengajaran serta sahsiah yang dimiliki dan tahap kecenderungan
responden untuk meningkatkan tahap profesionalisme. Analisis yang dijalankan
menunjukkan bahawa keseluruhan responden mempunyai ciri-ciri kualiti yang
diperlukan untuk memenuhi tahap profesionalisme keguruan dan responden juga
mempunyai kecenderungan untuk meningkatkan tahap profesionalisme keguruan
yang ada. Di akhir kajian ini, pengkaji mencadangkan agar diwujudkan satu Panduan
Ringkas Penilaian Tahap Profesionalisme Keguruan yang boleh digunakan sebagai
kriteria/panduan dalam proses pemilihan pensyarah baru dan panduan kepada
pensyarah sedia ada dan dicadangkan supaya kajian ini dilanjutkan ke seluruh
Politeknik di Malaysia. |
---|